mandaaa_

Trådstartare
Hej hej.

Den 20.de maj ska jag och hästen ut på en hunting för första gången och nu ploppar alla frågor upp i mitt huvud..

Behövs nrlapp ?
Om ja, hur stor ?
Behövs medical card ?

Kan man ha en vanlig brun långärmad tröja, tunn sådan som sitter åt, alltså inte collegetröja, under västen och vita ridbyxor samt chaps och skor ?
Eller ska man vara sådär färglad och rolig ?
Jag bestämde mig för anmälningen idag och hinner inte beställa skydd, schabrak osv i någon rolig färg så jag satsar på brunt då jag har ett fint brunt hoppschabrak.
Är jag helt ute och cyklar då ?

tack för svar :bow:

Sv: Hunting

Antar att det är örebro du ska till?? Det ska jag också för övrigt!

Huntingen rids enligt reglementet för fälttävlans terrängprov så all info du behöver finns där.

Japp, vilken klass ska du vara med i ?
Vi ska bara vara med i 70 då det är hästens och mins första gång samt att han bara varit ute och tränat terräng en gång.

Okej, tack !

Jag ska också rida 70cm då vi inte hoppat så mkt under året och JAG (inte hästen) har fått för mig att banhoppningshinder är det läskigaste som finns. Töntigt när jag inte tvekade att hoppa * terränghinder på kursen i helgen..............

haha vad jobbigt när man får sånna där dumma tankar.
Jag tyckte faktist att huset på latorps terrängbana var jätte läskigt, så jag tvekade och funderade på att skita i det medans michigan bjöd på som en tok :rofl:
Måste sett väldans dumt ut.

Jag har verkligen problem med klädval, vad sjutton ska man ha för färg ?
Lite roligare med någon färg iaf och inte mörkt, vad har du för färg/färger ?

Ingen aning än vad det blir för färg. Schabraket är mörkblått med röd och vit kant så det troligaste är väl att jag håller mig till blått. Är inte så noga med matchningen...........

Nummerlapp: ja
Med. card: Ja
Säkerhetsväst klass 3: ja
Fälttävlanskort: ja

Det är som regler för fälttävlan, man måste ha kortet och följa de regler som finns.

Men det är jättekul, fast inte alls så lätt som folk kanske tror... Terränghindren är inte superenkla bara för det är 70 (dessutom är flera något högre).

Neeej, är det så i år också? Att hindren är högre än 70? Det tycker jag är skittaskigt, anledningen till att jag anmäler mig till 70-klassen är ju för att jag inte vågar hoppa högre...
Nu fick jag ju ännu mera magont, jag har dessutom inte kunnat sova de senaste två nätterna för att jag är så nervös inför den 20:e.
Jag borde verkligen inte tävla...

Neeej, är det så i år också? Att hindren är högre än 70? Det tycker jag är skittaskigt, anledningen till att jag anmäler mig till 70-klassen är ju för att jag inte vågar hoppa högre...
Nu fick jag ju ännu mera magont, jag har dessutom inte kunnat sova de senaste två nätterna för att jag är så nervös inför den 20:e.
Jag borde verkligen inte tävla...

De är bara marginellt högre så oroa dig inte. Tycker det är kul att vi är flera som ska dit. Jag kommer tidigt (har bokat box) och hoppas på bra väder så man bara kan mysa och njuta av att vara på rymmen hemifrån en hel dag!!!

Är det alldeles säkert det? Förra gången jag var där (ca 3 år sedan) så var första hindret i terrängen 80 cm, jag fick två stopp på det eftersom hästen kände att jag inte ville hoppa det...

Jag LOVAR att om hästen kan hoppa 70 cm så kommer den att kunna kliva över 80 också. En dm på höjden är ingenting för en häst (eller ponny).
Själv han jag ju som jag skrivit tidigare lite fobier för banhoppningshinder så bara jag tar mig över de rackarna så får terrängbiten gärna vara 1.40 om den vill.

Jag red också där 2005 och då var det jättemånga som stannade på första hindret i terrängen (stor vit grind).

Många kom med halvdålig fart från hoppbanan och förberedde inte hästen tillräckligt, samt att hindret låg i skuggan. Jag tror det var största anledningen att många fick fel på det.

Min häst som aldrig sett en terrängbana tidigare (bara enstaka hinder) hoppade utan några större problem, fast det var lite högre än jag trodde när jag anmälde mig.

Törs man inte hoppa mer än en cm högre än vad klassen är kanske man ska fundera på vad man gör där, det är ju vanligast att man tävlar någon dm lägre än man tränar på. Är ju inte schysst mot hästen om matte ballar ur i anridningen.

Nej, fast på terrängträningen sa tränaren att "klart du ska anmäla dig, anmäl dig till 70, det är dom hindrena som vi hoppat idag"
Så det har lugnat mina nerver haha sen hoppade vi även huset som är 90 cm och det var ju inte SÅ läskigt :rofl:

Fast du, om det nu stämmer det som tränaren sa när jag tränade på terrängen i helgen, att vi hade hoppat dom hindrena som kommer med på 70 cm i huntingen så är domflesta väääldigt låga.
Det var en stock efter vattnet som jag tror är runt 70, den bjöd alla hästar på och det var inget konstigt med den, sen hoppade vi vedtraven och den ser ut att vara max 60.
Sen fick jag iof välja om jag ville hoppa triangeln och den är nog 70, men annars var det små stockar och upp och ner hopp.
Så om det var alla 70 hinder jag tränade på så kändes inget hinder som över 70 förutom triangeln då.

Så oroa dig inte för mycket.
Jag kommer dock vara jätte nervös jag med,och då blir Michigan 100 ggr nervösare än mig haha så vi får väl se om jag ens kommer runt banan :rofl:

Självklart kan hästen hoppa 80 cm, det vet jag också, jag har hoppat 1,20 med honom. Problemet är att den som sitter i sadeln är skitnervös (har inte sovit sedan i onsdags...), eftersom jag inte är van att tävla, jag är hopprädd, hästen har aldrig tävlat på bortaplan förr, jag har aldrig tävlat denna hästen alls tidigare osv.
Och för mig är det en jäkla skillnad på att rida mot ett hinder som är 10 cm högre än vad det ska vara i klassen jag anmält mig till!
Jag undrar vad hoppryttarna skulle säga om de anmäler sig till en 1,30-hoppning och första hinder ät 1,40?
Och tävlingsledningen säger att "Vadå, 10 cm hit eller dit gör väl ingen skillnad."

Nu är det väl inte förstahindret som är högre? Om jag förstått saken rätt är det banhoppningshinder först och då är således hästen igång.
Och nej, jag har ridit klasser där hindren varit högre än så. Inte börjar jag gråta för det ;)

Liknande trådar

Fälttävlan Vad behöver jag? :D Nummerlappshållare & medical card har jag koll på. Nåt mer "special" man ska investera i? Får man ha hat silk i...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
Senast: Speedway
·
Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 463
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈