Hundtrimmare på buke ??

Gnist

Trådstartare
Hur många hundtrimmare finns det här på buke ??
Utbildad / självlärd ?
Favorit-trim resp. klippraser ?

Är själv utbildad trimmare, som hållit på i snart 10 år.
Favorit-trimmras = Australisk Terrier
Favoritklippras = Pudel
Har tyvärr inga bilder kvar i datorn,(totalhavererade nyligen) men ska försöka scanna in i morgon

Sv: Hundtrimmare på buke ??

Jag har schnauzer och trimmar själv. Min gamla trimmar jag alltid själv, även till utställning. Men jag har en kompis som jag tycker är väldigt duktig på trimmning, så hon har fått gå "över" min junior några ggr. Jag fixar det säkert själv, men jag tycker hon är så duktig, så till utställning och lite råd är det värt att ta hjälp av henne.
Jag är tyvärr lite perfektionist när det gäller detta med trimmning. Så även om jag säkert fixar det, så tycker jag min kompis är ett par (eller säkert mer) stå vassare än mig. Inför en utställning kan jag pilla i evigheter. Tur man har hundar som står ut :-)

Trimmar du schnauzer?

Ni kanske har ett bra tips på en trimmer till en Lhasa apso, som vi ska trimma själva när han blir vuxen.
De har ju rätt så tjock och riklig päls, så jag kan tänka mej att de kräver sin maskin.....

Jag är utbildad på alla raser, så ja jag trimmar även schnausrar i all storlekar

Om ni ska klippa med maskin, så skaffa en Oster A5. Helt klart den bästa maskinen... Fast jag skulle nog hellre handklippa pälsen så att den är några cm runt om iaf... Dom ser liiiite lustiga ut, när dom är helt kala.... :smirk:

Jag känner några lhasor som är heltrimmade, och handklippta i ansiktet då, och jag tycker faktiskt de är rätt fina. Förrutom när de är unghundar då...."skrangliga" saker :smirk:
Vart kan man köpa den klippmaskinen?
Visst hade det vart fint med ett par cm päls, men hur fint det skulle bli om jag gav mej på det där själv vet jag ju inte.... :angel:

Du bör kunna få tag på en ostermaskin i Hundaffärer, annars tror jag dom har i nordpost..

OzzyN skrev:
Visst hade det vart fint med ett par cm päls, men hur fint det skulle bli om jag gav mej på det där själv vet jag ju inte.... :angel:

Övning ger färdighet.... :smirk: Alla har vi varit nybörjare en gång i tiden ;)

Jo det är sant.....stackarn kommer väll inte få se klok ut i början då :rofl: Man kanske kan ta han till en utb trimmare och spana in hur ni klipper dom förhand och snyggt. :)
Vet du vad dessa kostar? Kan man inte köpa till längre skär eller nåt sånt så att pälsen blir något längre.

Om du kom till mig och ville ha hunden handklippt och hade badat och borstat ut ev tovor själv, skulle nog priset ligga på ca 450 :-...
Det finns sk "sparskär" till oster, men inga som lämnar 2-3 cm långt hår kvar...
Går ju också att höra med närmsta trimmare om h*n kan lära dig att klippa din hund "till vardags" sas..

Min syster har lhasa och kör med en moser rex typ 1230. Jag har själv testat ett par ggr, men vet inte om jag tycker att den är sådär jättebra. Har ju inget att jämföra med. Men det hakar ju lätt upp sig i den rikliga pälsen, även om den inte är så värst lång innan.
Du kanske vet nåt om den? Sämre/bättre än den du rekomendera?

Jag tänkte på vad trimmern ligger i för pris... ;) Men det är bra, fick jag svar på vad det kostar att lämna in med....
Tack för tipsen! :)

Jag vet ju inte om trimmare där nere håller samma pris som mig... :smirk:
En Oster A5 ligger på ca 1700 :- + frakt om du beställer från Nordpost + Skär ligger på ca 310 :- / st...
Dyrt kan tyckas, men du får en maskin och skär som HÅLLER...
De billiga varianterna håller sällan nån längre tid och skären brukar ha en tendens att lugga hundarna :crazy:

Jag har gått på trimkurs så man kan väl säga att det är både och men mest blir det ju så att man lär sig mer och mer och alla fuskknep också hehe

jovisst kostar de en del. Men som du säger så vill man ju att de ska hålla och fungera bra att klippa med. Så det är det absolut värt! Ska kolla på sidor på nätet. Och höra i djuraffären. Köper man ett skär till eller? :confused:
Ett tag kvar tills han ska trimmas men bra att kolla runt, ska även kolla trimmare häromkring.

Vidareutveckla fuskknep tack, för det är nått som jag inte har lärt mig på mina kurser..... :smirk: :angel:

Det pris jag skrev är taget från nordpost.. dom har sida på nätet, där man kana kolla upp deras produkter.. Jo man måste köpa skäret/n separat. De ingår inte :mad:

Gnist skrev:
Vidareutveckla fuskknep tack, för det är nått som jag inte har lärt mig på mina kurser..... :smirk: :angel:

Jo att man kan fuska med att klippa till så förbröstet bli mer markerat om hunden saknar det. Att trimma bort onödiga tufsar i pälsen som står upp. Att få fram vinklar på bättre sätt osv ;) Att försöka klippa så likt standarden som möjligt.

Hade ju kanske funkat om domarna bara tittade på hundarna.......
Alla utställningar jag varit på ( och det är Måååånga) så har det känts och klämts på hundarna både här, där och överallt... Det är ju klart att man kan ju en kort stund lura ögat med "fusk" men man vinner inget på det... Därför fuskar inte jag när jag trimmar hundar.... :smirk:

Hmm..inne på sidan och kikar, men kan inte hitta nån oster....vet inte om jag är helt ute å cyklar. I balnd blir man lite trött på sig själv.. *suck*
Det räcker med att köpa ett skär eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst