Hur anmäla?

Z

Zab

Ok, vet inte om detta ligger rätt, men jag ser ofta två hästar och ett antal åsnor/mindre ponnier i en rätt nerbetad hage. De är riktigt magra och omusklade, de små fäller väldigt sent (fast jag vet ju inte hur sent de brukar fälla) har varit där i någon månad/månader minst nu och det ser inte bättre ut. Ser ingen mat från vägen.
Efterssom allihopa är så magra känns det inte riktigt som att man kan skylla på att någon är gammal eller så. Hela gården ser väldigt skrotig och stökig ut, med massa plåtbitar i flera hagar. De har även getter, som jag har svårt att bedömma hullet på.

Jag skulle vilja anmäla det så att nån kollar upp, gärna via mail så att jag kan skicka med bilder. Hur gör jag? :)

Sv: Hur anmäla?

Tror inte de vill ha anmälningar, hittar ju ingenting om hur jag ska gå till väga, vem jag ska ringa eller mejla.. man tycker att om man kommer till en sida om djurskydd så borde där stå någonting.

Hade helst mejlat.. hittade en mailadress till kommunen, får väl hoppas att de kopplar rätt den också. (Vill skicka med foton)

Sen lyckades jag få reda på att även om jag anmäler anonymt (dvs ger ut mitt namn och ber om att vara anonym) så kommer mitt namn ut när fallet är avslutat iaf! Jag vill inte bli klassad som nån jobbig anmälare eller får folket i bygden emot mig. :/ Men jag vill gärna jälpa till mer om djurskyddet behöver fråga något.. ><

Men då får de ju inte tag i mig om det skulle vara något.. och kan inte berätta hur det går..
Kanske ska be dem svara på mejlet men inte uppge namn då.. :/

Har pratat med de som har hand om hästarna..
Först tyckte de inte att hästarna var magra..
Sen var den ena gammal och den andra en unghäst, som inte gick så bra att rida in. Nån av dem hade problem med ämnesomsättningen... fick tydligen specialfoder och olja.
Han visste inte mycket om hästar själv, jag uppfattade det som att han bara fodrade dem och såg till den biten. Jag såg tidigare att de fick lite hö, jag hade nog gett dem mer med tanke på hur många de är men jag vet inte hur ofta de slänger ut hö.
Vad jag såg hade de vatten och hovarna såg ok ut. De sa att de hade haft ''folk'' som kollat till dem, vet inte om han menade veterinär.
Jag sa naturligtvis som det var; frågade om hästarna och berättade att jag funderade på att anmäla det, han tyckte att ''visst, anmäla ska man göra om man tycker det krävs, för djur ska inte lida, men det kommer inte hända nåt i detta fallet.''

Jag tycker fortfarande att det ser misstänkt ut med 20-talet magra djur, men tja..åsnor kanske ska se ut sådär.

Tänker vänta några månader och se om åtminstonde nån av hästarna går upp i vikt, att en är mager för att den är gammal kan man väl köpa. Man vill ju tro det bästa om folk.

Jag har anmält djurplågeri, i det fallet ringde jag min veterinär som kom ut och avlivade hästen på plats efter jag funnit den, både jag och veterinär gjorde anmälan.

Jag fick ett telefonnummer av veterinären, men där var det ingen som svara så jag ringde växeln på kommunen som kopplade mig runt. tillslut fick jag dem att ringa upp mig. Jag bad om mailadress för att skicka fotona jag tog av hästen. Det var mycket viktigt korten var av god kvalité så mobilkort räcker inte! Men jag hade tagit med systemkamera vilket dem var tacksamma över.
Jag gav min rapport både på telefon och i mailet, men jag bad också om att få vara anonym vilket gick bra, dem förstår!

Men när man 'bara' anmäler till miljö och hälsa blir det bara besök, ville jag ha det vidare skulle jag ha polisanmält sa inspektören senare när jag ringde tillbaka upprörd och undrade varför inget hänt. Så trots både vittnesmål från mig och veterinär( som sa att det var ett solklart fall av vanvård och försumelse) rann det ur sanden men ägarna till nu avlivad häst blev anmälda på andra punkter i deras djurskötsel och ny veterinär blev utkallad akut. Så lite hände ju iallafall och jag hoppas verkligen dessa människor inser att djur inte är deras grej:( Men någon form av väckarklocka blev det och inspektörerna är inte på deras sida.

Hoppas verkligen den du tänkt anmäla bättra sig, men håll koll på djuren innan det blir försent som men hästen jag fann i en hage under en promenad med hundarna, kämpandes i smärta och uttorkad/avmagrad:cry::(

Ok, vet inte om detta ligger rätt, men jag ser ofta två hästar och ett antal åsnor/mindre ponnier i en rätt nerbetad hage. De är riktigt magra och omusklade, de små fäller väldigt sent (fast jag vet ju inte hur sent de brukar fälla) har varit där i någon månad/månader minst nu och det ser inte bättre ut. Ser ingen mat från vägen.
Efterssom allihopa är så magra känns det inte riktigt som att man kan skylla på att någon är gammal eller så. Hela gården ser väldigt skrotig och stökig ut, med massa plåtbitar i flera hagar. De har även getter, som jag har svårt att bedömma hullet på.

Jag skulle vilja anmäla det så att nån kollar upp, gärna via mail så att jag kan skicka med bilder. Hur gör jag? :)

Tycker mig känna igen stället du menar om det är utanför Helsingborg??

Och jag tycker inte att de är speciellt magra utan vad jag ser så är det unga ponnys. Och när vi åkt förbi så brukar de ha hö.

Vi kör förbi där när vi åker till Helsingborg

Nu kanske det är ett helt annat ställe men det var så mycket likheter

Vet inte om det är samma ställe, men här är det bl.a. två stora hästar (över 150 iaf..skulle gissa på 160). Man ser dem inte från någon större väg.

Ja, ska hålla koll. :) Kör förbi regelbundet. Och fotar med systemkamera.

Synd att de tvingades avliva.. :/

Men när man 'bara' anmäler till miljö och hälsa blir det bara besök, ville jag ha det vidare skulle jag ha polisanmält sa inspektören senare när jag ringde tillbaka upprörd och undrade varför inget hänt. Så trots både vittnesmål från mig och veterinär( som sa att det var ett solklart fall av vanvård och försumelse) rann det ur sanden men ägarna till nu avlivad häst blev anmälda på andra punkter i deras djurskötsel och ny veterinär blev utkallad akut.

Så ska det inte gå till, om en anmälan kommer in till kommunen och inspektören vid besöket anser att det är ett fall av vanvård och för omhändertagande och/eller djurförbudsprövning så går detta via inspektören till länsstyrelsen som tar dessa beslut. Inspektören kan även ta beslut om direkt omhändertagande, det fastställs i sådana fall senare av länsstyrelsen.

Hur många är de, hur mycket hö ger dom på ett ungefär?

Veterinär kan bedöma om en häst behöver avlivas omg av djurskyddsskäl

Helt klart, men som jag citerade så skrevs det att kommunen inte kunde göra något, vilket är fel.

I fallet som beskrivs tycker jag att det var konstigt att veterinären som sett djuret i livet ej polisanmälde vanvården.

Ja man önskar och tycker det! inspektörerna sa att vi skulle ringt polis för annars blir det 'bristande bevisning' då det tydligen inte räckte med min och veterinärens vittnesuppgift då det är svårlösta fall där ord står mot ord. Vilket jag heller inte förstår då det var tydligt att hästen ifråga kämpat för sitt liv i flera dagar.

Till mig sa veterinären att om jag anmäler och sänder in bilder ska denna göra allt i sin makt för att driva det vidare. Inspektören sa till mig att det var inte till dem jag skulle skicka bilder utan till veterinären för dennes rapport - jag skickade till båda parter! Enligt inspektör kunde inget hända utan veterinärens rapport då hästen var redan död. logiskt att dra slutsatsen att veterinär inte polisanmälde? veterinär anmälde till inspektörerna och trodde det räckte också efter nytt samtal mellan mig och veterinär.

Det var ett mycket påfrestande fall, jag kämpade ett tag men orkar inte längre - usch jag bara grät!....verkligen ingenting jag önskat jag varit med om att se:(

Som sagt åkte en inspektör ut och hittade fler punkter, magra djur (kor och kvigor) varav en låg död utanför byggnaden och en halvdöd i gödselrännan i en veckas skit (och flera andra eftersom inget var rengjort) veterinär kalldes ut akut men inga fler djur blev avlivades (99% säker på att den halvdöde sköts senare), dem fick en tid till att förbättra vilkoren för djuren.
Djurägaren blev tillsagd till att djur måste ha fri tillgång på vatten (vilket dem inte hade) och inte fodras med mögligt hö. Det var många brister men jag orkar inte dra alla här om just detta specifika fall. Jag kände att jag inte fick stöd från kommunen vart jag skulle vända mig, dem säger det räcker och sen plötsligt har det uppenbarligen inte gjort det!

Synd att de tvingades avliva.. :/

Ja synd på en så trevlig häst:( Men som jag fann henne var det en stor välgörning att ta slut på stoets lidande. Och några timmar till och hon hade varit självdöd. Men nu fick hon hjälp på slutet och slapp dö ensam och övergiven. Stackarn...

Senast ändrad:

Hur många är de, hur mycket hö ger dom på ett ungefär?

Jag har absolut ingen aning hur mycket de får, jag sitter ju inte där och bevakar 24h/dygn :3 hur många det är..uhm.. två större hästar och ett antal (10-12 kanske) åsnor och shettisar. Har inte räknat och är rätt dålig på att överblicka en massa och se ca hur många de är.
När jag körde förbi fick de en ''hög'' (1 knapp meter hög kanske? under midjehöjd och inte utspridd..) hösilage/hö. De kan ha gett mer, jag körde bara förbi, men fick intrycket av att de var klara med utfodringen eftersom han började gå.

Liknande trådar

Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 263
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 009
Senast: Jojo
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 933
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17