Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen alla ni som lägger upp kostnader för utställningar, bensin osv. Om ni inte hade haft kennel hade ni ändå åkt på dessa utställningar och tävlingar? Om så är fallet tycker jag att man inte ska räkna in det i lönsamheten för Kenneln utan det ska in under utgifter för det personliga intresset.
OBS detta är mina åsikter och jag ser nog på saken från ett annat håll än många andra!
Nu är inte jag alls inne i uppfödarbiten, men jag vet att min uppfödare lever på sin Kennel (föder upp vanliga brukshundar för 10 000st). Med andra ord så är det inget snack utan det går att försörja sig på den! Tricket tror jag ligger i hur stor man vill ha kenneln väljer man att kanske ta en kull per år, ja då går det naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför det känns som tabu att tjäna pengar på att föda upp hundar. För mig är det jobb som alla andra och självklart ska man ha betlat för det!
Sen alla ni som lägger upp kostnader för utställningar, bensin osv. Om ni inte hade haft kennel hade ni ändå åkt på dessa utställningar och tävlingar? Om så är fallet tycker jag att man inte ska räkna in det i lönsamheten för Kenneln utan det ska in under utgifter för det personliga intresset.
OBS detta är mina åsikter och jag ser nog på saken från ett annat håll än många andra!
Deklarerar din uppfödare sin uppfödning?
Om så, så ska alla utgifter, inkomster, in & utgående moms tas upp och ev. lön skattas och betalas egen & sociala avgifter på. Precis som för vilket företag som helst alltså..
De som driver kennel i så stor skala att de lever på det vitt (har en årsinkomst på normallön e. skatt efter att alla årets hundkostnader är betalda) är det inte många av här i landet..
Att inte räkna in några utgifter i kennelverksamheten alls är onekligen en udda syn på det hela
Rädd för vad? Tycker du somliga målar på väggen eller för att somliga är överdrivet optimistiska?Jag säger bara att jag blir lite rädd när jag läser såna här trådar...
jaja, ok. Tack för era svar Sen får man ju se det som en hobby också och inte bara pengar!
Jag har nog bättre insikt i hur företag fungerar än de flesta av er tror...
ärligt talat skulle mitt hundliv vara billigare om jag inte var uppfödare.
Sedan får man ju ta i beräkningen att allt kan skita sig också. En vän till mig hade oturen att tiken gick tom tre gånger i rad och då en tik äntligen blev dräktig så förlorade hon både tik och valpar på dygn 62. Istället för 100 000 in så blev det några tusen ut till veterinären istället.
Att vara hunduppfödare är ett väldigt trevligt sätt att bli fatig på….
/.../ Enda sättet att tjäna pengar är att utnyttja tikarna maximalt, låta bli att hjälpa valpar och valpköpare om det blir problem, att hålla sig på miniminivå med avseende på meritering och hälsotester och att göra sig av med uttjänta hundar. Vilket kul hundliv man får då...
Alla seriösa uppfödare måste förr eller senare ta smällen av att tänkt avelsmaterial måste kasseras, att valpar &/eller tik blir sjuka och att tikar går tomma eller dör i samband med dräktighet/förlossnig. Dessutom tillkommer de valpköpare som av en eller annan anledning vill att man köper tillbaka hunden. Ibland pga av verkliga ändrade förhållanden, ibland bara för att de tröttnat. Jag tar tillbaka dem oavsett. Dessutom kostar osålda valpar efter 8 veckor fortfarande pengar, och som ny uppfödare är det något man måste räkna med att få.
Om man har det som hobby kan jag tänka mig att man bortser från sådana utgifter, men du pratar om att leva på det. Då KAN man ju inte bortse från att hundarna, dvs ens levebröd också kostar pengar. Annars tror man ju bara att man försörjer sig på det, medan utgifterna kanske går jämt upp i verkligheten.