Hundskötsel här och over there...

Sv: Hundskötsel här och over there...

Jag är för kupering av svans där en hund alltid slår sönder sin svans :( Annars är jag emot.

Jag minns en hund som min styvpappas morbror hade . Han var fågelhund och slog sönder sin svans nästan dagligen :( Stackarn vad ont han hade så dom valde att kupera (eller ska man säga amputera i detta fallet?). Vad den hunden levde upp efter det. Jag har aldrig sett den hunden må så bra som efter det, när han slapp ha ont hela tiden. Och då fick han göra det han älskade igen också, jaga :love: :love:

Men i estetiskt syfte- absolut inte.
Inte amputation i en de fall heller (tex hunden med bara två ben). Det är inte vårat ansvar att hålla djuren vid liv till vilket pris, utan att låta dom leva ett vädigt liv och även ta det tunga beslutet i vissa fall.

Det jag tycker är riktigt underligt är att de skaffar hundar för att binda upp dem på bakgården när de gulliga valpmånaderna är över.

Roligt att ha hund liksom... :confused:

"Och vadå, ska de PROMENERAS...?? Va.... DAGLIGEN..???"

Tyvärr är det precis lika vanligt i Sverige.
Folk som skaffar hundar och sen bara rastar dem på tomten.
Har dem sedan staket också så släpps hunden bara ut.
"Den motionerar sig själv" verkar vara standardsvar hos dessa hundägare. Ofta har dem också stora aktiva hundar som kräver mycket motion. Dem får gå ut och göra ifrån sig på tomten 5 min per gång. Det är allt. Motionera och aktivera hunden är för jobbigt.
Varför då ens ha hund licksom?
Skaffa hamster eller nåt

Jo men rätt till exteriör bedömning kan väl inte likställas med att få delta obehindrat på SKK-utställning?

Jag minns en hund som min styvpappas morbror hade . Han var fågelhund och slog sönder sin svans nästan dagligen Stackarn vad ont han hade så dom valde att kupera (eller ska man säga amputera i detta fallet?). Vad den hunden levde upp efter det. Jag har aldrig sett den hunden må så bra som efter det, när han slapp ha ont hela tiden. Och då fick han göra det han älskade igen också, jaga
Ja men det är väl högst en hund på typ 50000 som verkligen måste amputera bort svansen :crazy:

Helt rätt, men om man läser lite längre så finns det även andra undantag.

Exempelvis den grupp som min hund hör till.

Hundar ur Grupp 7 (stående fågelhundar)
födda 2008-01-01 eller senare
och som är född i land där svanskupering
är tillåten, eller som har svanskuperats av
veterinärmedicinska skäl, eller inte är född
med naturligt hellång svans, äger rätt att delta
på utställning.

Detta tolkar jag som att dessa hundraser får delta på skk utställningar om dom är kuperade/amputerade eller född med stubbsvans.....

Skrev jag någostans att jag tycker hon är vacker utan sin svans?

Nej, men hittar man "sin" hund, och den redan råkar ha kuperad svans eller vad det nu kan vara - va faan....? Det är ju inte hundens beskyllan!
Jag tycker att din hund är söt, trots svansen!
Min har inte heller nån svans....

Fast ibland när vi rakat ned våra hundar så har de fått mjuka tröjor på sig för att inte tokfrysa. De har verkligen uppskattat det :) De kan ju inte springa omkring med ett redigt täcker på sig inomhus, utan typ en t-shirt. Jag tycker inte alls att det är konstigt. Kan man försvara användandet av stackel och el så förstår jag inte vad en oskyldig tröja gör för skada :crazy:

Jag menar att förnuftet måste ju alltid styra - klart att hundstackaren skall få en tröja när han fryser!! Till och med ett täcke om det skulle knipa!:)
Jag tycker bara att trenden att använda sin hund som barbiedocka (eller skaffa hund istället för barbiedocka) är väldigt underlig....
Hunden får ju inte vara hund....?
När man går i affärer, till och med R****a och likande byggvarubutiker, finns en uppsjö av just hundkläder.
Jag kan lixom inte fatta varför....

USA ar ett ratt underligt land ibland. Har bott har i tre ar nu, och endel saker upphor inte att forvana. Jag har letat efter en dvargschnauzer med svansen i behall i over ett halvar, och det gar inte att fa tag pa! De flesta uppfodare (som fyller mina andra krav) vill inte reservera en valp med svans i fall jag som kopare andrar mig. De "klipper den" sa tidigt att man i princip kopa valpen osedd, vilket jag inte ville gora. Sa nu har jag en sot tjej med stump till svans (den kan vifta himla snabbt den med) men jag ar fortfarande besviken over att hon inte fick behalla sin svans, och det kanns aven hemskt onodigt och groteskt. Hon har dock oronen i behall, tack och lov. Det fick man valja. De drar ocksa ut klorna pa insidan av frambenen (om de har nagot speciellt namn?), nagot som jag inte ens uppmarksammat innan jag skulle klippa klorna och insag att de inte fanns dar. Ringde uppfodaren och jovisst, de kommer av som valp. Gor man sa i Sverige?

Det konstiga ar att de springer till veterinaren hit och dit. Allt ar halsofarlig, hundarna ska ata vitaminer och mineraler och ga pa rutinkontroll var och varannan manad. Hundens halsa ar jatteviktigt, och lite "inne", men anda sa forekommer det stympning av kroppsdelar utan minsta tanke pa varfor. Hundarna gar till hundpsykolog men sa lamnas de ocksa knutna pa baksidan i 8 timmar per dag. Alla valpar blir steriliserade/kasterade vid forsta basta tidpunkt. Nar jag pratar om att kanske inte sterilisera min tik blir jag dumforklarad. "Vill du ha blod overallt??? De lever langre, de blir finare hundar, de ar mycket halsosammare". Det ar helt otankbart att ha en okastrerad/osteriliserad hund. Man undrar hur mycket som ar genomtankt och baserat pa fakta, och hur mycket som "bara ar darfor att". Detta ar sjalvklart en generalisering och det finns undantag, men jag upplever det anda som an en gang som lite "dubbel-moralens land"

Då är det där ungefär så som man de facto ser på TV.... Designade husdjur.... Jisses. Only in America....

Jag är i och för sej en ivrig förespåkare för sterilisering/kastrering av sällskapsdjur, och anledningen till att vi nordbor tycker att det är konstigt är att vi inte har problemet med okontrollerad förökning som de har utomlands, tror jag.
Men man skall ju inte göra det för att det är "inne"...

Du sade det så bra själv - åtta timmar på baksidan av huset och sen till hundpsykologen....

Ja men det är väl högst en hund på typ 50000 som verkligen måste amputera bort svansen :crazy:

Tja inte är de så många. Särskilt inte som behöver ta bort hela svansen, vilket matte/husse ofta tycker är bäst :smirk:

Ni skulle höra bortförklaringarna en del kommer med för att få svansen bortopererad, det är så man baxnar..

Tja inte är de så många. Särskilt inte som behöver ta bort hela svansen, vilket matte/husse ofta tycker är bäst :smirk:

Ni skulle höra bortförklaringarna en del kommer med för att få svansen bortopererad, det är så man baxnar..

Är det för att de skall få en kuperad hund, fast försöker tuta i vet. att det är nödvändigt så menar du?
Vad säger de då? Att hunden inte får plats i bilen med svans på?
Jag gissar att det inte är Golden Retrivrar som skall stympas....

Ursäkta ironin, men jag har tittat för mycket på Animal Planet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka