Hundutställning = anorexia??

Andorra

Trådstartare
Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den första kommentaren han fick av domaren var "Vad har du gjort med den hunden?"
När man jämför vår hund med de andra så verkade hon väl fet men att man ska kunna räkna revbenen på en hund tycker jag inte verkar sunt. Schiller är ju en mellanstor hund och att kunna ta med båda händerna runt magen så att fingrarna möts verkar extremt tycker jag.
De andra hundarna var väldigt uppdragna i buken och en del av dem var rent magra. Uppfödaren tyckte att vår hund skulle gå ner 5-6 kg. Alltså 25% av sin vikt!

Är det normen på hundutställningar eller?
Vi har aldrig varit mer tidigare så vi vet inte.

Här kommer en bild på vårt "fetto"

Sv: Hundutställning = anorexia??

Just i fråga om jakthundar, så bör de vara i sk jaktkondition. Dvs tämligen slimmade och inget onödigt "kött på benen"

De flesta jakthundsdomare vill gärna att hundarna ska vara så pass slimmade att man anar konturerna av revbenen.

Att den hunden ska gå ner 6 kilo, aldrig hade jag gjort det. Hellre avstår jag får uställningar.

Fast uppfödarens kommentar var lite knäpp tycker jag. "Ni behöver inte motionera hunden mer utan bara minska ner på maten." Måste väl vara bättre att motionera hunden mer, genom att cykla med henne eller längre promenader. Hunden måste väl må bättre av att få muskler och kondition i stället för att svälta.
Vår hund fick iaf beröm för att hon hade väldigt fin päls och bra benstomme.

Inom en del raser vill de iställer ha hundarna som vandrande tunnor...
Då föredrar jag helt klart de slimmade varianterna.

Så kände jag också. Skulle hunden bli sjuk eller något så har den inga reserver att ta av.
Dottern tyckte att vissa hundar såg för hemska ut och är normen magra hundar för att få bra poäng på utställningar så kan det nog kvitta för vår del.

Precis. Ska man få hunden i jaktkondition, så ska den ju vara vältränad och för att kunna träna, så behöver hunden äta ett bra foder i tillräcklig mängd.

Att utifrån en bild säga hur mycket hunden ska gå ner för att vara i jaktkondition är ju omöjligt att göra, men jag tvivlar på att det rör sig om så mycket som 6 kg. Snarare 2 max 3 kanske.

Så kände jag också. Skulle hunden bli sjuk eller något så har den inga reserver att ta av.
Dottern tyckte att vissa hundar såg för hemska ut och är normen magra hundar för att få bra poäng på utställningar så kan det nog kvitta för vår del.

Inte magra, men slimmade. Är en viss skillnad..

Jakthundar är ju arbetshundar och ska inte dra omkring på extravikt.

Slimmad kan väl vara OK men magra är en helt annan sak.
En hund där man kunde skönja revbenen ansåg domaren att den hade för mycket hull!

Är själv mer inne på häst och där tycker man att en häst är lagom när man inte ser revbenen men kan känna dom.

Tycker också 2 kilo kan vara lagom. Vet att bilden inte var så bra men det var enda bilden som jag hade i pixbox (är bara hästar där).

Nu ska det bli motion av och så får vi se om det kan bli en bättre bedömning i Eksjö, om sonen vill försöka igen.

jag har själv ett riktigt fetto hemma, 36 cm pudel.. väger 8,5 kg..
fullt normal i hullet anser jag.. han är välmående, man känner lätt revbenen under huden utan att se dom med blotta ögat, inga fettdepååer, han har halvgod kondis (inte hans fel :angel: ) och är så vig att han kan slicka sig i arslet fortfarande :D

men jag blir nästan förskräckt när jag klappar och känner på andra pudlar.. det är benrangel med hud och päls :eek: man känner varje tornutskott i ryggraden, magen är uppdragen, man känner nästana tt det är riktigt löst innanför huden på sidorna om magen, bröstbenet syns tydligt.. visst har dom lite muskler men dom verkar vara svältfödda :crazy: och så väger dom säkerligen maximalt 5 kg (dom i ungefär samma strl som min hund)..

och nu VET jag att det är skillnad på utställningshundar, brukdhundar och sällskapshundar.. dock tycker jag att utställning och sällskaps faller under samma kategori.. har man brukshundar ska dom vara i brukskondition såvida dom inte är pensionerade.. min hund ställs inte och han behöver inte vara pinnsmal så att domarna gillar det.. :p

mitt fetto :love: han är 10 år och 9 mån nu.. :)

Jag tycker att det viktigaste är att hunden mår bra. Och mår den bra av att väga lite mer så är det inget fel med det...

Jag tycker du ska fortsätta tävla och visa dem att man kan ha fel ibland och att man inte behöver vara pinnsmal för att vara vacker ;)

Lycka till :)

Mmm jag är inte mkt för utställning...
Jobbade som veterinärkontrollant (är vet stud) på stora sthlm. Alla hundar av raser som ska ge ett altetiskt intryckt var omusklade och helt enkelt magra, medan de som skulle ge intryck av pondus och massa var så feta så det skvalpade om dem när de gick... (jaja inte alla men en mkt övervägande majoritet)

Såg ytterst få vältränade hundar i normalhull den dagen...

(Såg dessutom ett antal hundar med mkt taskigt temperamet och en hel del som inte var uppfostrade för fem öre...)

Jag tycker det är en rätt bra regel jag med. Är hunden väl musklad och slimmad så kan jag tycka att lite smalarre än så är ok.
I min ras kan du istället få kommentarer om att hunden ska gå upp 6 kilo. När hunden redan är väldigt väl musklad.

Min tanke var också att hunden såg lite rund ut, dock inte 5-6 kg för tung. Jag tycker att man ska kunna räkna revbenen men inte se dem, jag har alltid tänkt att det gäller för alla hundraser men vi har bara haft jakthundar och huskies...
Däremot håller jag med TS om att hunden borde bli snyggare av mer motion snarare än mindre mat.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 957
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 891
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka