hundkapplöpning

em76

Trådstartare
Jag har på flera ställen sett protestlistor mot hundkapplöpning men har inte skrivit på för jag tycker inte jag har tillräcklig kunskap att bedöma om jag vill att de ska förbjudas.
Hur mår kapplöpningshundarna tror ni som vet mer än jag?

Sv: hundkapplöpning

Jag tror att det är väldigt olika. Jag är emot spelet på hundkapp, av den enkla anledningen att finns det pengar att tjäna är risken större att människor med tvivelaktig moral utnyttjar djuren. Samma anlednig gör att jag inte spelar på hästar heller.

Mvh,
Duvan

Jag känner ett par stycken som håller på med hundkapp. Deras hundar bor och lever som vilka hundar som helst. Jättetrevliga familjehundar när de är hemma.
När de ska in på banan blir de "tokiga", för de vet de ska få springa. Och springa är det bästa de vet.

I de nordiska länderna är hundkappen fortfarande så pass liten, så de som håller på gör det för att det är roligt och hundarna tycker att det är kul. Men utomlands har man en annan syn på djur och där hålls hundarna mer som hästar i stall med boxar och inte särskilt mycket umgänge. Där har de svårare att hitta någonstans att göra av hundarna efter avslutat karriär om det inte är topphundar. Och det finns betydligt mycket mer pengar i sporten än här. Svår fråga faktiskt... ;)

Ja huva, snacka om skräckbilder man sett från England på avdankade Greyhounds :-((...samt läst massor av repotage hur de gamla trotjänarna får sluta sina karriärer...Hängd i ett träd eller svälta till döds b.la...Men detta är ju i england...men vem vet...sporten har ju kommit hit...såååå vem vet vart det barkar hän här oxå ?!!

http://www.djurensratt.se/dyntext/xlink.asp?id=553

tyvärr står det en massa skit, skrämselpropaganda och antaganden i den texten. som det där med de oreggade valparna. hmm... det KAN ju vara så att vissa säljs som sällskapshundar? och det där med att hundarna inte fick bo hos sin ägare. hunden skiter i vem som är ägare. får den bara vara med sin flock så är den nöjd.

Jag pratade med en som har sysslat med racing
och jag fick uppfattningen att det är väldigt hårda
regler om hur man får hålla hundarna och vad som
händer efteråt. Som uppfödare är man tydligen ansvarig
för att ens pensionerade tävlingshundar inte avlivas
innan en viss ålder om det inte finns medicinsk orsak.
Jag tycker att det verkade som om det var mer koll
på dem än på vanliga hundar.

Nu syftade jag ju INTE mitt inlägg just på länken...jag skickade med den ändå ifall någon är intresserad av vad just dom skriver...Ang det jag skrev så ska jag försöka hitta den engelska sidan om just djurplågeriet på kapplöpningshundar i ENGLAND.

Glömde...det står faktiskt INTE att dom INTE får bo i huset hos sin ägare...det står ju bara HUR dom allmänt brukar bo !

Mynta2 skrev:
Nu syftade jag ju INTE mitt inlägg just på länken...jag skickade med den ändå ifall någon är intresserad av vad just dom skriver...Ang det jag skrev så ska jag försöka hitta den engelska sidan om just djurplågeriet på kapplöpningshundar i ENGLAND.

Finns många men en bra är Greyhound Rescue där finns länkar till dessa organisationer på första sidan. Greyhound Rescue finns varje år på Tammsvik (en av världens största årliga vinthundsarrangemang) så är man där ska man titta förbi och skänka en tjuga och köpa tjusiga halsband.

Mvh Ishtar

Alltid när en sån här tråd kommer upp frågar jag mig; menar de i Sverige eller utomlands?
Det går inte att jämföra nämligen.
Storbritannien,Irland,Spanien och USA är knappast några föredömen om hur racing ska skötas. I dessa länder är det mycket pengar inblandade, både i prissummor och även folk som lever på greyhoundracing som t.ex tränare eller liknande. Sen har de knappast samma djursyn som vi har i Sverige.
En kappishund i Sverige har det mycket bättre än alla understimulerade sällskapshundar som är så överviktiga att de knappast kan röra sig, men detta bryr minsann inte djurens rätt sig om. Jag stödjer Djurens Rätt i mycket de har att säga men detta är ett av undantagen.Inom kapplöpningssporten i Sverige finns glada hundar som verkligen älskar att vara på banan, det är lika naturligt för en greyhound att jaga en trasa som det är för en bordercollie att valla.
I sverige- ska vi INTE förbjuda kapplöpningar.
Utomlands- kan vi inte göra så mycket men jag tycker att vi inte borde tillåta spel på lopp i t.ex Storbritannien, på så sätt gynnar vi i alla fall inte deras hundhantering.

Har själv greyhounds och har sysslat med hundkapp förr innan svenska spel kom...då det hela var på lite mer "familjeanda-nivå"...så att säga.

1.Hundarna är födda för att springa...de älskar det.Kaninen på banan är att jämföra med att släppa ett barn löst i en godisbutik och säga "ta så mkt du vill ha"...för lika lyckliga är hundarna på banan.

2.De flesta hundar i Sverige som tävlar är minutsiöst sköta såväl hemma som inför tävlandet...de bor i sina familjer många gånger som vilka sällskapshundar som helst.

3.ALLA som äger greyhounds med kapplöpningsstam-tävland eller icke tävlande får hembesök årligen av kennelkonsulent som konstaterar skicket/skötseln av hundarna.På mitt papper står tex "Hundar i god kondition med temperament utan anmärkning"

4.MEN faktum är att hundarna själva inte har bett om några rundbanor att springa på...jag har sett alltför många hundar som har gått omkull i kurvorna i trängseln som blir.En del kan bli rejält skadade och på en del märks det inte av hur allvarliga skadorna kan vara förräns på äldre dar.Många greyhounds avlivas i förtid pga av utslitna leder tex...de kunde säkert ha haft ett gott och längre liv annars.

Slutcitat...hundarna i Sverige har det förmodligen bättre än övriga Europa...MEN jag anser inte personligen att sporten inte sker utan rejäla sviter på hälsan på hundarna.

Mina hundar hade inte fått starta om jag hade vetat om vad som kommer i efterhand...med onda ryggar,onda leder och muskulatur osv.Massage och akupunktur är livsnödvändigt för dem nu i pensionerad ålder för att kunna ha ett rimligt liv som pensionerade...annars skulle smärtan bli för stor av gamla "skavanker".

Punkt 3 inte sett ngn sån!
Punkt 4 måste tyvärr hålla med skaderisken är stor inte bara på banan eller vid träning utan även vid normal hemmahantering. Hög fart spenslig byggnad o tunnt skinn.
PL

Ang punkt tre så stämmer det INTE. Man får inte alls hembesök årligen. Jag har haft kapphundar (pensionerade) i snart fyra år. Nada hembesök. De är registrerade på mig både hos Kennelklubben och kappsällskapet (glömmer alltid vad det heter). och jag har fått skriva under ansvarsblanketten (ta väl hand om hunden, inte avliva utan vetintyg före tio års ålder etc).

Sen, med två pensionerade långnäsor så känner jag INTE igen det du skriver om skador och att det krävs massage och akupunktur för de inte ska ha smärtor.

Hanen är 9 år gammal, var Sveriges andra vinstrikaste (delad plats) år 2000. Pensionerades pga att han fick en muskelskada i ett baklår. Han behöver varken massage eller akupunktur, han har inte haft minsta besvär med ledor, senor eller muskler, inte ens från den skadade. Och han lever ett aktivt liv. Tiken är fem år i december, pensionerad för att huvudet vill mer än kroppen klarar. Övertränades som ung, och hon 'tål' bara ca fem lopp per år, sen får hon problem just för hon tar ut sig för mycket. Hon lever ett mycket aktivt liv här och följer både med på promenader (lös) över stock och sten, följer med på ridturer och gör sina 20 minuters greyhoundfnatt över åkrarna varje dag. Inga problem alls med kroppen i någon form.

Så, det finns säkert de som är så slut i kroppen att de måsta ha rejäla insatser för att njuta av pensionärslivet, men dte gäller tack och lov inte alla =)

Mina långnäsor finns på min hemsida. http://hem.passagen.se/xyplex/

crazy skrev:
3.ALLA som äger greyhounds med kapplöpningsstam-tävland eller icke tävlande får hembesök årligen av kennelkonsulent som konstaterar skicket/skötseln av hundarna.På mitt papper står tex "Hundar i god kondition med temperament utan anmärkning"

Mina hundar hade inte fått starta om jag hade vetat om vad som kommer i efterhand...med onda ryggar,onda leder och muskulatur osv.Massage och akupunktur är livsnödvändigt för dem nu i pensionerad ålder för att kunna ha ett rimligt liv som pensionerade...annars skulle smärtan bli för stor av gamla "skavanker".

Sant, men det gäller inte uppfödare, utan ägaren. Men uppfödaren har ju ett ansvar att informera om reglerna när hunden säljs, och om hunden sen säljs av den personen ska denna informera etc.
Man får skriva under papper som skickas till kapplöpningsförbundet när man köper en greyhound registrerad som kapphund, och det är en aning tandlöst om man inte är aktiv själv, men det är en god tanke och den är tillkommen just för att slippa att det blir en industri som i stora delar av Europa samt USA.

Åldern är fö tio år, är hunden under tio år får den inte avlivas utan veterinärutlåtande på att det är nödvändigt. Dör den av olycka ska veterinär verifiera detta. Det ska dock tilläggas att tanken är god men det kan slå fel i realiteten, händer sällan men finns ett par ex där man in absurdum försökt lappa ihop ett trasigt ben istället för att avliva, men där är det mer beh veterinär som gör fel än reglerna.

Så jo, det är iaf i teorin mer koll på kappvovvarna än vanliga. I realiteten är den där kontrollen ganska tandlös om man inte är aktiv som sagt, men om hundar säljs/ompaceras till icke-aktiva och sen försvinner så förr eller senare vaknar kapplöpningssällskapet och då lär det inte blir roligt för den aktiva..

Stoppard skrev:
Jag pratade med en som har sysslat med racing
och jag fick uppfattningen att det är väldigt hårda
regler om hur man får hålla hundarna och vad som
händer efteråt. Som uppfödare är man tydligen ansvarig
för att ens pensionerade tävlingshundar inte avlivas
innan en viss ålder om det inte finns medicinsk orsak.
Jag tycker att det verkade som om det var mer koll
på dem än på vanliga hundar.

Glömde.. det största tecknet på att Sverige än inte är påväg mot hur det är i stora delar av Europa samt USA är att pensionerade kappvovvar inte är direkt lätt att hitta om man vill ha en. De flesta omplaceras inte utan njuter av pensionärstillvaron hos ägarfamiljen som tävlade dem. Det kommer ut en del för omplacering, majoriteten via kontakter, en del via annons. Då är det oftast (inte alltid dock) hundar som man försökt pensionera hemma men där det inte fungerat för de inte riktigt vill inse/gå med på att de är pensionärer och inte fungerar i ett hem med aktiva hundar. Båda mina två tillhör den kategorin, meningen var att de som tack för trogen tjänst skulle få njuta av pensionärslivet hos sin ägare som hade dem och tävlade. Men hundarna kunde inte acceptera att de inte fick följa med och tävla när de andra åkte, och mådde då dåligt, så motvilligt omplacerades de.

Tiken letade jag i 1½ år innan jag fann, nu hade jag en del krav den här gången, men sammanlagt under dessa 1½ år hittade jag totalt kanske fem annonser som var 'för allmänheten'..

Jamen grejen är ju att: det kan ju mycket väl gå överstyr i Sverige som i andra länder ang kapplöpningsplågeriet...I Sverige är denna sport relativt ny, det var den i andra länder för xxx-antal år sedan också...och då var säkert allt frid å fröjd INNNAN det bara handlade om vinster å pengar......men industrin växer ju...varför skulle det inte kunna bli likadant här i Sverige då ? Sverige är inte förskonade från djurplågerier...vi bara blundar lite mer än andra...Utomlands kan vi väl göra en himla massa...vi kan ju till att börja med stödja de organisationer som verkar där...alltid en bra början.

whipsy skrev:
En kappishund i Sverige har det mycket bättre än alla understimulerade sällskapshundar som är så överviktiga att de knappast kan röra sig, men detta bryr minsann inte djurens rätt sig om. Jag stödjer Djurens Rätt i mycket de har att säga men detta är ett av undantagen.Inom kapplöpningssporten i Sverige finns glada hundar som verkligen älskar att vara på banan, det är lika naturligt för en greyhound att jaga en trasa som det är för en bordercollie att valla.
I sverige- ska vi INTE förbjuda kapplöpningar.
Utomlands- kan vi inte göra så mycket men jag tycker att vi inte borde tillåta spel på lopp i t.ex Storbritannien, på så sätt gynnar vi i alla fall inte deras hundhantering.

Hej!

Visst är det väl så att Djurens Rätt inte vill förbjuda kapplöpning, men de vill inte ha totalisatorspel på dem. Whippet har klarat sig än så länge eftersom varken SW SVVK vill ha spel här. Om jag har förstått det rätt så har något typ av förslag/förfrågningar ang testperiod på toto-spel precis som greyhounds fick (2 år eller nåt sånt). Jag håller med Djurens Rätt här, varför pengar? Som någon anna skrev, folk håller på med det ändå. Klart hundarna ska få springa, det är det de är avlade för och vill allra mest. Whippetrace och rundbana, folk och hundar har ju hur kul som helst! Anordnas SM osv, som du Whipsy ju vet. :smirk:

Nä bort med spel på hundar!

Mvh Ishtar (med tre långnäsor av mindre modell)

Varför pengar? Jo därför att ngt skall betala verksameten o spel är ett sätt att betala för bra anläggningar med skonsamma banor o få fram prispengar så att man åtminstone kan få resorna betalda. Jag ser inte spelet som ngt problem i sig.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 275
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter