hunter under saddle

Sv: hunter under saddle

I novice klasserna var det några som hade svarta ridbyxor eftersom de inte visste om att det inte var godkänt. De frågade domaren om lov om detta innan.

Själv hade jag fel färg på tränset men fick vara med ändå efter att domaren kollat på mitt träns.
Men det var väl just för att det var novice klasser och den första tävlingen för flera av oss som de lät det gå förbi.:laugh:

Vad var det för fel på ditt träns? Kanske nått som kan va bra för andra(typ mej) att veta. :idea:

Det var ett sånt träns som var brunt men hade vitt bakom på nos och pannrem, kunde inte se något om det i regelboken men på Novicelinicen innan berättade dom det.

Nästa gång blir det ett vanligt enkelt helbrunt träns.

Jag undrar vad det står i regelboken om tyglar-är det bara släta läder tyglar som är godkända?

Gummityglar är förbjudna förutom i hoppning (dvs jumping, inte hunter hack ).

Jag är lite osäker på flätade tyglar ifall de anses som för utstyrda men jag har sett kantflätade tyglar i klasserna.

Jag hade valt helt släta för säkerhets skull dock.

Lädertyglar med stoppar på? Får man ha det?
Och är det hopp/allroundsadel som är "It" eller får man ha dressyrsadel?

Hur är detmed färger på sadel/träns isf?

Flätade tyglar är helt ok, dressyrsadel är förbjudet, stroppar på tyglarna skall man inte ha. Sadel skall vara brun eller svart desamma för träns.

Rackarns, då får jag sprätta tyglarna och fortsätta försöka kränga iväg mina dressyrsadlar! :)

*kl*

Jisses vilka strikta regler! Och jag som tyckte att dressyren hade petitessregler när det gäller vilken utrustning som är tillåten.:D

Lånar tråden lite.

När det gäller ridstövlarna, vad är det som gäller där? Ska de vara släta eller får man ha snörning från tårna och upp hela vägen fram? Får man ha ett dekorativt läderspänne längst upp på skaftet?

Svart eller brunt?

Antar att det inte är OK att använda skor + shortchaps?

/Kajsa som funderar på att köpa ridstövlar men inte tänker lägga pengar på nått som man inte får tävla i om/när den dagen kommer.

lånar oxå denna tråden lite.. :)

Har några frågor då jag inte fattar regelboken riktigt... :/

1) Mönster eller liknande på träns, är det tillåtet eller är det enbart helt släta svart eller brunt som gäller?

2) får man ha vilken typ av ridstövlar som helst?

3) vojlocken/schabraket man skall ha/får ha vad är det?

4) Hjälmen, får det vara vilken typ av hjälm som helst?

5) ridbyxorna, får de vara skodda på något sett?

Tacksam om någon kunde hjälpa mig med dessa frågorna... :)

Såhär har jag sett på min första aqha novice hus
2008-07-0519_03_0001.jpg

Svart ponnyträns (satt tidigare på min c-ponny),
vojlock från öob
Mammas gamla kavaj och krage (äldre än mig)
Ridbyxor köpta på rea på hööks
Ridstövlar från ponnytiden
Stubben sigfreid +10år gammal svart sadel med ljust skinn på bossorna
Hjälm från hööks

Så pimpad var jag, många var mer flashiga och andra mindre. Huvudsaken är ju ren och prydlig på låg nivå.

Tack! men tänkte mer bara vad man får å inte får ha.. mitt gamla engelsk träns har dekor sömmar på... är det godkänt tex?

kom dessutom på en sak till tror jag har koll på bett fronten... men om nån vill å kan så förklara gärna vilka bett man får ha.. :)

Syns det inte på håll och är i samma färg som tränset så tror jag inte att de är såååååå överpetig om du nämner att du är ny...

Går inte regelboken att ladda hem?
Har haft turen att ha både aqhas och aphas regelböcker i trykt form...

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?