Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Efter skatt får jag ut runt 5000-7000:- mindre än när jag jobbade, så visst känns det att vara hemma. Vi har ändå inga problem att klara vardagen med alla räkningar och kostnader. Dock månadssparar vi lite mindre nu än innan, och "lyxköpen" förekommer inte längre.

Jag tar ut fem dagar i veckan, nu efter att min son fyllt ett måste jag göra det för att inte SGI ska sjunka.

När nästa lilla knodd kommer om dryga två månader kommer jag börja plocka av dennes dagar, men jag kommer förmodligen bara vara hemma tills årsskiftet, sedan blir pappan hemma.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Knapplån..

Förlåt att jag stjäler din tråd men tänkte jag kunde passa på att fråga..

Hur fungerar det med föräldrapenning om man studerar? Är snart klar med min utbildning och kommer att slutföra den innan graviditeten. Då är jag "färdig" gymnasielärare.. Men jag kommer inte börja arbeta innan barnet.. Ev lite strövikariat, men jag tror ingen vill anställa en nyutexaminerad höggravid tjej...

Hur fungerar detta i största allmänhet.. Har sökt på detta men tycker att det är en riktig djungel..

Tacksam för svar
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Du får väl lägsta ersättningen på typ 180:-/dag? Och det du jobbar de 6 månaderna innan BF räknas med i din föräldrapenning.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Ok, tack!!
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

jag var barnledig 4 månader, tog inga dagar, sambon var ledig ehh *tänka* 11 månader tog 7 dar i veckan då han har huvudinkomsten. vi hade klarat oss på mindre men för att han skulle få semestergrunda + få 90% var han tvungen ta full FP.... vi har 2 mån kvar + garantidagarna..... som ska användas kommande somrar för att förlänga sambons semester
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Måste man ta ut 7 dagar/veckan för att få ut sem.ersättning från sin arbetsgivare? Eller är det olika från företag till företag?
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Man sparar lite om man är smart, jag till exempel lagade mat typ 2 eller 3 gånger i veckan, och så fryste jag den, till exempel ris fryste man till många dagar med lite olicka sällskap. Sen blir man mer hungrir när man ammar, har du otur som jag så ska du sitta och amma hela dan !!! det gjorde jag, under 2 veckor!! min son blev aldrig mätt, och när jag ringde för att be om råd till barnavårdcentralen, så svarade sjuksköterska att jag fick betalt för att vara hemma med min bebis, så om han va hungrig då skulle jag amma honom hela dan!!! så om du förstår hade jag inte tid för nånting, min man fick laga mat efter jobbet och städa och tvätta... och det blir mycket tvätt...man få nu för tiden 1050 kr i månad till barnbidraget, där ska man köpa blöjor, modersmjölkersättning (om du inte har tillräckligt med mjölk som jag hade), sen måste du räkna med alvedon om de blir sjuka, kläder, för fy vad de växer fort!!! ja. det vart lite dyrare än planerat. Men det är bara att lägga ett budget, vi fixade det galant iaf, men man kunde ätta mindre utte, och krog besök vart inte mjöligt, man kan inte handla på ica länge för att det blir för dyrt... vi fick iaf mycket grattis blöjor från pampers och libero, det är bara och registrera sig på deras sida då få man blöjor :idea: grattis är gott ;)
om hästar kan jag inte svara, jag har inga, och med bilen det blev lika mycket bensin, jag iaf vart så trött att jag inte orkade åka nånstans.... Lycka till med bebisen.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

vet inte om det är olika, min sambo får ju full semester i år trots att han var ledig från slutet av april förra året tills i februari i år. Som han uppfattat det måste han ta föräldrapenning alla dagar i veckan för att få det så, men han kan ju ha fel :angel: han fick ju även 90% ist för 80% av lönen.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Svårt att svara på då vi köpte o flyttade till en gård precis innan sonen kom. Kan ju bara säga att visst är man fattigare men jag känner mig inte så mycket fattigare än när vi bodde i en liten tvåa. Då brände man hiskeligt mycket pengar på krogen o när man hängde på krogen varje vecka så var man ju tvungen att ha nya partykläder varje gång. Vi gjorde säkert av med 1500:- i veckan på denna hobby. En utgift som inte är lika betyngande längre. Vi åt också mer hämtmat o ute på restaurang.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Knapplån..

Förlåt att jag stjäler din tråd men tänkte jag kunde passa på att fråga..

Hur fungerar det med föräldrapenning om man studerar? Är snart klar med min utbildning och kommer att slutföra den innan graviditeten. Då är jag "färdig" gymnasielärare.. Men jag kommer inte börja arbeta innan barnet.. Ev lite strövikariat, men jag tror ingen vill anställa en nyutexaminerad höggravid tjej...

Hur fungerar detta i största allmänhet.. Har sökt på detta men tycker att det är en riktig djungel..

Tacksam för svar

Jag var på föräldrainfomöte på försäkringskassan i förra veckan och då var det några som var studerande som hade ungefär samma fråga. FK svarade ungefär som så att om man haft arbete innan som gjort att man hade en viss SGI så behåller man den under studietiden om man har studiemedel från CSN (även om man endast har bidraget). Nu var detta bara sånt jag råkade snappa upp så jag vet ej detaljer, men har de ingen föräldrainfoträff i ditt område? Kolla på FK:s hemsida.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Varken jag elle sambon är några direkta shopping- eller krog-freak. Nu är jag illa tvungen att köpa nya kläder :rofl:

Ang. bebisens kläder kommer vi nog ha turen att få mkt, första barnbarnet på bådas sidor, våra föräldrar håller redan på och samlar! Dessutom har sambon en kusin på 1 år och en på 2 år som vi fått mkt av/köpa billigt.

B.la Diktad spjälsäng och skötbord, gud vad jag frossat men det var ju så j*vla dyrt :eek: sen fick jag höra att det skulle utgå ur sortimentet! Panik! Men så hade hans morbror detta ståendes, oanvänt :bow: Vi har även fått en bilbarnstol använd max 20 ggr, (Acta Graco -06) En barnvagn, en massa leksaker.

Vi har säkert spart in över 10.000:- på det vi redan fått.

Kött handlar jag direkt från jobbet (slaktare) och sen brukar vi "halv" storhandla på typ Coop eller Willys.

Den här månaden är en dröm-månad fast jag vart sjukskriven i 5 veckor, vi har över 30.000:- kvar när alla räkningar är betalda och pengar för mat och bensin borträknat :eek: Jag har dubbelkollat, jag har inte räknat fel. Dessutom ska jag ha sjukpenning från FK för 3 veckor ;) Vi kommer lösa ett lån och spara undan resten för att lösa ytterligare ett lån innan bebisen kommer :)

Jag känner mig faktiskt inte ett dugg sugen på att shoppa saker till bebisen, andra har skrivit km långa listor ungefär och jag får väl skicka sambon om det helt plötsligt visar sig att vi inte har något vi behöver :p
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Jag känner mig faktiskt inte ett dugg sugen på att shoppa saker till bebisen, andra har skrivit km långa listor ungefär och jag får väl skicka sambon om det helt plötsligt visar sig att vi inte har något vi behöver :p[/QUOTE]

Lugn det kommer....
Sonen är nu 5 1/2 månad o det blir bara roligare o roligare att köpa kläder till honom.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Lugn det kommer....
Sonen är nu 5 1/2 månad o det blir bara roligare o roligare att köpa kläder till honom.

Jag misstänker att jag inte kommer få några julklappar i år :angel:

Jag vill gärna få hem spjälsängen och bädda den, men det känns lite tidigt. Fast det kanske är dags att börja måla om och bygga om nu. Jag har inte ens fått tummen ur....och skicka iväg brevet till hyresvärden..
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Hos mig har katten redan snott barnvagnen, så jag väntar nog också ett tag till med att bädda spjälsängen...
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Hos mig har katten redan snott barnvagnen, så jag väntar nog också ett tag till med att bädda spjälsängen...

Oops!! Vill inte skrämma dig men du vet väl att katter gärna lägger sig i sängen/vagnen även när junior ligger där o det finns risk att de lägger sig så nära att junior kvävs. Så vänj aldrig katten att det är ok att ligga i vagnen/sängen o håll koll sen när undret ligger där. Själv har jag en Jack Russell som mer än gärna ligger nära, nära sonen när han ligger på golvet. Hon är dock inte så lurvig men däremot lite klumpig så hon lägger gärna en tass eller huvudet på sonen o myser.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Oops!! Vill inte skrämma dig men du vet väl att katter gärna lägger sig i sängen/vagnen även när junior ligger där o det finns risk att de lägger sig så nära att junior kvävs. Så vänj aldrig katten att det är ok att ligga i vagnen/sängen o håll koll sen när undret ligger där. Själv har jag en Jack Russell som mer än gärna ligger nära, nära sonen när han ligger på golvet. Hon är dock inte så lurvig men däremot lite klumpig så hon lägger gärna en tass eller huvudet på sonen o myser.

Oj då :o! Det blir till att hålla extra koll...
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Oops!! Vill inte skrämma dig men du vet väl att katter gärna lägger sig i sängen/vagnen även när junior ligger där o det finns risk att de lägger sig så nära att junior kvävs. Så vänj aldrig katten att det är ok att ligga i vagnen/sängen o håll koll sen när undret ligger där. Själv har jag en Jack Russell som mer än gärna ligger nära, nära sonen när han ligger på golvet. Hon är dock inte så lurvig men däremot lite klumpig så hon lägger gärna en tass eller huvudet på sonen o myser.

Jag hade 2 katter i min säng/vagn när jag var bebis, och jag lever. De sov alltid i fotändan och vaktade mig.

(Vilket de säkert fick sota för senare, har bilder på när jag drar dem i öronen och svansen, t.om kör den ena fastspänd i min dock barnvagn :rofl: )
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Mitt tips är att lägga undan lite pengar varje månad av graviditeten för att ha i reserv under föräldraledigheten.

Första 3 månaderna gick inga pengar alls till något annat än mat. Men det kan vara bra att planera för snabblagad mat i början, man står inte och gör spaghetti och köttfärssås när man är ensam hemma med en nyfödd direkt.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Första 3 månaderna gick inga pengar alls till något annat än mat. Men det kan vara bra att planera för snabblagad mat i början, man står inte och gör spaghetti och köttfärssås när man är ensam hemma med en nyfödd direkt.

Jag lagar mat innan sambon kommer hem ifrån jobbet. Min son är 3,5 v och det fungerar alldeles utmärkt. Man ska kanske inte göra det mest avancerade maträtterna som kräver 100% uppmärksamhet, men vanlig middagsmat kan man ju lämna några minuter på spisen utan katastrof.
 
Sv: Hur ändrades era utgifter när ni var mammalediga?

Jag lagar mat innan sambon kommer hem ifrån jobbet. Min son är 3,5 v och det fungerar alldeles utmärkt. Man ska kanske inte göra det mest avancerade maträtterna som kräver 100% uppmärksamhet, men vanlig middagsmat kan man ju lämna några minuter på spisen utan katastrof.

Jag kommer nog bli "illa tvungen" att laga mat, finns ingenstans att köpa snabbmat här och jag hatar frysta färdiga rätter. (dessutom blir det billigare om man gör stor kok på helgerna t.ex och fryser in)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 108
Senast: sona
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 298
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp