Hur är det egentligen?

caradan

Trådstartare
Om jag köper hö nu som jag ska ha till hösten och tar en analys redan nu på det gäller den analysen även då till hösten eller ska jag göra den först till hösten?

Hur mycket bättre är det med års hö i stället fär fjolårs hö??
 
Visst kan du ta analys redan nu- förutsatt att höet är skördat då. ;)

Årshö är det ju mindre risk att det legat och blivit dåligt genom t.ex. olämplig lagring. Har även alla vitaminer helt kvar.
 
Så om jag tar en analys nu är den oxå giltlig till hösten..(även mineralerna??)
Höt är laget förra sommaren.
 
näringsvärdet i ett hö sjunker visst! speciellt vitamininnehållet, som tillexempel A vitamin. handlar det bara om ett par månader kan du ju ta analysen nu.
ett fjolårshö har ofta både sämre hygienisk kvalité o näringsvärde. om du är osäker kan du ju skicka in en analys på det oxå.
 
näringsvärdet i ett hö sjunker visst!

Vad grundar du det uttalandet på?



mvh Jessica


avslutar min hippologutbildning om tre veckor och har under två års tid haft previlegiet att få lyssna på föreläsningar utav både veterinärer, agronomer och forskare. mitt uttalande grundar sig på den information jag har fått av dessa.

mvh /anna
 
Du menar att alla uttalanden som gjorts här på Buke ang att höet håller samma näringshalt x antal år, förutsatt att det inte är mögligt, är felaktiga då? :confused:

Att vitaminer försvinner det har jag ju läst, men energi, protein och mineraler står det oftast att det håller år från år.

mvh Jessica
 
jag vidarebefodrar bara det jag har lärt mig under dessa två åren, och näringsvärde i foder är inte alltid konstant, ett foder behöver inte vara mögligt för att klassas som lagerskadat.
 
Det vore väldigt intressant om fler har information i ämnet. Det är ju ganska viktigt att veta om man väljer att fodra med fjolårshö.

Man kanske bör ta en ny analys varje år i alla fall, även om det finns en gammal, och då även hygienisk sådan. :p

mvh Jessica
 
ja, det vore nog inte fel. vi hade ett hö som hade lagrats lite illa, och det hade blivit i princip otjänligt till året efter. ett tips om du vill lära mer om allt inom häst är att gå hippologprogrammet. den samlade kunskapen hos föreläsarna är otrolig! men det kanske inte känns så lockande att plugga i två år...
 
Har nog pluggat färdigt i mitt liv. :angel:

Har läst 6 år på högskola, det får räcka. :D

Men visst skulle jag gärna vilja läsa till Hippolog!!! Skulle hemskt gärna jobba med hästar istället för mina mossiga siffror. :p

mvh Jessica
 
hehe, ja 6 år var ju en liten tid... men har man inställningen att man vill lära kan man göra otroligt mycket på egen hand :) titta in på hippocampus.se
där finns en hel del godbitar. allt från hippologfördjupningsarbeten till forskning
 
grejjen är ju att man kan inte bara gå programmet. jag ville gå men ansågs inte kunna söka!
jag red inte tillräkligt bra efter mina 11 år som jag hållt på med hästaroch ridit.

:cry:
så är det.. man får inse sina begränsningar... men d är ju klart... jag hade ju inte upptäkt tjusningen med kemi annars :banana: :banana: :love:

men har man inställningen att man vill lära kan man göra otroligt mycket på egen hand :) titta in på hippocampus.se
där finns en hel del godbitar. allt från hippologfördjupningsarbeten till forskning

kan man hitta info om det du pratade om här? näringsämnen i hö menar jag?
 
om du vill ha näringsvärde på ditt eget hör föreslår jag att du skickar in en foderanalys till ett SVA.
men om du vill ha genomsnittsvärden på olka sorters hö och andra fodermedel för den delen finns en bra foderbok som Christina Planck har utarbetat. den finns att köpa lite var stans.

ja, antagningen till hipp.programmet är hård. jag går ju travinriktningen, så jag vet inte riktigt hur det är på ridsidan... du kan ju alltid försöka igen?

lycka till :)
 
jag har hennes bok! mkt bra! (har visserligen inte läst i den sen jag gick påbyggnad hästutbildning i tenhult 99/00)
nä jag tänkte mest över lag, vad som kan ändra sig och hur mkt som kan ändra sig näríngsmässigt...

jag har insett mina begränsningar och att det är för lite pengar inom hästsidan som yrke. det finns mera som högskoleingenjör. (och så har jag redan studieskulder.....blir så efter 3 år)
 
jag vet faktiskt inte om det finns några siffror på det. det beror helt på hur det lagras och hur gammalt det är. lagras det bra håller det betydligt bättre än om det lagras mindre bra.
men jag håller med om att det hade varit intressant att veta...
 
men då blir mina frågaor automatiskt: hur lagrar man det bra? och hur lagrar man dåligt?(trorligtvis fuktigt men ändå?)
 
man lagrar foder bäst torrt, luftigt och mörkt (vissa vitaminer är känsliga för ljus), avskiljt från dammkällor, fuktkällor och starka preparat.
ja, dålig lagring innebär motsatsen till detta. :banana:
 
Hippocampus SLU står följande om näringsinnehåll

"Vällagrat hö har vanligtvis små lagringsförluster och näringsinnehållet är i stort sett detsamma i slutet av vinterfodersäsongen som i början."

Men hur det är ännu ett år senare vet jag ej. Men som jag förstått det så är näringsinnehållet detsamma om höet inte börjat mögla eller så.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 309
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp