Hundtrimmare på buke ??

Sv: Hundtrimmare på buke ??

Jag klipper min hund istället för att trimma (plocka) då det tar 4 timmar att plocka en Westie och det är i princip bara uppfödare som gör detta. På hundtrim klipper de, för de orkar inte trimma dem. Sen tycker jag att det är onödigt att krångla när jag bara kan klippa honom själv enkelt och bekvämt hemma, han ska ändå inte ställas ut. :)

ok..
Tycker dock att 4 h låter extremt mycket för att trimma en westie iofs..
Knepiga trim om dom hellre klipper än trimmar strävhåren.. :crazy:

Ja, men jag har pratat med olika uppfödare och ringt till flera trimmställen för att jag har velat få honom just trimmad, men alla har gett mig rådet att klippa honom och trimmställena har tom sagt att de enbart klipper westiesar. Det verkar som om alla trimmställena gör likadant...

:crazy: Jag är alltså unik då... :crazy:
Gör precis tvärtemot jag :) och har "räddat" hyfsat många klippta trimpälsar tillbaks till strävhår igen.. och DET är nått som tar tid OCH är jobbigt.. :eek:

Trimmar min dvärg schnauzer själv till vardags. Är det utställning få andra göra det. Funderar på att gå kurs å börja trimma även andras dvärgar men tiden har inte riktigt räckt till än...

Tror det finns nått ställe där neröver, som har helgkurser.. Har funnits tidigare iaf.. Kan ju vara nått kanske ??

Antar att det är av ren lathet de klipper. Jag tycker det är dåligt att inte ett hundtrim kan erbjuda både och. Har man trim så ska man kunna raserna man trimmar och inte bara säga att här klipper vi.
Jag förstår om pälsen är otroligt mjuk, att man då väljer att raka. men inte annars.
Tänk om det kommer en nybörjar och lämnar in sin hund, och tror det är ok och klippa. och sen vill man ställa ut...hemska tanke...

Grana skrev:
Antar att det är av ren lathet de klipper. Jag tycker det är dåligt att inte ett hundtrim kan erbjuda både och. Har man trim så ska man kunna raserna man trimmar och inte bara säga att här klipper vi.
Jag förstår om pälsen är otroligt mjuk, att man då väljer att raka. men inte annars.
Tänk om det kommer en nybörjar och lämnar in sin hund, och tror det är ok och klippa. och sen vill man ställa ut...hemska tanke...

:bow: :bow: Precis min tanke

Hej! :)
Jag trimmar mina cockerspaniels själv och har även hjälpt andra med den rasen.

Angående detta att fuska så håller jag med om att det funkar nog inte i långa loppet! Men däremot så anser jag att man kan framhäva hundens fördelar med bra trimning!
Ett exempel nedan. Titta på överarmsvinkeln, där växer det en massa päls som skulle dölja vinkeln om man inte trimmade bort den.
cc_27_river.jpg

Mvh. Camilla

Ja, det skulle ju vara det bästa men grejen är den att jag vill trimma hela hunden, inte klippa öron, under hakan, rumpan, benhår osv. Svårt att få tag på någon som inte gör det tror jag...

När min tax levde trimmade jag henne själv, självlärd. Men hon hade en gräslig pläs att trimma, tjock och satt som tusan! Nedre delen av benen var jag tvungen att raka (inte spec snyggt, nej) samma med svansen för det gick helt enkelt inte. Tog ca 3 dagar innan man var helt klar med henne.... Brukar ställa upp och hjälpa bekanta med deras taxar också, deras pälsar är mkt mer rastypiska och det går snabbt som tusan att trimma.

Jo, det är av ren lathet, det har de erkännt för mig. Men de brukar vara väldigt nogranna på hundtrimm med att säga att man inte ställer ut klippta Westiesar i Sverige. Spelar ingen större roll för mig att klippa, då min jyckes uppfödare jämnt svor över hur mjuk päls min vovve har :angel:!

Liknande trådar

Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV