Nu letade jag reda på en av de lugnaste bekvämaste raserna och köpte två såna. Men det går inte att jämföra skit/slit/lägenhetspåverkan från hund i relation till katt.
Katterna skitar inte ned lika mycket, även om de såklart hårar och drar ut kattlådesand. De välter ned saker (men inte i den mängd jag väntade mig), och de kan klia klorna lite på soffan (men inte heller i den mängd jag väntade mig). Lådan rensas morgon och kväll, då luktar det inget.
Mina har morgon- och kvällsflippen då de drar järnet i alla rum, vill leka med sin da bird, och leva rövare. Annars är de väldigt coola. Ligger dekorativt utsträckta på fönsterbrädan. Kommer springande och berättar om sin dag när jag kommer hem. Ligger bredvid och gosar i soffan.
Sitta vid datorn är en utmaning. Då är genast någon av dem när och ska trampa på tangenter, sitta i knäet, bita i håret, titta på skärmen... I övrigt är de väldigt snälla och fina sambos.
Det beror väl på vad man har för hund. Min varken siktar ner eller sliter på lägenheten, fäller inget heller.