Hundvalpar

Ewv

Trådstartare
Hej, min tik har precis fått valpar och 3 av dom har sårskador på ryggen och det börjar ramla av och pälsen följer med, kommer det växa tillbaka päls och varför har dom sårskador på ryggen? Blir orolig och vet inte vad det kan vara.
Ge mig gärna tips om jag kan göra nått
 

Bifogade filer

  • IMG_2234.png
    IMG_2234.png
    505,5 KB · Visningar: 179
Vad kan det vara för nått?
Hur ska jag kunna veta det?
Jag är ingen veterinär.
Det är därför du ska kontakta en veterinär.

Detta är ett forum. En del som är här är veterinärer och hovslagare. Andra är busschaufförer, studenter, arbetslösa och akademiker.

Det är omöjligt för oss att veta vad som har hänt med valparna.

En veterinären behöver se djuren, ta prover osv.

Tar du de inte till veterinär bryter du mot djurskyddslagen och kan bli anmäld. Hade jag vetat vem du var hade jag gladeligen anmält dig.

Eller är det så att du inte har råd? Ja, då borde du aldrig ha parat din tik.
 
Tar du de inte till veterinär bryter du mot djurskyddslagen och kan bli anmäld. Hade jag vetat vem du var hade jag gladeligen anmält dig.

Eller är det så att du inte har råd? Ja, då borde du aldrig ha parat din tik.
Men jösses så aggressivt?
Det är väl ganska vanligt att folk hör sig omkring på nätet trots att de kontaktar veterinär, alla veterinärer har inte tid inom 15 minuter. Sådana svar som ditt är väl rimligt att spara på tills TS skriver att hen inte tänker ta dem till veterinär?
 
Till TS, tror det är säkrast att kolla läget hos veterinären. Kan ju vara någon parasit eller vad som helst, men det ser ju inte livshotande ut.
 
  • Gilla
Reactions: Ewv
Min valps uppfödare drabbades av en liknande hudåkomma på en av valparna. Det var i hennes fall en svampinfektion som är smittsam.
Rigorös renlighet och torrt var rekommendationen för henne. Alltså tvätta och torka torrt ned ren handduk och inte peta med fingrar som inte är rena och absolut inte röra andra hundar efteråt.

Jag vet inte hur vanligt det är, men enligt min uppfödares veterinär var det gynnsamt för valpen att åkomman var på ryggen och inte i ansiktet eller nära slemhinnor. Då kan det nämligen sprida sig mer och orsaka att valpen dör.

Så ring veterinären och kolla upp detta, så du får veta hur du skall sköta om valparna på bästa sätt.
 
Om hunden/hundarna är försäkrad så är det vanligt att det går att ha ett videomöte med veterinär kostnadsfritt. Jag har mycket positiv erfarenhet av dessa möten.
 
Hur ska jag kunna veta det?
Jag är ingen veterinär.
Det är därför du ska kontakta en veterinär.

Detta är ett forum. En del som är här är veterinärer och hovslagare. Andra är busschaufförer, studenter, arbetslösa och akademiker.

Det är omöjligt för oss att veta vad som har hänt med valparna.

En veterinären behöver se djuren, ta prover osv.

Tar du de inte till veterinär bryter du mot djurskyddslagen och kan bli anmäld. Hade jag vetat vem du var hade jag gladeligen anmält dig.

Eller är det så att du inte har råd? Ja, då borde du aldrig ha parat din tik.
Jag skrev ut för att fråga och vill ha tips vad jag kan göra. Har jag sagt att jag inte bryr mig om valparna? Jag har råd att gå till veterinären, om man inte har råd att gå till veterinären så ska man nog inte ha djur, jag har en tid hos veterinären på måndag, då det inte fanns några lediga tiden innan månad.
Sen behöver du inte anklaga nån som du inte känner eller vet nått. Och att du tror att jag inte bryr mig om mina djur det är elakt att säga så till en annan människa
 
Min valps uppfödare drabbades av en liknande hudåkomma på en av valparna. Det var i hennes fall en svampinfektion som är smittsam.
Rigorös renlighet och torrt var rekommendationen för henne. Alltså tvätta och torka torrt ned ren handduk och inte peta med fingrar som inte är rena och absolut inte röra andra hundar efteråt.

Jag vet inte hur vanligt det är, men enligt min uppfödares veterinär var det gynnsamt för valpen att åkomman var på ryggen och inte i ansiktet eller nära slemhinnor. Då kan det nämligen sprida sig mer och orsaka att valpen dör.

Så ring veterinären och kolla upp detta, så du får veta hur du skall sköta om valparna på bästa sätt.
Okej tack har en tid hos veterinären på måndag för att kolla upp det
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
823
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp