Hundloppor i hemmet

Singoalla

Trådstartare
Hej ni underbara hundmänniskor! Detta är inte en direkt hundfråga, men jag tror att ni kan ha erfarenhet av detta! Jag var i Spanien och gullade med en valp, och fick givetvis med mig små elaka små loppor hem i resväskan :banghead: Jag har fått cirka 15 bett men min sambo har klarat sig helt utan. När jag upptäckte detta i onsdags så bytte vi sängkläder, dammsög hela lägenheten och jag la undan alla kläder som funnits i resväskan. Det blev bättre men några nya bett uppstod ändå och i morse lyckades jag se en liten jävel som kröp på skärmen på min mobil :rage: Fick smått panik så nu har jag tvättat alla kläder jag äger, alla sängkläder igen och även bytt sängkläder i sängen igen. Dammsugit hela lägenheten och sängen, soffan, mattor mm. grundligt. Slängt resväskan och skor som funnits i resväskan i duschen och tvättat. Sedan har jag sprayat hela lägenheten med insektsmedel :D Inte sånt för loppor specifikt men något jag hade hemma.

Vad tror ni? Måste lägenheten saneras helt? Vad har ni för erfarenheter? Jag läser lite på nätet men tycker mig få olika svar. Vissa skriver att hundloppor inte lägger ägg utanför värddjuret så får man med dom hem från ett djur så dör dom tillslut ut. Vissa skriver att det är rena helvetet och man måste sanera.. Vi har själva inga djur hemma.

Sv: Hundloppor i hemmet

Säker på att det är hundloppor? Eftersom du fick med dem via resväskan och ni har blivit bitna skulle jag snarare gissa på vägglöss.

Jag håller med de andra, loppor är artspecifika och man kan möjligtvis få något enstaka bett innan de upptäcker att de är på "fel djur". De förökar sig endast på sina värddjur och att det finns kvar kryp trots att ni sanerat är ett dåligt tecken - kolla så att det inte är vägglöss ni har!

Vi var 21 tjejer som bodde i samma hus, och jag delade rum med två andra. Så jag tänker att om det vore vägglöss så borde någon annan fått problem också? Jag har frågat alla men ingen annan har problem :crazy: Många klappade valpen men jag var den enda som bar på den då vi behövde flytta den från en plats till en annan. Jag har fått fyra nya bett inatt vilket känns lite oroande :(

Vägglus låter ju som det mest troliga, men de ser ju helt annorlunda ut jämfört med hundloppa. Du skrev att en kröp på din mobil. Hur såg den ut?

Vi var 21 tjejer som bodde i samma hus, och jag delade rum med två andra. Så jag tänker att om det vore vägglöss så borde någon annan fått problem också? Jag har frågat alla men ingen annan har problem :crazy: Många klappade valpen men jag var den enda som bar på den då vi behövde flytta den från en plats till en annan. Jag har fått fyra nya bett inatt vilket känns lite oroande :(

Känns märkligt om det vore hundlopper och du har blivit biten flera nätter i rad. Har väldigt svårt att tänka mig hundlus där.

Sök igenom sängen ordentligt med förstoringsglas - även jag tror mer på vägglöss tyvärr:crazy: Du behöver få tag i ett av krypen för att säkert kunna identifiera vad det är.

Ser du fler kryp så fånga ett/flera och ta det antingen till närmaste Anticimex kontor eller till veterinären för artbestämning (veterinären bör i alla fall kunna svara på om det är hundloppa eller ej) sen kan ni utifrån det svar ni får vidta åtgärder.

Tror även apoteket kan hjälpa med artbestämning. Om inte annat bör dom ha någon form av förteckning med bilder.

Liknande trådar

Hemmet Upptäckte i natt att minstingen har fått springmask och hela familjen har idag fått dricka medicin för att ha ihjäl dem. Har googlat...
Svar
13
· Visningar
4 572
Kropp & Själ Vaknade imorse och kände att det kliade typ i stil med myggbett på ena ankeln och andra foten på hälen. Mycket märkligt, har inte haft...
2
Svar
26
· Visningar
32 887
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar