Hundmat - någon skillnad egentligen?

Lejonelle

Trådstartare
Efter att ha jämfört lite priser och näringsinnehåll mellan olika foder funderar jag på om det är någon skillnad egentligen. Pris finns ju på hela skalan från ICA handlarnas till Hills och de dyrare specialfodren. De dyrare marknadsför sig med att det är bättre näringsupptag - vilket för mig alltså betyder att man behöver ge mer av det billigare fodret om man vill att hunden ska kunna tillgodogöra sig lika mycket näring.

Jag har gett vår gamla hund ett visst foder i många år men eftersom jag nu har en ny hund så är det lite intressant att tänka till och kolla marknaden på nytt. Jag gillar svensk köttproduktion och djurhållning, så var köttråvaran kommer ifrån och var fodret producerats är en viktig grej för mig. Likaså priset och tillgängligheten till fodret, bor långt från stan och känner inte för att åka miltals för att köpa hundmat.

Vilket foder väljer du och varför? Är det någon större skillnad mellan fodren egentligen tycker du?

Hälsn
Lejonelle

Sv: Hundmat - någon skillnad egentligen?

Min hund äter Nutro Choice för känsliga magar. Det kostar cirka 480 kr för 15 kg och någonstanns där ligger väl min smärtgräns för vad det får kosta då jag är student och min hund glufsar i sig en säck på 3 veckor. Nutro är det foder, av dem jag testat, som fungerar bäst för honom. Han är väldigt svår att hålla i bra hull och behöver en stor mängd mat per dag. Jag har även provat billigare foder såsom doggy till honom men för att hålla honom i lagom form då krävs det mer foder än vad hans mage klarar av. Så ja, jag märker stor skillnad på olika foder och ett billigare foder fungerar helt enkelt inte för min hund. Jag har även testat performancefoder för att öka energimängden i fodret, inte heller det gillade hans mage. Nu har jag en väldigt känslig hund, det finns säkert mängder av hundar som mår bra av foder som inte min hund kan äta:smirk: .

Ett billigt foder med mycket vete ger ju större volym både i matintag och i bajsmängd. Passar för lättfödda och hungriga hundar.

Ett kvalitetsfoder är energitätare och man behöver inte ge samma mängd och mindre kommer ut. Så vad man behöver är lite beroende på hunden som individ.

"Ica-foder" har ofta låga fetthalten i sina foder, det för att de ska kunna köpas in i mängder och lagras under lång tid. Vissa hundar blir fula i pälsen av den låga fetthalten.

Men sen finns det "kvalitetsfoder" som är energitätare men som för den skull inte har bättre ingredienser! Så man får ju kolla upp där vad man vill stoppa i sin hund. Bara för att det är en dyr säck behöver det inte vara optimalt!

Det foder som fungerat allra bäst på min ena hund är Best In show Fullkost. Ett biligt foder, men passar henne superbra! Alltid fin i pälsen och magen fungerar perfekt. Den andra tiken har bara ett kortare tag ätit ett foder med mindre fett i än 16% och då blev hon trist och tråkig i pälsen.

Tack för svaren. Om man vill ha högre fetthalt kan man kanske tillsätta en matsked olja eller något liknande?
På Granngården hittade jag en sammanställning med näringsvärdena för ett antal foder. Kanske kan intressera någon som har liknande funderingar som jag.
http://www.granngarden.se

Senast ändrad:

Jag ger färskfoder från BRAVO.

Jag vill veta vilka råvaror som ingår. Jag tror inte på sädprodukter som hundfoder eftersom hundar inte är evolutionärt anpassade att äta det.
Tyvärr är jag för lat för att blanda maten själv och jag har däför valt Bravo Plus som är inte innehåller vete (dock förkokt fullkorn).

Bravo har frysta "hamburgare" så man bara behöver tina en i taget (praktiskt om man har en liten hund).

Det kostar ca 15 kr/kg.
Vår hund väger 6,5 kg och han äter ca 1,5 burgare per dag (225g),

http://www.bravohundfoder.se

Det är väl en del som kör med det att tillsätta olja. Men jag vill hellre att fettet ska komma från en animalisk källa än en vegatabilisk. Om ni visste hur man framställer vegetabilisk olja som inte är kallpressad så skulle ni varken äta det själv eller ge det till era hundar... (Men att tillsätta det under perioder det är svinkallt ute är ju en annan sak) Ister finns som alternativ, men det är inget jag känner till, har bara läst om det. Jag skullre hellre satsa på att fodret innehåller det fettet som behövs för att fodret helt enkelt ska ha högre innehållsvärde.

Fiskleverolja och fisklevertran är animalisk olja. Lätt att få tag på.

Efter att min hund helt enkelt blev överkänslig/allergisk mot en hel del foderämnen (bla ägg, fisk, lamm och vete) som är vanligt i torrfoder så fick jag tänka om och kör nu enbart på färskfoder. Nordic Special plus ger jag och det är glutenfritt, och innehåller inte massa tillsatser.

Kompletterar med märgben och torkade öron, knorrar osv, inget rökt (!!).

//E

Visst har du rätt i att det bör vara fett av bra kvalitet, animaliskt eller kallpressat. Jämför man priser och ser att det dyra fodret kan kosta dubbelt mot det billigare + att man måste köpa det i specialhandeln i stan, alternativt beställa och betala fraktkostnad så kan man kosta på sig en ganska exklusiv kallpressad olivolja och ändå gå med vinst..

Det är skillnad mellan billiga och dyrare foder. Jag ger numera ett köttbaserat kvalitetsfoder, och har även gett färskfoder i perioder. För något år sedan fick jag en säck Friskies av grannen, som blivit hundlös. Hon menade som att "gör vad du vill med det" och jag bestämde mig för att prova. Kan säga att min hund aldrig varit så lös och bubblig i magen.:crazy: Avföringen såg ut som gröt.:eek:

Har min första hund nu, och han har fått vara lite "försökskanin" vad gäller det mesta.:angel:
Och i fråga om foder har jag dragit slutsatsen att billiga foder är skräp. Det har inte handlat om tvära övergångar, utan det har helt enkelt gjort jättetydlig skillnad om man ser på det som kommer ut. Färskfoder tex har direkt stabiliserat magen.

Och dina erfarenheter stämmer inte med mina, aldrig haft problem med magar eller avföring trots att jag gett ett sk "billigt" foder (Doggy)
/Lejonelle

Okej, din hund kanske tål spannmålet bättre.

Det tar uppåt tre månader innan hundens mage helt har anpassat sig till ett nytt foder. Att de har "stor" avföring i början är något som ger med sig efter någon månad, inte en säck. Jag brukar har 7-10 dagars invänjning på nytt foder och har aldrig haft problem med gaser etc. Men mycket volym på avföringen.

Men blir verkligen olivoja fett från en vettig källa? Det känns mer som "tomma kalorier". Ska människor också ha så stor del av sitt dagliga fettintag från olja?

Fisklevertran ska ABOSLUT INTE ges som en fettkälla!!! Fiskleverolja är gjort precis som det låter på fiskens lever och det är en källa för A & D-vitamin. (Som AD-droppar som små barn äter) Det är alltså risk för överdosering och det är vitaminer som man faktiskt kan äta för mycket av. (Dock mindre risk med naturliga än syntetiska)

Fiskolja kan du däremot ge. Det är de olika fettsyrorna. Betydligt bättre fettkälla för hund än något vegetabiliskt. Men man ska inte överdrivaintaget, håll er till rekomenderade dagsdoser.

För människan är problemet oftast ett för stort intag av fett ju så där är allmänna hälsorekommendationen för de flesta att dra ned så mycket som möjligt :) Spelar ingen roll om det kommer från en vegetabilisk källa eller animalisk källa för människan, det enda som kan spela roll för oss är proteinet där vi har svårare att tillgodogöra oss vegetabiliskt protein än animaliskt.

Vet ej hur det är för hund om det spelar roll eller inte, kanske någon annan vet?

"Tomma kalorier", ja, det är förstås vad det blir när man ökar mängden energi utan att öka mängden protein. Men det behöver inte alltid vara något dåligt, man kan ju t ex vilja få i hunden fler kalorier per tugga, om den inte orkar äta upp en större matgiva.

/Lejonelle

Lejonelle skrev:
För människan är problemet oftast ett för stort intag av fett ju så där är allmänna hälsorekommendationen för de flesta att dra ned så mycket som möjligt :) Spelar ingen roll om det kommer från en vegetabilisk källa eller animalisk källa för människan, det enda som kan spela roll för oss är proteinet där vi har svårare att tillgodogöra oss vegetabiliskt protein än animaliskt.

Skulle vilja påstå att det är det främst är dom snabba kolhydraterna och det DÅLIGA fettet, då främst processade produkter som ex margarin, som vi ska dra ner.
Fett i sig är inte skadligt.
Men äter vi mkt kolhydrater samtidigt så kommer insulinproduktionen att vara så hög att fettet som energikälla får stå tillbaka. Insulin ökar fett-inlagringen.

Lejonelle skrev:
"Tomma kalorier", ja, det är förstås vad det blir när man ökar mängden energi utan att öka mängden protein. Men det behöver inte alltid vara något dåligt, man kan ju t ex vilja få i hunden fler kalorier per tugga, om den inte orkar äta upp en större matgiva.

"tomma kalorier" kommer från föda som inte innehåller speciellt mkt näring. Godis tex. Mycket socker men inga vitaminer, mineraler, proteiner, bra fetter etc. Så jag skulle vilja säga att foder med mycket spannmål innehåller många "tomma kalorier", mkt kolhydrater/stärkelse. Fytinsyra, som finns i säd, hämmar upptaget av de mineraler som också finns där. I säd finns också lektiner, och de hämmar upptaget av protein och mineraler.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka