Hundspråk o kopplade hundar

barajag...

Trådstartare
Jag har funderat på en sak angående kopplade arga hundar o de hundar som springer fram till dem. Skulle vilja ha lite reflektioner på mina funderingar...

Jag tycker det är konstigt att så många hundar springer fram till en annan hund som markerar, visar irritation eller ilska. Borde inte hunden se att den andra inte vill hälsa o stanna av sig själv? Finns det en brist i språket hos många av våra hundar?

Jag har förut haft en blandrastik som jag tog i vuxen ålder o hon var väldigt tydlig i språket själv. Hon valde noga vem hon hälsade på, gick endast fram om den andra hunden var vänligt inställd. Annars ignorerade hon eller ställde sig med sidan till o visade sig ofarlig.

Min nuvarande unghund på 10 mån har alltid fått träffa hundar regelbindet. Inte alla vi ser utan de vi träffar dagligen på promenader o släktens o kompisens hund.

Nila är ju tyvärr inte 100% säker ang. inkallning o andra hundar. Hinner jag säga nej stannar hon o sätter sig o kollar utan att springa fram dock, så vi är en bit på väg :angel::D

Jag har märkt att om en annan hund visr glädje o gör lekinviter vill hon fram o jag måste verkligen vara bestämd för att få henne att stanna kvar. Men om hunden ignorerar henne eller visar irritation kommer hon till mig o verkar helt ointresserad av den andra hunden.

Det tycker jag är ett normalt beteende så min fråga är nu:
Hur gör era hundar? Ser de att den andra inte vill eller förstår de inte signalerna och går fram ändå?

Sv: Hundspråk o kopplade hundar

Ingen fler än jag som har funderingar kring detta? :confused:

Efter jag läste om kamphunden med funderingar på munkorg i den andra tråden började tankarna gå för mig..

I Danmark har jag hört att de inte har lika stora problem med hundar som slåss, men att de har oftare hundarna lösa.
Stämmer det? Och vad beror det på i så fall?

Jag har en bc 9 år nu. Lydig a skulle aldrig sticka osv. Men När vi är ute och går bara så har jag henne i koppel!

Hon vart påhoppad som valp! Och av en typ sibirien husky (stavas) ett par ggr under sin uppväxt..

Därför har det varit så att hon har inte velat hälsa på andra hundar, varit sur och lite skraj. Fine för mig.. Hon kan ju leka med mig och en och annan golden och jc hehe.

Men när vi är ute och går.. (Alltså hundar som man bara möter på vägen) Alla hundar som vi möter ute vill antingen käka upp henne eller gå fram. Det kan vara dom lydigaste hundarna som får hela anfall på henne. Och deras mattar eller hussar blir helt chockade för att deras hundar annars inte bryr sig, om en ända hund. Och hon kollar liksom bara på dom. Vad säger hennes blick sss ja vet inte.

Det har ju jag länge undrat? varför alla hundar vill till henne? När hon inte vill till någon!:D

Det tål att funderas på.. konstigt!

Hon måste ju utstråla någonting. Stirrar hon på dem så hon verkar utmanande eller vänder hon bort blicken? Kanske hon är så nonchalant i sitt kroppsspråk att de reagerar på att de inte får någon reaktion? (konstig mening, hoppas du förstår hur jag menar)

Min har blivit påhoppad vid 2 tillfällen. Båda gångerna har vi tränat lydnad o gått fot med kontakt. Nila har inte ens sett hunden ifråga då de kommit bakifrån o från sidan. Jag tror att det varit för att hon sett lite kaxig ut (enligt dem), höjd svans o huvud. Små hundar har ju ett litet annat kroppsspråk än stora hundar. Det är min teori..

Hundar är så otroligt duktiga på att se signaler, som vi människor inte märker. Många hundar som aldrig umgåtts naturligt med andra hundar t ex, tappar mycket av detta.
Hundar som är osäkra på andra hundar, kanske vi människor tycker visar helt ointresse, medans andra hundar tycker denne inbjuder till att tryckas ner.

Min vuxna hund är otroligt språksäker, vilket jag är glad för då hon själv blev illa biten som unghund.
Hon gillar fortfarande de flesta hundar och fungerar bra tillsammans med dom.

Kommer det lösspringande hund mot oss, så ser jag på min om jag ska ska ställa mig framför henne (och skydda henne) eller om hunden är ofarlig...och jag litar helt på henne i dessa situationer, då hon aldrig haft fel.
Många gånger kanske jag tycker den framrusande hunden ser väldigt hotfull ut, men min tös hon ser direkt på en annan hund (den kanske är 30-60 meter bort) om denne är "snäll", för då gå min hund fram ett par steg och viftar på svansen.
Stannar min tik däremot och sänker svansen, då vet jag att hon ska skyddas...och det har då alltid varit mindre trevliga hundar som kommit fram.
Hur hon kan se detta på så långt håll, visar bara hur små de detaljer är som hundarna tyder i andra hundars kroppshållning, öronställningar mm....och det är inte alltid vad vi tycker oss se...

Många gånger fungerar även hundar helt olika i koppel än om dom är lösa...även om vi inte märker någon skillnad. Andra hundar kan reagera annorlunda mot en hund som är kopplad, mot när samma hund är lös. En kopplad hund kan visa små signaler, som visar att den är trängd...och det är det ju då den sitter fast.

Senast ändrad:

Det tål att funderas på.. konstigt!

Hon måste ju utstråla någonting. Stirrar hon på dem så hon verkar utmanande eller vänder hon bort blicken? Kanske hon är så nonchalant i sitt kroppsspråk att de reagerar på att de inte får någon reaktion? (konstig mening, hoppas du förstår hur jag menar)

Min har blivit påhoppad vid 2 tillfällen. Båda gångerna har vi tränat lydnad o gått fot med kontakt. Nila har inte ens sett hunden ifråga då de kommit bakifrån o från sidan. Jag tror att det varit för att hon sett lite kaxig ut (enligt dem), höjd svans o huvud. Små hundar har ju ett litet annat kroppsspråk än stora hundar. Det är min teori..

Ja hon har en väldigt vaken blick svårt att förkalra (vallhund) Och när vi går förbi kan hon huka lite och smyga förbic(vallhund) jag tror att det e därför hehe

Ja men e jc e väl lite kaxig hehe:D Men det e inte kul att bli påhoppad, inte på några villkor borde det få hända!:mad:

Ja man vill ju försvara sin hund! Men en av gångerna min bc vart påhoppad, kom jag och gick på en cykel väg med två mat kassar. Varken jag eller min hund såg att den andra hunden kom som skjuten ut ur busken! Plus att det var mörkt ute:smirk: Som tur var kom min pappa och tog den andra hunden och letade upp ägaren som numera har den i koppel;)

Jag tror att flera hundägare lärt sina hundar att alla andra hundar ska hälsas på :crazy:

Mmmm.. det ligger nog mycket i det. Men borde då inte hunden någon gång råka på en hund som fräser till? Borde de inte lärt sig språket så pass att de ser om de är välkomna av dn andra hunden eller inte? Eller har de haft tur o bara råkat på snälla, vänliga hundar?

BC är typiska på att använda blicken. Många hundar går igång på den stirrande blicken. Min ena hund är t.ex. jättekänslig för det, hon blir galen om vi möter en hund som stirrar. Många av de hundarna har dessutom lite ljusa ögon för att ytterligare förstärka blicken. Det har sin helt naturliga förklaring i deras arbete :) De använder blicken när de vallar får!

Många hundar gillar inte schäfrar och det kan man ju ta för en myt, men de brukar ofta stirra lika mycket de (de är ju också vallhundar) så det är ingen myt eller bortförklaring att många hundar har svårt för schäfrar :) Varför schäfrar är mer "omtalat" än t.ex. BC är nog för att det finns så många fler och därför är det mer sådana möten!

Jag tror att vi genom aveln har tappat hundarnas kroppspråk helt enkelt. Vi har gjort ett dåligt arbete. För oss människor är det inte så viktigt därför har vi sällan selekterat i aveln i avseende kroppsspråk. Döremot arbetande hundar som ska jobba tätt ihop med andra hundar kan ha en väldigt avslappnad inställning till andra hundar. De skulle aldrig ha varit så bra arbetshundar om det var kåtbockar eller extremt klängiga på andra hundar. Så prestationsavel kan lönsa sig på olika sätt!

BC är typiska på att använda blicken. Många hundar går igång på den stirrande blicken. Min ena hund är t.ex. jättekänslig för det, hon blir galen om vi möter en hund som stirrar. Många av de hundarna har dessutom lite ljusa ögon för att ytterligare förstärka blicken. Det har sin helt naturliga förklaring i deras arbete :) De använder blicken när de vallar får!

Många hundar gillar inte schäfrar och det kan man ju ta för en myt, men de brukar ofta stirra lika mycket de (de är ju också vallhundar) så det är ingen myt eller bortförklaring att många hundar har svårt för schäfrar :) Varför schäfrar är mer "omtalat" än t.ex. BC är nog för att det finns så många fler och därför är det mer sådana möten!

Kul för mig då som har en bc och en schäfer haha:rofl:

Fast min bc har en helt annan blick mot min schäfer! Den är mycket mera intensiv! Dock e det ju en mera vallhund eller vad man ska säga.. Än schäfern!:D

Min hund ignorerar andra hundar när vi är ute och promenerar och vi möter hund eller passerar. Ser nästan lite väl snobbig ut men det är skönt!

Att din hund reagerar olika tror faktiskt jag har med psyket och hund kemin att göra.Det måste ju vara lite som med oss att vissa hundar stämmer det inte med bara.En hund har ju bättre avläsning i vanliga fall än vad vi har så det är min teori:smirk:

Tja alla hundar är ju sen olika oavsett rastillhörighet! Det kan bli knasigt när man pratar i så generella ordalag...

Javisst är både individer och raser olika också,självklart.Det var min egna teori jag skrev om,inte fakta;) Jag känner ganska många som har hund och det jag har sett är att den vänligaste hund som totalt älskar alla hundar den ser ,helt plötsligt kan bli förbannad på en lika vänlig hund utan anledningar som vi ser.Sen har vi sambons brors hund som HATAR de flesta hundar men bara älskar att busa och leka med min.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka