kittin

Trådstartare
Vi har en liten valp på besök som är helt bedårande söt men som luktar väldigt mycket hund. Alltså sådär att man märker det när man kliver in genom dörren, och hon har bara varit här i två dagar... Vi har redan en lapphund i huset som är dubbelt så stor, tio gånger så fluffig, ofta skitig och genomblöt och som småfäller hela tiden, men trots det har jag aldrig tänkt "ahhh vår lägenhet luktar blöt hund!" (jag är som ni märker lite känslig för starka lukter på mig själv/i hemmet ;)). Valpen är lapsk vallhund med kort, jättetjock och lite oljig päls, medan vår hund består av 90% torrt, luftigt och långt fluff. Jag har försökt luska ut om han i själva verket luktar precis lika mycket hund och det bara är jag som är van vid just hans lukt, men jag tycker inte det. Han luktar typ...varmt gosigt djur. Och då var det ändå mer än ett år sedan han blev schamponerad.

Är det individuellt hur mycket en hund luktar eller är det mer knutet till pälstypen? Påverkar fodret? Så himla knäpp grej att tänka på egentligen - klart hundar luktar hund - men jag blev bara så förvånad när den lilla sockervalpen luktade såpass mycket starkare än vår jycke :D

Mina föräldrar har tre shetland sheepdog´s hemma och där luktar det inte alls hund. De har inte heller den där typiska hundlukten när man luktar på dem. Märkte dock på min valp som är en "stor" hund att han luktar mycket mer typisk hund. Får se hur mycket han luktar när han blir stor.

Våra hundar luktar ingenting. Dalmatinern badas 2 gånger i veckan på grund av sina sjukdomar, men Aussien badas sällan och han luktar absolut inte blöt hund.

Och ju mer jag tänker på det, så träffar jag väldigt sällan hundar som faktiskt luktar extremt starkt av hund. Och dem hundar jag har träffat om gjort det har oftast inte varit helt friska av olika anledningar.
Om det har en samband vet jag inte.

Foder påverkar absolut. Min mor har världens känsligaste människonäsa och reagerar lätt på lukter. Hon har träffat mängder av hundar tack vare mig och varje(!) gång hon träffat hundar som äter torrfoder så har hon efteråt kommenterat hundens lukt, det har hon istället aldrig gjort om hon träffat en råfodrad hund.

Var hundvakt en vecka för några år sedan åt en kompis cavalier och jäklar så mycket gammal sur lovikavante det luktade här då :nailbiting: Vet vad han äter och inget skitfoder, men tror pälstypen gör sitt till.

Har en gång själv haft en hund som luktade oerhört mycket hund så fort hon blev blöt - en hund som käkade råfoder precis som mina övriga. Dock en helt annan ras med kort päls utan underull (eng bulldogg). Så där kan varken mat eller päls skyllas på, utan det var helt enkelt hennes egen lukt.

Frodos tassar luktar :love: och Boss luktar som nyslaget löshö och sommarkväll. Men de luktar absolut inget "hundigt"

(eller så är jag bara totalt invand på deras lukt, eftersom jag är med dem 24/7... nån antydde nån gång att det luktade hund i min gamla bil :confused: )

Den här tråden påminner mig om de två cockrarna vi fick in när jag jobbade på hundtrim. De STANK verkligen. Det var nästan som att man inte ville ta i de.

Dock hade de stora problem med sina öron. :( Ägaren var också väl medveten om detta och jag tror de gjorde allt de kunde, men ändå, jobbigt att leva med såna hundar.

Den här tråden påminner mig om de två cockrarna vi fick in när jag jobbade på hundtrim. De STANK verkligen. Det var nästan som att man inte ville ta i de.

Dock hade de stora problem med sina öron. :( Ägaren var också väl medveten om detta och jag tror de gjorde allt de kunde, men ändå, jobbigt att leva med såna hundar.
"Öron-hundar" kan verkligen lukta fasansfullt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar