Hur är Fibergi för magen?

D

Daydream

Funderar på att ge min häst Fibergi istället för Betfor som hon inte kan äta. Hon är känslig i magen och jag vill veta om Fibergi är bra eller dåligt för hästar med känslig mage.
 
Betfor är vara bra för hästens mage, beta massans fibrer är nyttigt för balansen i tarmen.

Fibergi är ju ett "fullfoder" så om du ska ge det eller inte är beroende på vad du ger hästen i övrigt.
 
JAg hade ett fullblod för många år sedan som fick Fibergi. Hon tunnade ur och jag förstod inte riktigt varför. Hon var min första häst och jag kunde inte så mkt om foder och så då. Hur som helst så blev hon inte bättre trots ökad mängd av kraftfoder eller grovfoder.
Jag hade sedan hem någon som sa till mej att Fibergin bara gick raktigenom kroppen på henne. Hon tog inte upp någon näring alls ur det.
Det gäller ju självklart inte alla hästar. Men ville bara tala om vad som hände när jag använde det.
Skall tillägga att hon hade fri tillgång till hö.
 
Jag ger mina hästar fibergi bas
Och dom har aldrig varit så bra i hull och fina i pälsen som dom är nu.
Men som sagt det är juh olika från häst till häst.
Men ger du fibergi behövs juh inget annat krafft foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp