Sv: Stora snabba pengar...
Ska man räkna riktigt på uppfödning måste man ta med ALLA utgifter och inkomster. Det går inte att bara räkna på extrakostnaden vid själva kullen. Man måste även ta med mat, försäkringar, slitage, meriteringar, underhållsvård av alla hundar, anläggningskostnader, förlorad arbetsinkomst etc.
In på plussidan ska även eventuella vinstpengar vid tävling, parningsinkomster på hane, inackorderingsvinster och annat som man kanske kan få tack vare kennelinvesteringarna.
Jag vet att jag inte går i vinst på min kennel utan rejält back. Dels för att jag är road av att flänga land och rike runt på olika tävlingar och kurser, dels för att jag inte tar många täta kullar på min tikar. Jag vill heller inte göra mig av med mina äldre tikar. Rent ekonomiskt är det dumt att som jag ta sammanlagt max tre kullar på en tik och behålla henne livet ut, men jag föder upp för att i första hand förse mig själv med bra hundar.
Hittills har det kostat mer att föda upp än om jag bara hade haft 2 hundar att tävla och kursa med. Om jag räknar på enbart normala valpkullskostnaden "tjänar" jag 4000:-/valp. Sist fick tiken 8 överlevande valpar. 1 behöll jag sjäv - kvar var 28.000:- En valp skänkte jag bort som servicehund - kvar var 24.000:- en valp blev svårt sjuk dagen innan han blev 6 veckor (då försäkringen börjar gälla) 2 dygn på klinik med mediciner och dygnet runt vård gick lös på strax över 14.000:- Sedan betalade jag ytterligare nästan 2000:- för extra röntgen och vet.kontroll innan leverans för att vara säker på att jag levererade en helt frisk valp. Kvar är 8.000:- som ska täcka kostnaden för den valpen som var tvungen att handmatas, nya fällar, ny valphage + den vet.vård tiken krävde pga inflammation efter förlossningen och vet.kostn för den valp som fick tas bort. På denna kull gick jag ekonomiskt back trots att jag inte räknade in annat än rena kullkostnader, men så är det ibland. Jag har ju kvar den nya valphagen och en trevlig hund, så jag klagar inte - men inte sjutton blir jag rik....