Hundinstruktörs utbildningar - hjälp!

sunkis

Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar om någon utav er har erfarenhet av hundinstruktörs utbildningar i Stockholm.
Jag ska börja utbilda mig nu i vår är tanken och jag vet inte vilket ställe jag ska utbilda mig på.

Vart har ni utbildat er? Vart har eran instruktör utbildat sig?
Vill ha recensioner och erfarenheter, minsta lilla information är till stor hjälp.

Tack på förhand!

Jag vet inte om det är till någon hjälp men jag fick mina instruktörsutbildningar (allmänlydnads- och agilityinstruktör) via SBK.
Jag upplever att även om deras kursplan och målsättningarna är desamma så skiljer det en hel del på SBKs utbildningar beroende på vem/vilka man har som lärare.
En fördel att utbilda sig via SBK är att det är gratis och att man får stöd från klubben och en mentor. Att man kan pröva sina vingar till en början och ha tryggheten i att man inte kör i egen regi. Man lär sig dessutom enormt mycket genom att ha kurs!
(Jag tycker självklart inte att man ska ta utbildningen för att "den är gratis" utan givetvis ger man tillbaks till klubben genom att ha kurser där.)
Man får en bra grund att stå på och kan testa om det här med att ha kurs verkligen är något man vill satsa på. Om det är det, ja, då kan man bygga vidare själv sedan med diverse kurser och seminarier - eller gå en hel instruktörsutbildning.

När du väljer utbildare så ta noga reda på vad de har för utbildning och erfarenheter och givetvis hurdan inställning de har till hunduppfostran och -träning, att deras filosofi till större delen överensstämmer med din egen.
Fundera över vilka styrkor och svagheter du har som hundmänniska och instruktör och försök hitta en utbildning som balanserar detta!
Jag ser helt klart en fördel med att gå en utbildning hos någon större aktör med gott renommé eftersom det är en fjäder i hatten när du skall dra igång din verksamhet. Å andra sidan skall du naturligtvis gå där du känner att du kan få ut något av utbildningen.

och givetvis hurdan inställning de har till hunduppfostran och -träning, att deras filosofi till större delen överensstämmer med din egen.

Mnja, tycker TS fel ska hen såklart vända sig till någon som kan utbilda henom rätt istället. :angel:

Skämt åsido, håller med om SBK - jag håller inte precis med om allt i allmänhet, men erfarenheten är guld värd!

Jag är agilityinstruktör, min klubb betalar mina utbildningar i utbyte mot att jag håller kurser ett visst antal (ideella) timmar.
Jag har gått utbildningen helt utanför SBKs regi, det är en (av få) agilitylärare i Sverige som håller utbildningar genom sitt företag och jag får intyg från svenska agilityklubben när jag är godkänd.

Tänker du utbilda dig grenspecifikt eller till någon form av allmänydnadsinstruktör? Jag har svårt för SBK och tycker inte riktigt om den organisationen (undantaget på lokal nivå) och är glad att det finns många utbildningar utanför deras regi.

Det är däremot ingen instruktörsutbildning som är gratis. Frågan är snarare vem som betalar - om det är en person eller en klubb.

Jag vet några som har utbildat sig hos IMMI, och det har varit jättebra.

Efter att ha pratat med folk som utbildat sig privat så har jag insett att SBK's utbildning är både mer gedigen och ställer större krav på den blivande instruktören samt att det är betydligt mindre flum än vissa andra utbildningar. Visst finns det duktiga privata också, men de flesta har faktiskt SBK i grunden. Ska man utbilda sig inom SBK så är det dock viktigt att man håller det antal kurser som man lovat att göra. Utbildningen är INTE gratis, utan betalas av lokalklubben.

Jag är allmänlydnadsintruktör med påbyggnadsutbildning i problemhundshantering. Båda utbildningarna är betalda av min lokalklubb.

Jag är valp- och allmänlydnasinstruktör via SBK och håller även på att utbildas till Specialsöksinstruktör. Hur bra utbildningarna är beror till stor del på hur bra läraren är, men SBK har ju en bra grund oavsett.
För mig är det helt klart värt att utbildas via SBK där jag får utbildningen genom klubben, men också har tillgång till kursdeltagare, klubbstuga, appellplaner och allt annat lyx.

Ska man utbilda sig inom SBK så är det dock viktigt att man håller det antal kurser som man lovat att göra.

Det här ser jag ibland och blir fundersam, så nu ska jag passa på att fråga! :idea:
Finns det klubbar där man förbinder sig till ett visst antal kurser? Hur många då, hur tätt, hur detaljerat är det kravet och hur går det i praktiken till (skriver man avtal eller något)?

Eller är det bara en skillnad i hur man uttrycker sig som jag fastnar på helt i onödan? Jag har nämligen inte lovat något visst antal kurser (så vitt jag vet/minns :laugh:), och vet heller inte av någon annan som gått utbildningen med det upplägget - däremot ska man såklart hålla kurs, och det ser jag som självklart att man uppfyller (om man nu duger till det när det kommer till kritan :D). Men just det där med "visst många" kurser man ska hålla får mig alltid att studsa till?

Ingen klubb är ju riktigt den andra lik för all del, men om det nu är så att visst många hållna kurser är en modell som används på vissa klubbar, hur vanligt är det? (Och, hur vanligt är det att kravet uppfylls i slutändan...)

Det här ser jag ibland och blir fundersam, så nu ska jag passa på att fråga! :idea:
Finns det klubbar där man förbinder sig till ett visst antal kurser? Hur många då, hur tätt, hur detaljerat är det kravet och hur går det i praktiken till (skriver man avtal eller något)?

Eller är det bara en skillnad i hur man uttrycker sig som jag fastnar på helt i onödan? Jag har nämligen inte lovat något visst antal kurser (så vitt jag vet/minns :laugh:), och vet heller inte av någon annan som gått utbildningen med det upplägget - däremot ska man såklart hålla kurs, och det ser jag som självklart att man uppfyller (om man nu duger till det när det kommer till kritan :D). Men just det där med "visst många" kurser man ska hålla får mig alltid att studsa till?

Ingen klubb är ju riktigt den andra lik för all del, men om det nu är så att visst många hållna kurser är en modell som används på vissa klubbar, hur vanligt är det? (Och, hur vanligt är det att kravet uppfylls i slutändan...)

Klubben har inget juridiskt avtal med instruktören utan vi betalar och hoppas att vi får valuta för pengarna. Jag minns inte på rak arm vad utbildningen kostar och nu har de gjort om den lite men jag gissar minst 5 000 kr för grundmodulen. När klubben har betalat den utbildningen så tycker jag att man som instruktör har ett moraliskt ansvar att se till så att man håller kurser så att klubben får in de pengarna igen med lite ränta. Hur många kurser det blir beror ju på hur dyr kurs man håller, hur många gånger, och hur många som går den. Tyvärr händer det inte allt för sällan att personer som får utbildningen betald håller max 1 kurs tillsammans med någon annan, och sedan går över till en annan klubb eller börjar hålla kurser i egen regi. Vi har t o m haft en instruktör som på de 2-3 kurser hon höll hos oss passade på att göra reklam för sitt eget företag och fick med sig flera av våra potentiella kunder dit. Inte riktigt okej, men vi har inte makt att göra något åt det mer än att säga att hon inte får hålla kurs hos oss längre.

Har det varit flera som "slagits" om platserna på instruktörsutbildningen så blir nog ansvaret att hålla kurs ännu större, för det dröjer kanske 2-3 år innan de andra får chansen igen...

Klubben har inget juridiskt avtal med instruktören utan vi betalar och hoppas att vi får valuta för pengarna. Jag minns inte på rak arm vad utbildningen kostar och nu har de gjort om den lite men jag gissar minst 5 000 kr för grundmodulen. När klubben har betalat den utbildningen så tycker jag att man som instruktör har ett moraliskt ansvar att se till så att man håller kurser så att klubben får in de pengarna igen med lite ränta. Hur många kurser det blir beror ju på hur dyr kurs man håller, hur många gånger, och hur många som går den. Tyvärr händer det inte allt för sällan att personer som får utbildningen betald håller max 1 kurs tillsammans med någon annan, och sedan går över till en annan klubb eller börjar hålla kurser i egen regi. Vi har t o m haft en instruktör som på de 2-3 kurser hon höll hos oss passade på att göra reklam för sitt eget företag och fick med sig flera av våra potentiella kunder dit. Inte riktigt okej, men vi har inte makt att göra något åt det mer än att säga att hon inte får hålla kurs hos oss längre.

Har det varit flera som "slagits" om platserna på instruktörsutbildningen så blir nog ansvaret att hålla kurs ännu större, för det dröjer kanske 2-3 år innan de andra får chansen igen...

Aha, ja men då är jag med! Jag håller helt med om att man åtminstone ska hålla tillräckligt många kurser för att betala tillbaka utbildningskostnaden (ärligt talat fler faktiskt, man har fått en chans av klubben som man bör betala tillbaka också, det handlar inte bara om pengarna - och dessutom är det en minst lika viktig del av utbildningen, att faktiskt "jobba" på kurser!), det var bara den delen om att man lovat hålla visst många som känns ailien för mig.

Och visst finns det fulingar, så är det ju tyvärr...
(Att någon går över till en annan klubb tycker jag dock inte är så illa, saker händer, man flyttar osv. Förhoppningsvis jämnar det ut sig, andra tillkommer kanske som färdiga instruktörer istället, någon annan stans ifrån.)

Vi har en "riktlinje" som säger att för en kursutbildning vill klubben ha 60 studietimmars ideellt arbete i "gengäld". En studietimme är 45 minuter.

Vi har en "riktlinje" som säger att för en kursutbildning vill klubben ha 60 studietimmars ideellt arbete i "gengäld". En studietimme är 45 minuter.

Åhå, ja det var ju konkret och bra. Hur har ni kommit fram till den tiden, och hur lägger ni fram det till blivande instruktörer? Finns det något "inom en viss tid"-krav också? (Kom inte på något bättre ord än krav, men du fattar hoppas jag.)

Hur väl uppfylls det?

Åhå, ja det var ju konkret och bra. Hur har ni kommit fram till den tiden, och hur lägger ni fram det till blivande instruktörer? Finns det något "inom en viss tid"-krav också? (Kom inte på något bättre ord än krav, men du fattar hoppas jag.)

Hur väl uppfylls det?

Den infördes för att en person tog sin utbildning och drog, och sedan dess har det inte varit några konstigheter. Det finns ingen deadline för det, men de flesta nyutbildade instruktörer är rätt ivriga att få komma igång. :)

Min klubb lägger cirka 40 000 på utbildning i år. :eek:

I år utbildar vi instruktörer i nosework, agility, allmänydnad och sök. Till hösten utbildar 1-2 träningsansvariga i dragweight och weightpull eftersom vi tänkte utveckla dagverksamheten rejält under året och det är ett bra komplement till draghundsporten.

Hundinstruktör vardagslydnad, och hundfriskvård. Gick privat för Hundutbildningsgruppen och är nöjd med den utbildningen, varierade instruktörer och vetenskapligt fokus på hund och etologi, samtidigt som vi hade mycket praktik och praktiska övningar kring kursupplägg etc.

Läser just nu till instruktör via sbk, klubben betalar mot att jag håller minst tre kurser.

Är hittills nöjd med kursupplägget och känner inte att jag skulle velat valt något annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: trazel
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka