Hur anpassar ni tempot med vikten?

prusiluskan

Trådstartare
Min nya häst är en pigg och glad dam. Jag vill kunna rida henne utan att behöva ha henne tung i handen och ogillar att hamna i dragkamp med hästen. Tyvärr är det just dragkamp som min nya häst och jag hamnade i då hon sprang fortare och fortare, vilket resulterade i att jag höll in mer och mer. En ond cirkel.

Tog hjälp av en mycket duktig dressyrtränare som vill att vi börjar om från början för att få den här hästen att acceptera bettet utan att spänna sig och känna obehag. Jag köper det rakt av, och vi jobbar nu med mycket mjuk hand, utan att på något sätt försöka få hästen till att göra något annat än att slappna av.

Mitt problem är att hon har så evigt bråttom. I skritten går hon lugnt och fint, men så fort vi börjar trava vill hon springa. Det hjälper inte att visa henne att jag inte kommer att dra henne i munnen (= orsaka något obehag hon behöver springa ifrån) eller ge förhållning med rösten. Försöker rida lätt "långsamt" och hålla takten - men likväl ökar hästen takten. (Ska tillägga att idag var andra ridpasset sedan träningen, så hon har såklart inte hunnit anpassa sig till sin nyvunna frihet från bettet.

Lång fråga, men: Hur gör ni för att sakta ner tempot med vikten/sitsen/rösten? Eller överhuvudtaget att få en häst som springer iväg att lugna ner sig?

Sv: Hur anpassar ni tempot med vikten?

Min häst är inte stressad direkt, men förut hade han väldigt bråttom när man red honom själv, de gick inte att skritta, utan han gick och takta och drog hela tiden.

Jag ville inte heller vara på honom i munnen hela tiden, även om han lyssnade så tog de bara ett par meter sen va de samma sak igen, så vi hade problem.
Det jag gjorde va att träna in spö mot bogen, alltså lägga de, inte slå med de. Jag rider med vikthjälper med, men vi övar fortfarande och de är inte alltid de funkar så bra. Så om han inte lyssnar så lägger jag bara spöt mot bogen.
De gick väldigt fort att lära in, jag testade korta perioder varje gång jag red och efter 3 gånger så funkade de till 90% iaf.

Jag tycker att detta känns mycket snällare, jag vet att han inte kommer bli hård i munnen pga att han har bråttom och han har blivit mycket lättare att kontrollera tempot på. Så jag tycker bara att de är positivt.

Glömde ju skriva, förutom vikthjälper så använder jag rösten och säger typ hooo. Så de här med spö på bogen gör jag ju inte i första hand, men de kommer före tygeln så därför slipper jag de iaf.

Senast ändrad:

Använder väl sitsen, min häst har en tendens att springa iväg i hundra åttio om hon får, och kan även skritta på ordentligt. Så om jag vill stanna, göra halvhalt, så slutar jag följa med i rörelsen, det kan ta ett tag innan ovana hästar märker nånting,då kan man lägga till ett röstkomando och kanske ta lite lätt i tyglarna tills de förstår. Min häst som jag bara haft nån månad än ,börjar förstå det mer och mer nu. Att rida mkt med vikten/sätet funkar ofta bra på hästar som gärna springer på fortare när man tar mer i tyglarna, travare bli ofta så, även fullblod. Har haft ett varmblod förut, och har ridit många varmblod och har ett fullblod nu, och tycker att rida med sätet och liksom stanna upp eller rida i saktare takt är det som funkar absolut bäst, även om det kan ta ett tag innan de förstår.

Tack båda för svaren.

Har försökt hitta en takt som jag vill ha hästen i och sedan rider i den takten (svårt att förklara men jag rider långsammare än vad hästen springer) och då märker jag att hon stannar upp och ibland hittar ett mer rimligt tempo.
Hon springer än värre om jag lägger en volt eller rider serpentiner. Men ibland (som igår) hittar hon ett tempo som mest kan liknas vid travartrav och sätter iväg. Hon försöker inte sticka, och känns inte stirrig - mest upprymd och frustar.

Har nu haft en tjej ute som ridit min häst för att se varför hon springer som föreslår mig att byta sadel. Hon tycker att min dressyrsadel ger för stadig skänkel som ligger på och ger henne signalen att springa fortare. Ska bli intressant att se om en annan sadel kan hjälpa oss.

Mjuk hand absolut. Jag har ridit en del hästar som gärna rusar och det är precis som du förkarar, ju mer man tar i tygeln och försöker bromsa ju fortare rusar hästen osså hamnar man där i en dragkamp som inte leder nånstans.

Det jag brukar göra är att rida med en väldigt mjuk hand, så att jag då och då faktiskt kan få göra bromsande tygeltag. Lyssnar inte hästen då så tar jag ett ordentligt tygeltag och sitter emot i sadeln som att säga: Hey, lyssna! Viktigt är ju självklart att inte fastna där, utan lätta direkt i handen och bli mjuk igen.

I grund och botten måste hästen acceptera ett nej. Du ska kunna bestämma tempot.

Likväl som att man använder ett spö för att förstärka en skänkel som inte hästen lyssnar på, måste man ju också kunna dra till med tygeln om den inte lyder för det mjukare tygeltaget...eller?

hmm, har aldrig hört att en sadel kan ge den effekten, men har ingen superkoll på sadlar. Men kan ju annars vara så att du omedvetet driver på? Det fick jag reda på av min tränare att jag gjorde, och det var inget jag tänkte på...

Jag har varit inne på det också. Är van att rida trögare hästar och är rädd att jag omedvetet driver på denna pigga damen för mycket. Men det konstiga är att hon gör likadant med annan ryttare på ryggen också.

Jag ska i alla fall testa med en annan sadel, och så ska jag vara extra uppmärksam på min sits så att jag inte "klämmer åt" henne för mycket utan att märka det!

Om det är en travare så tänk på att ju mer skjutkraft desto svårare kommer den få det. På en dressyrhäst vill man ju gärna ha skjutkraft eftersom det är en del av den kraft man vill ha bakifrån. Men det kan bli alldeles för mycket, bättre att isf försöka hitta en balans mellan skjutkraft och bärkraft! :p (gäller iofs oavsett vad det är för häst... i längden iaf).
När hästarna skjuter så vill dom gärna ta spjärn mot handen och kan kännas extra "hårda", plus att de lätt blir bogtunga av överdriven skjutkraft vilket i sin tur gör det svårt att svara på tygeltagen.
Så mitt tips skulle helt enkelt vara att öva på hästens bärighet och ta hellre ner tempot "för mycket" än tvärtom. På en sån häst blir det troligen inte svårt att plocka tillbaka tempot igen framöver.
Men kräv bara lite i taget, balansen är viktig om den ska kunna svara.

Kanske är inte den väldigt mjuka vägen rätt till en början. Det är svårt att vara konsekvent utan att stundvis gå upp i fas. Eftersom det i vissa lägen är svårt för hästen att svara på de mjuka hjälperna kan man behöva vara övertydlig. För att sträva mot det läge där hästen kan svara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar