Hur är det egentligen?

ja, vid ett optimalt lagrande, men som jag skrev innan är det inte bara mögel som skadar höet :) :banana:
 
Nej även bakterier bryter ner höet o det märks inte lika tydligt som mögelangrepp.
Näringsförlusterna beror på lagringsskador. Det är i princip omöjligt att lagra hö helt optimalt hösten är alltid fuktig o då tar höet åt sig fukt blir det sedan en kall vinter händer inte så mycket men processen kommer igång igen när våren.
kommer. Får man en blöt sommar blir det förstås ännu värre. Två år brukar gå bra att lagra hö om förhållandena är bra men sedan börjar höet ofta verka ganska unket.
PL
 
jag har även funderat på fler faktorer som kan göra att ett hö minskar i näringsvärde. under lagring och hantering smulas en hel del blad och liknande sönder. om höet förlorar dessa måste ju näringsvärdet också sjunka.
 
Vilka föreläsare har du haft då? Intressant att SLU:s föreläsare har så olika åsikt.

Ett vällagrat hö har väldigt låg lagringsförlust.
 
HM, OK, kanske skulle ha läst hela tråden innan jag skrev mitt inlägg. Nyckelordet var just "vällagrat"...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 309
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp