Hur aktivera vovve med minsta möjliga mängd fysisk aktivitet och belöning?

L

Lionheart

Vovvan har varit inne på akuten för magen (igen) och ska nu ta det väldigt lugnt med längre promenader, stress, fysisk träning/lek och godis... Så jag har med andra ord ett pussel framför mig, då vovva behöver en del utmaningar i sin vardag.. I vanliga fall tränar vi:

rallylydnad och agility (precis börjat lära oss)
trickträning (ganska ofta, ger henne inte särskilt mycket stimulering direkt)
spårning och luktdiskriminering (bara ibland, "i brist på annat" ungefär, eller vid behov)
Kontaktövningar/självförtroendeövningar (väldigt ofta på promenaderna)
Och slutligen det oundvikliga, skvallerträningen vid katter och hundar.. (Kan inte styra över hur ofta och när, mer än att jag försöker undvika dom..)

Anledningen till att det mesta av detta går bort i åtminstone några dagar framöver är ju dels den fysiska biten, men även belöningen.. Godis (som i detta fall är mag-foder) får inte ges än, och att brusa upp henne med lek avrekommenderades också.. Just nu får hon Hills i/d i blötmatsform så den kanske man kan omvandla till godis på något sätt? Kanske kan man frysa maten i någon plastbehållare så att hon får ligga och pyssla med det ett tag? Kom gärna med tips, stora som små! Hon har vilat i 10 dagar nu, och det märks kan jag lova :(

Sv: Hur aktivera vovve med minsta möjliga mängd fysisk aktivitet och belöning?

Ojoj, jag såg nu att inlägget kan ge intryck av att vi är hyperaktiva.. Men vi tränar inte sjuttioelva timmar om dagen! Vi har vilodagar ibland, tar lite i taget osv.. det enda jag som sagt inte kan styra över är hundmötena och katterna, alla andra saker anpassar jag efter resten av dagen/veckan (tar något lugnare om vi var iväg osv)..

Jag träffade ikväll en person som skulle ge någon blötmat till sin hund, och gjorde så att hon bakade det till små bollar och torkade i ugnen. Då blev det tydligen jättegott träningsgodis :p

Annars borde ni ju kunna träna lugnare lydnadsmoment osv, kanske lägga att kortare spår under någon av promenaderna osv.

Öht så borde det ju vara mer stressande att vara "lugn" en längre period än att gå en lugn långpromenad i koppel, eller köra lugna tricks osv. När min dåre skulle ta det lugnt efter att ha sträckt en muskel i låret så insåg jag att jag var tvungen att gå just långa, lugna promenader med henne. Hon var lugnare då än om hon skulle vara "lugn" inomhus (och rev hela lägenheten, jagade svansen av stress osv).

Jag träffade ikväll en person som skulle ge någon blötmat till sin hund, och gjorde så att hon bakade det till små bollar och torkade i ugnen. Då blev det tydligen jättegott träningsgodis :p

Annars borde ni ju kunna träna lugnare lydnadsmoment osv, kanske lägga att kortare spår under någon av promenaderna osv.

Öht så borde det ju vara mer stressande att vara "lugn" en längre period än att gå en lugn långpromenad i koppel, eller köra lugna tricks osv. När min dåre skulle ta det lugnt efter att ha sträckt en muskel i låret så insåg jag att jag var tvungen att gå just långa, lugna promenader med henne. Hon var lugnare då än om hon skulle vara "lugn" inomhus (och rev hela lägenheten, jagade svansen av stress osv).

Smart, det borde jag testa!!

Min vovva blir väldigt stressad av långa koppelpromenader, det enda som kan göra henne nytta vad gäller långpromenader är om hon är lös. Annars blir hon ofta värre än vad hon var innan. Sen stöter man allt som oftast på mer saker som stressar henne på en längre än en kortare promenad. Inomhus stensover hon eller tigger kel, that´s it :) Det är bara när kopplet kommer fram hon vaknar till, och det med besked! Men om jag nu lyckas få denna maten till godis kan ju träningen helt plötsligt bli något enklare att klura ut :D

Tack! :D

Det klassiska godisspåret runt huset eller att servera kvällsmaten utspridd på gräsmattan aktiverar huvudet något lite!

Det klassiska godisspåret runt huset eller att servera kvällsmaten utspridd på gräsmattan aktiverar huvudet något lite!

Vad innebär godisspåret runt huset? :) Är dock rädd att det är för mkt distrationer här.. Och mat utspridd på gräsmattan kommer resultera i att alla katter kommer inom loppet av 1 minut :angel:

Om du bakar maten till bollar så kan du ju lika gärna sprida ut maten inomhus. Då får hon ju leta lite men ändå inget stressat. Då kan du ju stänga ute katterna ifrån det rummet/de rummen du sprider maten i.

Om du bakar maten till bollar så kan du ju lika gärna sprida ut maten inomhus. Då får hon ju leta lite men ändå inget stressat. Då kan du ju stänga ute katterna ifrån det rummet/de rummen du sprider maten i.

Ja det är sant, varför tänkte jag inte på det! :o Tack!! Här inne finns inga katter än, det underlättar lite :) Det är utomhus det kryllar av katter i detta området :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin
  • Hovrandsartros
Tillbaka