Då jag fått frågan av en ledsen nybörjare som blivit avplockad från tävlingsbanan pga en "oskriven" regel började jag fundera på hur nybörjarvänliga regelböcker för olika sporter är.
I vallningen har vi en regelbok, en tävlingsanvisning och en kort text på websidan med lite allmänna regler på tävling. Ingenstans i de två officiella dokumenten nämns de två superviktiga bedömningspunkterna att hunden ska stå på den sida föraren den ska skickas åt vid hämtet (annars dras 19 av 20 poäng av direkt), eller att hunden på banan aldrig får korsa fårens väg. Två saker som vi som är inne i gemet har stenkoll på, men som ÖHT INTE NÄMNS i reglerna. Klubbens åsikt om detta verkar vara att "äh, man gör ju misstag som nybörjare och sen lär man sig vad som gäller. Annars får man väl gå en tävlingskurs först och få detaljerna förklarade för sig!".
Är det lika luddigt i andra sporter? Måste man gå en kurs och få muntliga instruktioner om vad som gäller på tävlingsplatsen, för att kunna förstå sig på reglerna?
Att hunden inte får korsa fårens väg hittar jag när jag läst i regelboken om hur den allmänna bedömningen går till(under Banregler). Däremot hittar jag inget om vilken sida hunden ska stå på vid hämtet, något jag tycker ska framgå tydligt av reglerna för just det momentet. Det står ju på vilket maxavstånd hunden får befinna sig, så om det är så noga vilken sida den ska vara på borde det ju också vara utskrivet.