T

Trassel_tösen

Vad bör man inte ge hunden att äta, förutom choklad????

tackar för alla svar
////Louise

Mjölk är rätt vanligt att hundar inte klarar, fil däremot brukar funka bra.
Ben som lätt spjälkas upp och blir sylvassa ska man absolut inte ge, som fågelben, kotlettben, revbensspjäll m.fl.

F-ben ska man inte ge. De kan splitras så att de fastnar i halsen.

Fågel
Fisk
Fläsk
Flodhäst :D

Inte för starkt kryddad mat ifall man ger rester. Det kan sluta med att man måste springa med hunden hela natten...

råa kycklingben kan man ge, de flisas inte på samma sätt. salt bör man vara försiktig med, hundar kan få natriumförgiftning. all lök, värktabletten ipren och glykol (smakar visst gott) är dödligt giftigt.

Aha! kan man ge råa kycklingben. Men är det bra att ge rå kyckling till hund? Tänkte på att det för människan är viktigt att kycklingen är genomstekt för att undvika eventuell smitta.
Nu kommer jag inte ens ihåg vad det är man ska undvika. Salmonella, trikiner, nä, jag minns inte :p

det har jag inte så bra koll på, om hundar smittas av salmonella eller ej. men "barfare" ger sina hundar råa kycklingvingar i alla fall.

Jag lägger till följande på listan:

-saffran
-lök (i alla former)
-spenat (innehåller oxalsyra som förhindrar kalciumupptaget)
-nötter (förrutom att även hundar kan vara allergiska mot nötter, så kan de fastna i hundens tarmar).
-vindruvor (kan i större mängd (?) orsaka njurskador hos hund - varför vet man dock inte ännu).
-Xylitol (dvs. sötningsmedlet som finns i bla tuggummi och tandkräm (?) - orsakar kraftigt blodsockerfall med darrighet el. tom. medvetslöshet).

-Potatis (men det kan stå med ett stort frågetecken efter - har hört allt från att hunden ej kan smälta det till att det är giftigt). Någon som vet?

lök, baljväxter, tillagade ben (endast råa ben är bra, fläskben måste dock ha varit frysta i ca en vecka innan)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka