Hur är dessa värden på hösilage?

Sandra_99

Trådstartare
Vad tycker ni om dessa värden på hösilage:
TS 56%
Råprotein 94 g/kg TS
Smb protein 56g/kg TS
Energi 10 MJ/ kg TS
Ca 4,1g/ kg TS
P 2,4,g/ kg TS
Mg 0,9 g/ kg TS
K 18 g/ kg TS

Hästen är en sjuåring som precis börjats sättas igång efter 2 månaders vila. Han är relativt svårfödd, faller lätt ur. Finns även en 18-åring som lätt lägger på sig och endast promenadrids.

Vem passar det bäst till,om någon?

Sv: Hur är dessa värden på hösilage?

Funkar på båda skulle jag säga. Den svårfödda får du troligen ge lite kraftfoder till av någon lämplig form, den äldre kan tänkas behöva lite mer protein som tillskott. Inget särskilt trixigt ensilage skulle jag säga :) Prova med bara grovfoder i foderstaten när du räknar först, lägg sedan till lämpligt fodermedel för att få upp kvoten mj/smrp en aning. Den ska helst ligga på ca 6. Mineralerna är okej, selen får du förstås lägga till. Nu gjorde jag bara ett snabbt överslag, så mängderna har jag inte räknat på. Det kan du räkna på själv med hjälp av http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm t ex.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama