Hundtäcke - Orbtrack, Redog eller BoT?

Terja

Trådstartare
Har en hund med sakrilisation.

Vilket märke skulle ni rekommendera som täcke till min hund?

Vi ska fortsätta som vanligt och jag hoppas att vi kan komma ut och tävla (rallylydnad, tävlingslydnad, viltspår) som planerat. Men samtidigt känns det oschysst mot hunden att göra något som framkallar smärta men som kan lindras av ett täcke. Dock har han hittills inte visat någon ovilja vid träning, bara en pigg och glad hund som älskar att träna.

Varför ska det bli så här...:cry:

Sv: Hundtäcke - Orbtrack, Redog eller BoT?

Jag har bara erfarenhet av Obtrack och tycker att det är ett av mycket få täcken som verkligen sitter bra på en dvärgschnauzer. De flesta är alldeles för långa och inte anpassade för en hund som är lika lång som den är hög. Tycker dock inte att det fungerar så värst bra om man vill att hunden ska vara varm, men kanske funkar det om det är innan och efter träning t.ex. när hunden sitter i bilen. Min kalla regninga dagar när man är ute håller det inte mina hundar varma iaf.
Hur som helst så köp inget täcke utan att prova först, just för att det är så otroligt svårt med storleken till en ds!

Jag letar febrilt efter en återfösäljare som man kan åka och prova hos... Ser mörkt ut i nuläget men jag letar vidare.

En liten påpekning bara ifall du inte vet om det, men om du har ambitioner att tävla så ska man vara medveten om att Back on Track täckena numera räknas som doping :eek:.

Själv tycker jag att det är en fånig regel (och vem ska kunna bevisa att man haft de täcket, om man nu inte är så osmart att man går med täcket på tävlingsplatsen) men det är ändå klassat så.

Bara en liten upplysning :laugh:

Sen slår jag som vanligt ett slag för Hurttas täcken, de är helt suveräna i passform och snygga är de också :love:. Använder dem hela tiden vid behov, vid både agilityträning, spårarbete och vanliga promenader.

Detta är jag medveten om. Men fungerar täcket som det ska så kommer jag ändå använda det så långt det går. Hur är det egentligen med inofficiella tävlingar, räknas det som doping där också? Dum fråga kanske...

Obtrack har mycket bra passform men jag tycker att det är för tunnt för att hålla hunden varm. BoTtäcket har jag inte testat men har mycket goda erfarenheter av andra BoTprodukter då jag själv har problem med rygg och handleder så jag skulle helt klart köpa ett BoTtäcke om jag hade en hund med problem.

Min bror, vars hund har HD D på ena höften, köpte ett BoT täcke till hunden och han fullkomligt älskar det täcket. Han mår så bra med den att brorsan t o m köpte en BoT-madrass att ha i bilen till hundstckaren. Han är snart 10 år och har inte haft ett problem med sin höft (inte för att det bra beror på BoT men det är nog ingen nackdel).
Dock är de nog inte så bra om man t ex vill träna agility eller dyl. för den känns lite oflexibel ibland. Funkar att promenera och så i men blir nog jobbig att vara jätteaktiv i.

Obtrack har jag sett och provat och visst, det har bra passform men det är extremt tunt och knappast något "att hålla värmen i".

Mina hundar har Hurtta pro-fleecetäcken, de är suveräna de med.

Men för en hund med problem skulle jag nog köra på BoT. Kanske komplettera med en Hurtta pro eller så och ha den vid träning och sen byta till BoT efter. :)

Jag har BoT till unge herr Weim och han älskar det. Jag använder det i förebyggande syfte och struntar blanka den i tramset med dopingklassningen. Är mycket nöjde med täcket.

Södern? Hm finns en butik i *Länk borttagen av moderatorn* som har hela BoTs sortiment. Jag köpte mitt täcke där och deras personal var mycket hjälpsamma och duktiga på att prova ut täcket så att det satt bra.

Precis som Zoya har jag Hurtta Pro-täcken som alternativ. Vid något tillfälle när jag hade honom i bilen och det var riktigt kallt hade BoT med Hurttatäcket över. Varmare och gosigare hund fanns det inte den natten :)

Senast ändrad av en moderator:

För det första verkar det som om "friska" hundar numera undantas från karensen för Back-On-Track. Finns tydligen text om detta på SKK:s sida. Sen kan man ju tolka det lite hur man vill; vad är en "frisk" hund.

Om jag inte är alldeles ute och seglar så är Back-On-Track och ReDog samma täcke, bara att man ändrat marknadsföringen för att ReDog inte ska falla under dopingreglementet... men detta är bara vad jag hört. Vet inte om det stämmer.

Har själv haft en schäfer med sakralisation och hon hade inga som helst besvär av detta under de närmare åtta år hon levde. Vad som hänt om hon blivit äldre vet man ju inte... men på den tiden var det inte snack om täcken till schäfrar. På den sidan du länkar till står det ju också att de flesta hundar förblir besvärsfria.

För det första verkar det som om "friska" hundar numera undantas från karensen för Back-On-Track. Finns tydligen text om detta på SKK:s sida. Sen kan man ju tolka det lite hur man vill; vad är en "frisk" hund.

Om jag inte är alldeles ute och seglar så är Back-On-Track och ReDog samma täcke, bara att man ändrat marknadsföringen för att ReDog inte ska falla under dopingreglementet... men detta är bara vad jag hört. Vet inte om det stämmer.

Har själv haft en schäfer med sakralisation och hon hade inga som helst besvär av detta under de närmare åtta år hon levde. Vad som hänt om hon blivit äldre vet man ju inte... men på den tiden var det inte snack om täcken till schäfrar. På den sidan du länkar till står det ju också att de flesta hundar förblir besvärsfria.

Nu har ju vår hund haft besvär redan och han är 1,5 år. Blodvärdena var inte riktigt som de skulle så de skickades på borrelia-analys. "förhoppningsvis" är det en borrelia som spökar och som orsakat hans besvär.

Är han en hund som går under "frisk hund" (dvs. ingen karens) eller är han sjuk (7 dagars karens)?

Jag missförstod ditt första inlägg i den här tråden och trodde att han var besvärsfri, men såg sedan din andra tråd där det framgick att han haft rätt rejäla besvär.

Min tolkning, och troligen även SKK:s, är att din hund är sjuk och alltså skulle omfattas av karensen. Det som behöver förtydligas i SKK:s skrivning är väl snarare om en hund som har t ex ett hd-fel men aldrig haft några besvär är frisk eller sjuk? Men i ditt fall tror jag inte det är öppet för så många tolkningar, åtminstone inte just nu.

Missförstånd är lätta på forum. :)
Ja tolkningen är svår. I nuläget anser jag att han är sjuk eftersom han går på smärtstillande. Men hur blir det sen? Är han sjuk så fort han behöver smärtstillande? Är han frisk om han aldrig mer behöver smärtstillande, vilket kan vara en effekt som jag hoppas att han får av BoT.

Detta är ingen kritik mot dig utan det är mina tankar jag har angående hans hälsostatus. Vad jag ska göra med honom.
Sluta träna tävlingslydnad för att spara honom?
Fortsätta träna eftersom han tycker att det är så kul?

Träna för tävling och "fuska" med karensen om han nu räknas som en sjuk hund?
Träna för tävling för att det är fritt fram eftersom han rä en frisk hund?

Jag vill ju inte att min hund ska ha ont men samtidigt vill jag inte ha en hund som blir nipprig för att han inte får träna fullt ut.
Nu kanske jag drar för stora växlar, ska nog vänta och se effekten av smärtstillande i 20 dagar.

Att sluta träna för att "spara" en hund tror (hoppas) jag att jag aldrig skulle göra. Har faktiskt själv stått i den situationen när min schäfer fick diagnosen von Willebrands sjukdom (lindrigare form av blödarsjuka) och veterinären uttryckte sig ungefär som "slår hon sig så förblöder hon och dör". Diagnosen visade sig senare vara felaktig, men innan jag fick veta det hade det gått ganska lång tid och jag körde på som vanligt. Resonerade som så att det är bättre att hunden får ett kort och roligt liv, än ett långt och tråkigt. Nu var ju iofs detta inget hon hade smärtor av, men utgången riskerade ju ändå att bli densamma.

Hur du ska göra med täcken och karenser måste du avgöra själv, men kolla upp ReDog! Att din hund någonsin skulle betraktas som "frisk" i SKK:s dopingkommittés ögon har jag tyvärr svårt att tro.

På min dvärg sitter BoT täcket perfekt och håller väldigt varmt. Han är iofs rätt stor, precis 35 cm i manken, men täcket funakr perfekt på honom och när man känner med handen under täcket så känner man verkligen hur varmt och skönt det blir efter ett tag.

Fast jag håller ju med om att man måste prova först, den storleken jag trodde han behövde ha först visade sig nämligen vara ett snäpp för stort.

Till TS: om du inte hitatr någon möjlighet att hitta återförsäljare i närheten kanske du kan bställa två olika storlekar från internet och sedan lämna tillbaka det ena?

Missförstånd är lätta på forum. :)
Ja tolkningen är svår. I nuläget anser jag att han är sjuk eftersom han går på smärtstillande. Men hur blir det sen? Är han sjuk så fort han behöver smärtstillande? Är han frisk om han aldrig mer behöver smärtstillande, vilket kan vara en effekt som jag hoppas att han får av BoT.

Detta är ingen kritik mot dig utan det är mina tankar jag har angående hans hälsostatus. Vad jag ska göra med honom.
Sluta träna tävlingslydnad för att spara honom?
Fortsätta träna eftersom han tycker att det är så kul?

Träna för tävling och "fuska" med karensen om han nu räknas som en sjuk hund?
Träna för tävling för att det är fritt fram eftersom han rä en frisk hund?

Jag vill ju inte att min hund ska ha ont men samtidigt vill jag inte ha en hund som blir nipprig för att han inte får träna fullt ut.
Nu kanske jag drar för stora växlar, ska nog vänta och se effekten av smärtstillande i 20 dagar.

Ehm.. jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Menar du att du inte kan träna med honom om du inte kan tävla? Varför kan du inte träna med hunden bara för att tävlingen inte är ett alternativ längre?

Rätta mig om jag har fel.

Tillägg: Jag har själv ett BoT täcke till min hund. Jag tycker att det fungerar ypperligt. Dock är det ju som det är med just karensen. Jag vet flera inom agilityn som inte har brytt sig/inte har vetat om karensen och t.o.m haft täckena på hundarna på tävling.

Senast ändrad:

Ehm.. jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Menar du att du inte kan träna med honom om du inte kan tävla? Varför kan du inte träna med hunden bara för att tävlingen inte är ett alternativ längre?

Min fundering är om jag har en frisk eller sjuk hund. Självklart kommer vi fortsätta träna med honom i den utsträckningen han klarar av. Om det nu visar sig att vi klarar av att träna fullt ut med tävlingslydnaden, ska jag då fuska med karensen om han anses som en sjuk hund? Jag är absolut inte för doping så något inom mig säger att om jag använder back on track för att få honom att fungera, då dopar jag honom = ingen tävling/vänta 7 dagar med risk för att han inte går att tävla.

Usch det blir bara luddigt hur jag än försöker förklara... :crazy:

Jag avvaktar de 20 dagarna för att se om jag märker någon skillnad på honom.

När vi ändå pratat doping, tänk på karensen för smärtstillande.. Sitter själv här och kan inte tävla på ytterligare 3 veckor efter rimadylkur (op). Ska hunden äta smärtstillande lite då och då vid behov då försök hitta nåt med kort karens (om det finns?)

Fast detta har du säkert redan koll på :laugh:

När vi ändå pratat doping, tänk på karensen för smärtstillande.. Sitter själv här och kan inte tävla på ytterligare 3 veckor efter rimadylkur (op). Ska hunden äta smärtstillande lite då och då vid behov då försök hitta nåt med kort karens (om det finns?)

Fast detta har du säkert redan koll på :laugh:

Ja det är 14 dagars karens på rimadyl som han äter nu.

Har så mycket funderingar och frågor i mitt huvud som bara jag och mitt samvete kan svara på nu... :cry:

Är det inte 28 dgrs karens på rimadylen?

Kortison har jag för mig ligger på 14 dgr. ( har hund som ätit båda nyligen nämligen )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju... 2 3
Svar
54
· Visningar
7 975
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 035
Senast: Lycan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och... 2
Svar
22
· Visningar
2 910
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej! Helt ny här på forumet och skulle vilja få lite tips på olika raser som kan passa mig! Jag har en blandrastik på 18 månader och...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: Lisojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025