Hundmat - någon skillnad egentligen?

Sv: Hundmat - någon skillnad egentligen?

Det står för förpackningarna. En medelstor hund brukar jag räkna med ca ½ vuxendos.

Margarin är gjort på vegetabilisk olja. Det är inte så stor skillnad förrutom att det genomgått ännu mer vidriga processer.

"Tomma kalorier" inom hartassar... Du ökar på ett fett, men egentligen inte så mycket mer än så...

Kallpressad olja är nyttigt, exempelvis olivolja eller rapsolja.
Margarin ger jag varken till mig själv eller djuren.

Att gå in och reesterifiera fettet innebär att du gör en mättad fettsyra av en flyttande fettsyra. En fettsyra som inte existerar i naturen helt enkelt, kroppen har ingen beredskap och vi vet inte vilka effekter den har i kroppen.

Förstår inte vad du menar riktigt.

Skulle tro att de innehåller protein, mineraler, vissa vitaminer, och fett. Knappast tomma kalorier.

Jag skulle hellre fylla upp det fettbehovet med mat, inte med enbart olja.

Det är transfetterna som man inte vet vad de gör i kroppen.

Tippan skrev:
Det är transfetterna som man inte vet vad de gör i kroppen.

Margarin (iaf många av margarinsorterna) är väl i princip detsamma som transfetter eftersom det innehåller härdat fett och härdningsprocessen omvandlar fettmolekylerna från cis-form till trans-form = transfett.

Vet inte om margarin som innehåller omestrade fetter är bättre än margarin innehållandes transfetter för man vet väl inte så mycket om omestrat fett... annat än att det krävs en del rätt elaka kemikalier för att åstadkomma det.

Oavsett om fettet omestras eller härdas så förändras fettmolekylerna och kan uppfattas som främmande ämnen av kroppen. Fettlösliga näringsämnen tenderar att minska/försvinna när ju mer fettet behandlas. Ju mindre behandlat, ju bättre. :d

Alla molekyler omvandlas inte till en trans-form, en del hamnar rätt också :) Så istället för att säga att ett margarin är en transfett så skulle jag säga att det innehåller transfetter.

Det är väl skitsamma om alla molekyler eller om 50% av dem omvandlas till trans-form. Margarin som innehåller härdat fett innehåller transfett.

Jag har en pitbullterrier, de är kända för att vara väldigt känsliga.

Jag tror jag provat alla foder billiga som dyra.
De billiga fodren jag testat 100- 300 kr för 15 kg. Har inte alls funkat på mmin hund eftersom hon då fått kala fläckar över ögonen på skallen typ och en kal fläck på rumpan precis innan svansen tar vid.

Dessa fläckar har sedan försvunnit efter en tid med bra foder igen.
De som har passat mig bäst är Nutro Choice 480 kr för 15 kg.

Nu har jag bytt till Royal Canin då min pappa som uppfödare får 10% rabatt på det fodret.
Det funkar suveränt på min hund som alltid har sin skål uppfylld.
Hon äter så att hon är i perfekt hull.

Men jag funderar på att gå över till färsk föda då jag tror att det skulel uppskattas av min prinsessa.

Min personlig aåsikt är att de drygar ut det billiga fodret med en massa skit istället för det hunden behöver.

Lejonelle skrev:
Vilket foder väljer du och varför? Är det någon större skillnad mellan fodren egentligen tycker du?

Hälsn
Lejonelle

Efter att ha provat en mängd foder, billiga som dyra till min schäferhanne som har nedsatt bukspottkörtelfunktion så har jag hittat ett foder som han kan äta utan att bli dålig.

När han äter just detta foder så kan vi minska på hans medicin och det är ju självklart bra. Därför så håller vi oss till det.

Det han fungerar på är Brekkies Excel Go'Middag så vi håller fast vid det.

Innan han blev sjuk så åt han Royal Canins foder, först det för hundar i hans storlek och sedan German sheperd varianten.

När han blev sjuk fick han först Hills I/D och sen provade vi oss fram till detta Brekkies, vi köper det på ICA. 10 kg för 149 spänn..

Har gått igenom en mängd andra foder, däribland Nutro, Hills och Royal men när han äter dessa så kräver han mer medicin för att må bra, varför vet jag inte men jag är glad att vi hittat något som funkar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka