Hundkööp :)

Sv: Hundkööp :)

en cokerspaniel såklart!
det går lätt att bortse från att man eg ville ha en större när man inser hur perfekt de får plats i knät!
Glada, positiva, kelna, lättlärda, intelligenta, sociala, vackra vovvar!
Agility, lydnad, sök, spår (eftersökshund), freestyle... vadsomehelts och cockern säger javisst! Löslydnaden är jättelätt, behöver oftast inte ens träna in! Förigheten är kanon!
Fast de är små pallar det att hänga med på både joggingturer och ridturer!!

Känner du att en hund med lite mera jakt i är ok så ta en titt på springern oxo! (min hjärteras!!) både engelska och welsharna är goa hundar men kan va lite av stressbollar om de är uttråkade och en del drar väldigt lätt på vilt! (både min engelska och min welsh är dock jämt lösa och är väldigt coola trots att de mest är gossedjur! så det är lite individuellt)

Sheltien tycker jag oxo var ett bra tips!

Lycka till med letandet!

Lady_A skrev:
en cokerspaniel såklart!
det går lätt att bortse från att man eg ville ha en större när man inser hur perfekt de får plats i knät!
Glada, positiva, kelna, lättlärda, intelligenta, sociala, vackra vovvar!
Agility, lydnad, sök, spår (eftersökshund), freestyle... vadsomehelts och cockern säger javisst! Löslydnaden är jättelätt, behöver oftast inte ens träna in! Förigheten är kanon!
Fast de är små pallar det att hänga med på både joggingturer och ridturer!!

Känner du att en hund med lite mera jakt i är ok så ta en titt på springern oxo! (min hjärteras!!) både engelska och welsharna är goa hundar men kan va lite av stressbollar om de är uttråkade och en del drar väldigt lätt på vilt! (både min engelska och min welsh är dock jämt lösa och är väldigt coola trots att de mest är gossedjur! så det är lite individuellt)

Sheltien tycker jag oxo var ett bra tips!

Lycka till med letandet!

Tack för dina tips!
Cockern är en trevlig hundras, av dom jag träffat.
Sheltien gillar jag starkt, men vet inte så jättemycket om dom.
Är det någon här som har sheltie och kan berätta om den?

Det är lättare att ha en hund än häst.
Jag hade egen häst tills för nåt år sedan.
Sista tiden med hästen hade jag hunden med.
Det är lättare med en hund för den har man hemma hos sig, en häst måste man kunna ta sig till om man inte har stall vid huset vill säga.
Jag har ridit lite sen i sommras men känner att intresset sviker. Så nu är det hund på hel tid.
Du kan ju ta med dig hunden i stort sett överallt.
Det beror ju mkt på vad du vill träna. Du skall ju välja ras efter vad du vill hålla på med.
Lycka till med hunden.
:)

Vill bara påminna dig om ett par saker:

En hund tar minst lika mycket tid som en häst, om inte mer.
Du kan lämna en häst med kompisar i många timmar. Det går inte med en hund. Du blir långt mer bunden av en hund.
Det går inte att skaffa en hund för att ha i ett par år, och sen lämna bort den på foder eller sälja den för att du vill hitta på nåt nytt efter gymnasiet. Det går däremot lättare med en häst..

Ska du ha en hund av brukstyp får du räkna med många timmar i veckan på träning och aktivering.

Har själv både häst och hund och går i gymnasiet. Tävlar/tränar båda två.

Om din rädsla är att inte hinna med en häst för att du ska börja gymnasiet, så ska du nog tänka över valet att skaffa hund... En häst kan man dessutom ha medryttare på, något som är svårare med en hund...;)

Om du ändå är helt säker på att du ska ha hund och tänkt över ditt beslut, skulle jag råda dig att ringa Kennelklubben som kan hjälpa dig med valet av ras.

:bump:

Krasux skrev:
Vill bara påminna dig om ett par saker:

En hund tar minst lika mycket tid som en häst, om inte mer.
Du kan lämna en häst med kompisar i många timmar. Det går inte med en hund. Du blir långt mer bunden av en hund.
Det går inte att skaffa en hund för att ha i ett par år, och sen lämna bort den på foder eller sälja den för att du vill hitta på nåt nytt efter gymnasiet. Det går däremot lättare med en häst..

Ska du ha en hund av brukstyp får du räkna med många timmar i veckan på träning och aktivering.

Har själv både häst och hund och går i gymnasiet. Tävlar/tränar båda två.

Om din rädsla är att inte hinna med en häst för att du ska börja gymnasiet, så ska du nog tänka över valet att skaffa hund... En häst kan man dessutom ha medryttare på, något som är svårare med en hund...;)

Om du ändå är helt säker på att du ska ha hund och tänkt över ditt beslut, skulle jag råda dig att ringa Kennelklubben som kan hjälpa dig med valet av ras.

Som sagt, jag har tid med hund.

"Det var precis det. Hästen är det jag ensam som har ansvar för. En hund skulle vi kunna hjälpas till med.
Tiden är inte ett stort problem heller, det är bara det att jag inte vill ha häst under gymnasiet utan ska gå en linje där jag får rida på också.
Har alltid velat haft hund, men inte haft råd när jag haft häst. Nu tänkte jag att det kunde vara ett bra läge."

Jag uttryckte mig väl lite klantigt. Men det finns tid.

:)

Ja men dåså. Då är det bara att önska lycka till!:)

Du kommer att få en riktig vän:)

Jag tycker dina hundplaner låter väl genomtänkta! Fattar faktiskt inte riktigt varför flera stycken här vill "skriva dig på näsan" och tala om att det minsann innebär jopbb och frmaförhållning att skaffa hund. Tycker det verkar som Du har full koll på det!

Tycker också att det är skillnad på att ha häst och hund (har en hund o fyra hästar hemma, samt jobbar med hästar), och jag kan mycket väl förstå att det känns mindre tidskrävande att ha hund!

Om man är riktigt aktiv med sin hund, tränar på klubb flera ggr i veckan, ställer ut, tävlar etc så tar det såklart väldigt mycket tid, jag jämför det med att "ha hund som intresse på det sätt som jag själv har häst", men om man har en "vanlig vovve till husbehov", tränar lite för att aktivera hunden, går långpromenader och kör hjärngympa hemma etc (som jag skulle våga tro att de allra flesta hundar har det, även om många här inne på hund är av åsikten att man bör aktivera sin hund fem timmar om dagen och inte lämna den ensam mer än en halvtimme pe r dag :smirk: ), så behöver man ju inte lägga mer än 1,5 - 2 h aktiv tid per dag på hunden. Sedan är den ju med och finns bland oss hemma ändå hela tiden...

Om man har häst uppstallad en bit hemifrån handlar det ju ofta om en resväg på en halvtimme enkel väg, samt tre timmar i stallet om man ska rida och göra allt annat, summa fyra timmar. Dessutom är dessa fyra timmar koncentrerade till samma tillfälle.

Jag och min sambo har en engelsk springer spaniel, som aktiveras som ovan. Just nu går vi kurs en gång i veckan för att få lite extra aktivering och inspiration, och jag försöker gå kurs av något slag både höst och vår (har gått vardagslydnad, agility, prövat lite spår mm), men i övrigt går vi promenader (mest sambon), tränar hemma både ute och inne (hjärngympa, tricks etc) och myser och kramas :love: . Hunden är nöjd, glad och harmonisk, och i lagom hull (fått beröm av vet nyligen för att han såg fin ut :) ).

Trivs jättebra med springern, som ju trots att det är en jakthund i botten ofta rekommenderas som aktiv allroundhund som hänger med på det mesta. Gillar också cockern - nästan likadan fast lite mindre, och faktiskt vad jag förstått något envisare.

Mynta2 skrev:
Hunden finns ju i ens närhet dagligen nästan dygnet runt...den bor ju hos en så därför kan ju omöjligt hunden uppta mer effektiv tid än en häst. Är man i stallet så är ju hunden med...så ensammen är den ju inte ens då.

Fast det kanske är bara jag som alltid haft hunden med mig i stallet ? Vad vet jag. Det är alltid svårare (anser jag) och besvärligare att pussla i hop effektiv tid i ett stall än vad det är med en hund...

Måste ju säga att sedan jag flyttade hästen till ett nytt stall har jag verkligen upptäckt hur mycket tid min kära voffa tar. Tidigare var hon alltid med i stallet och på ridturerna (var ganska "ensamt" i skogarna runtomkring) och fick därigenom en långis automatiskt, så om jag inte hade tid att gå någon längre runda senare behövde jag inte ha dåligt samvete. Nu, när hon inte kan följa med på samma sätt (inga lösa hundar vid stallet tillåtna plus att det rör sig mkt folk, hundar och bilar i omgivningarna), och jag verkligen måste gå ut på en riktig långpromenad med henne varje dag, tar det en himla massa tid. Dock håller jag på att vänja henne att sitta i hästens box - tanken är att jag ska kunna promenera till stallet och att hon kan vänta i boxen under tiden jag rider.

Men för att sammanfatta så tycker jag nog att hunden tar mer tid, fast på ett annat sätt. I stallet är jag tre timmar om dagen, men Zelda tar ju så gott som hela dygnet "i besittning"..!

Kanske är det för att hon är så ung som folk vill som du uttryckte dig "skriva henne på näsan".

Visst att hennes familj tänker ställa upp, men det kommer väl i grund och botten vara hennes hund( så som jag uppfattat det ) och hon går bara i 9:an.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag fick min första helt egna hund när jag var 13år, men med vetskapen om att jag hade hela min familj bakom mig och att hunden i sig inte skulle vara ett hinder när jag sedan valde gymnasium och senare högskola/universitet.

Men har denhär tjejen det stöd från sin familj så kan jag bara säga :
LYCKA TILL

Jo, visst det är klart, hon är ju inte så gammal, men som jag uppfattade det så hade hon ju familjen bakom sig, o jag tyckte det lät som en mogen o klok sextonåring. Lät på dig som Du tyckte det med.

Visst kan man tycka att jag är ung, och inte kan ta ansvar för ett djur.
Men har nu haft häst på foder sen jag var 12 och alltid hållt på mycket med djur.
Det är jag och pappa som ska ha huvudansvaret, även fast jag kommer att lägga upp träningen och den biten för hunden.
Det är ju svårt för er att avgöra (och det förstår jag) hur pass mogen jag är för att skaffa hund, och det är inte konstigt att det blir reaktioner.

Men som sagt, det kommer att bli familjens hund, men jag kommer att ha huvudansvaret för träning och sådant.

Tack för att välformulerade och kloka svar:)

ako skrev:
Jag tycker dina hundplaner låter väl genomtänkta! Fattar faktiskt inte riktigt varför flera stycken här vill "skriva dig på näsan" och tala om att det minsann innebär jopbb och frmaförhållning att skaffa hund. Tycker det verkar som Du har full koll på det!

Tycker också att det är skillnad på att ha häst och hund (har en hund o fyra hästar hemma, samt jobbar med hästar), och jag kan mycket väl förstå att det känns mindre tidskrävande att ha hund!

Om man är riktigt aktiv med sin hund, tränar på klubb flera ggr i veckan, ställer ut, tävlar etc så tar det såklart väldigt mycket tid, jag jämför det med att "ha hund som intresse på det sätt som jag själv har häst", men om man har en "vanlig vovve till husbehov", tränar lite för att aktivera hunden, går långpromenader och kör hjärngympa hemma etc (som jag skulle våga tro att de allra flesta hundar har det, även om många här inne på hund är av åsikten att man bör aktivera sin hund fem timmar om dagen och inte lämna den ensam mer än en halvtimme pe r dag :smirk: ), så behöver man ju inte lägga mer än 1,5 - 2 h aktiv tid per dag på hunden. Sedan är den ju med och finns bland oss hemma ändå hela tiden...

Om man har häst uppstallad en bit hemifrån handlar det ju ofta om en resväg på en halvtimme enkel väg, samt tre timmar i stallet om man ska rida och göra allt annat, summa fyra timmar. Dessutom är dessa fyra timmar koncentrerade till samma tillfälle.

Jag och min sambo har en engelsk springer spaniel, som aktiveras som ovan. Just nu går vi kurs en gång i veckan för att få lite extra aktivering och inspiration, och jag försöker gå kurs av något slag både höst och vår (har gått vardagslydnad, agility, prövat lite spår mm), men i övrigt går vi promenader (mest sambon), tränar hemma både ute och inne (hjärngympa, tricks etc) och myser och kramas :love: . Hunden är nöjd, glad och harmonisk, och i lagom hull (fått beröm av vet nyligen för att han såg fin ut :) ).

Trivs jättebra med springern, som ju trots att det är en jakthund i botten ofta rekommenderas som aktiv allroundhund som hänger med på det mesta. Gillar också cockern - nästan likadan fast lite mindre, och faktiskt vad jag förstått något envisare.

Vi har också funderat på en eng. springer spaniel, men pga. icke-jaktintresse (i alla fall inte på fågel) så har vi hoppat över den rasen.
Men det går bra för er att ha en icke-jagande springer?

Det funkar bra, tycker jag. Det viktigaste är att man aktiverar dem med något, t ex agility, lydnad, spår, apportering etc, etc. Det är ju visserligen en jakthund, men många har dem som aktiva familje-/allroundhundar.

Det finns ju raser som faktiskt mår dåligt om de inte får användas i jakt, men så upplever jag inte springern (iallafall inte vår och de jag känner).

Vår hund är rätt het på hare, som han tyvärr gärna kutar efter. Detta gör att jag inte vågar ta med honom ut och rida, vilket är synd. Å andra sidan är ju egentligen inte springern en drivande hund, utan stötande och apporterande, så jag tycker inte jag kan "skylla" på att han är avlad för att jaga just i det fallet. Känner flera andra springers som utan problem är med lösa på ridturer etc.

Är själv mkt nöjd med vårt val av ras, och så klart med vår älskade vovve:love:

Om Du är intresserad av Eng Sp Sp finns det en riktigt bra bok som heter just "Engelsk Springer Spaniel" och är skriven av Helena Thorslund.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har under något år funderat på om det inte vore en rolig, utvecklande erfarenhet att vara värdfamilj till en student på språkresa...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Björk
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 972
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30