Hundskötsel här och over there...

Sv: Hundskötsel här och over there...

Nej jag tror faktiskt inte det ( men är inte 100% säker ) i och med nya hårdare regler.

Fast nu blev jag osäker..

Alltså det gäller ju i sådantfall enbart kupering efter 2008-01-01.

Någon annan som vet?

Jag tycker personligen att en kuperad beauceron, dobermann, cane corso , riesenschnauzer osv är redigt redigt snyggt.
Jag står dock på den sidan som är "anti" kupering. Det är helt enkelt varken schysst eller nödvändigt.

Amputering kan jag varken säga ja eller nej till i vissa fall.
Däremot såg jag ett program med ceasar där en hund fått frambenen amputerade så att den tvingades gå på sina bakben som en människa. Det är bara sjukt och egoistiskt. Jag är för övrigt mot amputering av framben öht.
Håller med dig om att det är otroligt snyggt på vissa raser.
Dobbisar ser nästan fjantiga ut med öron. :o
Men sen är jag kluven hurvida jag tycker det är okay eller inte...

Samma här, man ska inte amputera frambenen på en hund..
Många raser klarar inte ett bakben heller, tänk en tung st bernard med endast ett bakben.. :crazy:Blir otroliga påfrestningar på det som finns kvar...

Ang kläder på hundar, jag har kläder på minda, för funktion.
Dom fryser häcken av sig ute annars när det är rått och kallt.
Äger faktiskt en gulliplutt tröjja med döskalle motiv på. :angel:
Men den har inte avvändts få många gånger, ensast när jag varit iväg på fest och haft med mig småskitarna.
Men någon rosa tyllklänning skulle aldrig komma på tal.
Möjligtvis ett rosa strasshalsband..

Kitty, en av mina bebisar, Kuperad import från Polen.

Jag tycker att just de hundarna (som din på bilden) faktiskt är mycket snyggare med lång svans! Jag tycker att det är lite halvvidrigt med deras stympade rumpor faktiskt :crazy: I mina ögon ser det inte okej ut. Så det finns folk också som tycker att det är SNYGGARE med långa svansar och okuperade öron!

Det är samma sak med de kuperade öronen. Okej om det fanns substans kvar i dem, men man ser rikigt hur stympade de är för att hålla sig uppåt :( Det är ju inte direkt några parabolöron...

Jag håller verkligen med. Tycker kuperade öron ser hemska ut. Svansar ser mer okej ut, men det är fortfarande inte vackert och när man tänker på hur det dessutom är gjort så försvinner den lilla känsla av okej som fanns.

Taget ur utställningsreglerna:

Hundar födda 2008-01-01 eller
senare
Vid Svenska Kennelklubbens fullmäktige
2007-06-02--03 fattades beslut om vad som
gäller vid prov, tävlingar och utställning för
hundar födda 2008-01-01 eller senare
och som är kuperade eller födda utan
naturligt hellång svans (t.ex stubbsvans).
Vid utställning gäller
Hundar födda 2008-01-01 eller senare,
som är svans- eller öronkuperade äger inte
rätt att delta på utställning oavsett om hunden
är född i land där sådan kupering är tillåten
eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska
skäl.
Undantag:
Hundar födda 2008-01-01 eller senare
och som är född i land där svanskupering är
tillåten, eller hund som har svanskuperats av
veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild
prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd
vid ett (1) tillfälle samt få resultatet
infört i stamboken.
Hundar ur Grupp 7 (stående fågelhundar)
födda 2008-01-01 eller senare
och som är född i land där svanskupering
är tillåten, eller som har svanskuperats av
veterinärmedicinska skäl, eller inte är född
med naturligt hellång svans, äger rätt att delta
på utställning.
och som inte är födda med naturligt
hellång svans och som är av ras vilken
SKKs centrtalstyrelse vid möte 2007-09-05
medgett rätt att delta på utställning, se nedanstående
tabell.
Grupp 1: australian shepherd, australian stumpy tail
cattle dog, berger des pyrénées (båda varianterna), bouvier
des flandres, old english sheepdog, polski owczarek nizinny,
welsh corgi pembroke samt schipperke.
Grupp 2: ca de bou, engelsk bulldogg, entlebucher
sennenhund samt dansk/svensk gårdshund.
Grupp 5: västgötaspets.
Grupp 6: smålandsstövare.
Grupp 8: perro de agua español.
Grupp 9: bostonterrier, fransk bulldogg, king charles
spaniel.
av övriga raser och som inte är född med
naturligt hellång svans kan efter särskild
prövning av SKK ges rätt att bli exteriörbedömd
vid ett tillfälle samt få resultatet infört
i stamboken

Jag ser itne det snygga i din hund inte för fem öre. Du får ursäkta det men jag tycker bara synd om din hund. Jag tycker det är djurplågeri och förstår inte hur någon människa kan acceptera det bara för det är snyggt. Hunden har inte valt detta själv, tycker man inte rasen är snygg utan kupering, skaffa en annan ras!

Jag ser itne det snygga i din hund inte för fem öre. Du får ursäkta det men jag tycker bara synd om din hund. Jag tycker det är djurplågeri och förstår inte hur någon människa kan acceptera det bara för det är snyggt. Hunden har inte valt detta själv, tycker man inte rasen är snygg utan kupering, skaffa en annan ras!

Hallå där, det är ju inte djurplågeri att tycka att det är snyggt.
Frågan ligger väl om man väljer att göra det på sin hund eller ej (vilket man ändå inte får här, men tar man USA tex)

Frågan ligger väl om man väljer att göra det på sin hund eller ej (vilket man ändå inte får här, men tar man USA tex)

Naturligtvis är det inte djurplågeri att tycka det är snyggt. Men jag tycker det är djurplågeri att kupera en hund. Förstår du nu vad jag menar. Det jag menade var att JAG tycker inte det är snyggt. Ite för fem öre. Men jag kan inte acceptera att folk gör det bara för att det är snyggt.

Jag har inte kuperat henne.
Hon var det redan när jag hittade henne hos uppfödaren.
Man får vara mycket tidig om man inte vill ha dem kuperade.
Dock fick jag erbjudandet att fixa öronen, men tackade nej.

Nej, det är ju ungefär som att tycka att silikontuttar är snyggt :smirk:

Angående Cesars program i måndags - är et djupplågeri att ha en amputerad hund, med bara två ben kvar?
Eller skall liv räddas till varje pris?

Jag anser inte att det är ett värdigt liv för en hund med två ben. Den såg inte speciellt lycklig ut. Tycker det är vår uppgift som hundägare att se efter våra hundars bästa och vi har fördelen att kunna hjälpa dem att få ett värdigt liv.

Jag har inte kuperat henne.
Hon var det redan när jag hittade henne hos uppfödaren.
Man får vara mycket tidig om man inte vill ha dem kuperade.
Dock fick jag erbjudandet att fixa öronen, men tackade nej.

raderat****

Håller med dig om att det är otroligt snyggt på vissa raser.
Dobbisar ser nästan fjantiga ut med öron. :o

Kitty, en av mina bebisar, Kuperad import från Polen.

Jag håller inte med. Tycker din hund hade sett mycket bättre ut med en svans. Ser konstigt ut med en liten stump. ´Ser konstigt ut och är inte snyggt tycker jag

kl
Ett tag opererade man väl på bebisar i Sverige utan bedövning, var ju iofs 10+ år sedan?
Jag tycker det är grymt. Angående kläder så tycker jag att de ska vara där av en funktion, även om det bara är för att du inte vill att hunden ska bli blöt i skogen, helt okey, men att ha en lite söt tröja tycker jag mer att hunden blir till en clown.
Många djur finns vid liv fastän de kanske inte borde vara det, alltså inte det naturliga urvalet, då tycker jag att det är ännu viktigare att vi tar vårt ansvar som djurägare och ser till att våra djur ska må bra. Finns inte den möjligheten, tex enbart två ben, är ju frågan om de inte hade mått bättre att få somna in..

Jag håller inte med. Tycker din hund hade sett mycket bättre ut med en svans. Ser konstigt ut med en liten stump. ´Ser konstigt ut och är inte snyggt tycker jag

Skrev jag någostans att jag tycker hon är vacker utan sin svans?

Fast ibland när vi rakat ned våra hundar så har de fått mjuka tröjor på sig för att inte tokfrysa. De har verkligen uppskattat det :) De kan ju inte springa omkring med ett redigt täcker på sig inomhus, utan typ en t-shirt. Jag tycker inte alls att det är konstigt. Kan man försvara användandet av stackel och el så förstår jag inte vad en oskyldig tröja gör för skada :crazy:

Det jag motsätter kupering är att anledningen numer endast är estetisk.

Historiskt sett så har det ju funnits anledningar till att man kuperat. Som att dvärgschnauzern inte skulle få svans och öron avbitna i gryt och råtthålor och därför kuperade man. Men den anledningen finns inte längre. Hur många schnauzerägare köper aktivt sin hund för att den ska jaga råttor... inte många (det får man mest på köpet :angel:). Men ändå vill många att den ska vara kuperad... För att likna en rasstandard och användning som är 100 år gammal.

Tyvärr är många hundägare så konservativa att de borde åka häst och vagn i stället för bil... :cool:

Jag tycker att de också är mycket snyggare med alla sina kroppsdelar i behåll!! :bump: De får också så läskigt små öron kuperade!

Jo... jag som är relativt nybliven schnauzerälskare tycker att huvudformen blir konstig med kuperade öron... Det blir liksom bara skägg... Och öronen är ju så mysiga och mjuka. Dessutom finns det väl en biologisk anledning till att öronen ser ut som de gör. "Lapparna" ska ju skydda örat... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka