Hundproblem

Tipssy

Trådstartare
Hejsan!
Har en 10-årig schäferblandis (mamma schäfer, pappa okänd) som den senaste veckan börjat bete sig ganska skumt. Han äter o dricker, går gärna ut och då är han som vanligt, pigg och glad.
Problemet är hemma där han sen förra veckan börjat hänga på mig som ett plåster, kan inte ens gå på toaletten utan att han ska med in och så brukar han inte vara. På nätterna vandrar han runt, lägger sig en stund på ett ställe för att i nästa stund vara uppe igen. Innan har han alltid legat tryggt i sin korg. Har en tid hos veterinären nästa vecka men tänkte kolla om någon kanske har tips på vad det kan vara innan dess. Tack på förhand!

Sv: Hundproblem

Det första jag tänker på är om han kanske har ont någonstans.

Det andra är prostata. Är han okastrerad? I så fall kan prostata vara förstorad. Då har han kanske svårt att tömma blåsan helt, blir kissnödig ganska snabbt igen. Han kan också få problem med bajset som kan bli platt på höjden. Kanske kommer det inte igenom som det ska, utan det spänner i tarmarna.

Hur har han det med analsäckarna? De kan också göra ont om de är inflammerade.

Har du tittat honom i munnen? Något som har fastnat i eller mellan tänderna? Tandsten och kanske tandlossning?

Det kan vara väldigt många olika, men detta är det som är lättast att kolla.

Han är kastrerad sen 9 år så prostatan är väl utesluten iaf. Han går fritt in och ut så han kan kissa när han vill.
Vad jag kan se är tänderna fina, brukar få höra att han har en fin "schäferkäft". Om det är analsäckarna ska det väl lukta väldigt illa? Han är inte öm i rumpan och bajsar normalt. Han har aldrig haft problem med dem tidigare.
Tänker på smärta själv, men han har haft ganska stora problem med sina öron tidigare och haft väldigt ont då, men aldrig betett sig så här då. Öronen är fina nu.

Senast ändrad:

Jag hade en hund som fick epilepsi och han var som ett frimärke på mig innan han skulle få anfallen ....nu menar jag inte att din har det men kanske känner din hund sig osäker o behöver trygghet

Tack för svaren!
De senaste nätterna har han sovit i sin korg igen, efter att ha legat i ena barnets rum 19-23, då han traskar iväg till sin korg o lägger sig för natten. Han har aldrig tidigare brytt sig om barnen och aldrig lagt sig där.
Faktiskt har min man sagt nåt om demens men det har jag viftat bort med att han inte tränas längre, vi brukade träna lydnad ganska ofta men jag har släppt det sen en tid tillbaka. Är det vanligt med demens hos hundar?
Annat jag kom att tänka på är att han flera gånger bajsat mitt på gatan, vilket han inte gjort tidigare. Dock aldrig inomhus. Dessutom tittar han upp i taket väldigt ofta. Får väl vänta och se vad veterinären säger men är rädd att jag inte får några svar där.

Jag har haft en hund som troligtvis var dement på slutet. Han kunde gå runt sig själv många gånger och ibland gick han in i ett hörn och ställde sig precis som om han inte kunde avbryta att gå runt eller visste hur han skulle göra för att komma bort från hörnet. Om de blir dementa så börjar de göra meningslösa grejor som ingen förstår varför. Det är inte så ovanligt med demens och det kan precis som på människor börja i olika åldrar.

Du säger att han ofta tittar upp i taket. Kan nånting ha trillat ner på honom? Om inte så vore det kanske bra att kolla synen. Troligtvis blir det i så fall ögonlysning. Hundar kan få både grå och grön starr. Grå starr blir ju som en hinna. Grön starr = för högt tryck i ögat och det kan göra ont. Proppar i ögonen kan säkert också förekomma och då kan det hända att han ser blixtar precis som människor gör.

Är det hos samma barn han har sovit varje gång eller olika? Vissa hundar känner på sig när något inte stämmer med någon i familjen. De kan då bli oroliga p g av det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar