Hur är hösilaget???

T

traff

Vårt hösilage/hö har följande värden:
ts 48%/84%
smältbart råprotein foder 14/13
Energi foder 3,9/6,4
Smältbart protein 29/16
Energi 8,1/7,6
Råprotein 64/50

I höet finns följande redovisat (ingen analys på hösilaget redovisat:
Kalcium 2,7
Fosfor 1,2
Magnesium 2,0
Kalsium 2,0 (el 7,0 skrev så illa...)

Hur ska vi räkna fören valackkille som ska gå de högre klasserna den här säsongen, LA/MSB/MSA och därmed flera meetings. Han är känslig och vi vill ge honom det bästa!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är hösilaget???

Silaget är bättre än höet. Höet skulle jag inte vilja fodra med.

Vad har han ätit förut och hur ser han ut på det? Står han på halm som han äter av?

Ex

18 kg silage
3 kg Nya Krafft Groov

MJ 100
Smrp 6,26

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är hösilaget???

Han har stått på hö fram till den här skörden som stallet håller med. Han väger knappt 400 kg och står på halm.

Idag får han 7 kg hösilage, 1,5 kg hö samt knappt 1 kg havre. Han får också linfrökaka 3 dl samt betfor 1,5 dl på morgonen.

Han ser fin ut i hullet men måste ju ha orken när tävlingssäsongen kommer. Jag begriper inget om detta men i stallet säger de att det är inget protein men det kanske inte de behöver? Hur är det med energin?
 
Sv: Hur är hösilaget???

Foderstaten innehåller lite för lite strå och protein. Ger du inget tillskott av e-vitamin och selen heller så är det för lite av det också.

Lägg till 1 kg lucernhack och e-vitamin och selen så har du en okej foderstat.

1,5 kg hö
7 kg silage
1 kg lucernhack
1 kg havre
175 gr linfrökaka (3 dl)
100 gr betfor
(e-vitamin och selen, ex 7 ml Basic E)

Behöver han mer mat så lägg till lite mer silage och havre; ca 0,5 kg havre per kg silage.

Vad gäller mineralerna så vågar jag inte säga något eftersom du inte har någon analys.

mvh jessica
 
Sv: Hur är hösilaget???

Hej igen Jessica,

höet säger du att du inte vill fodra med. Är det värdelöst ur näringssynpunkt men kan funka som grovfoder/utfyllnad i allmänhet. Funderar på att byta detta mot hösilage men det kanske är dumt.

Antar att lusernhack inte går att byta mot flera kilo hösilage då det inte ger tillräckligt med protein.

Men, alla i stallet säger att gamla hästar inte behöver protein . . :confused: Jag fattar ingenting, han är 14 och underbar och vill ge honom det bästa :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp