Hundgrindar eller hundbur?

anglahund

Trådstartare
Sitter och funderar, bur eller grindar/lastgaller, vilket som är bäst.
Byte bilmodell för att få större kombiutrymme. Valet föll på en renault megané -04. Nästa val är ska jag ha hundgrindar eller ska jag ha hundbur?
2 hundar ska få plats på ca 27-29kg och de ska kunna ligga,stå eller sitta om dom vill det och ha det bekvämt. Tryggt och säkert ska det vara samt att jag ska kunna öppna luckan utan att riskera att hundarna kommer ut dvs låsbara grindar/burdörrar.
Nu till min fundering:
Vilken modell/märke på grindar ska jag ta? Lastgaller ska då i naturligtvis.
Samt vilken modell på bur får plats i min kombi? Och vilket märke på bur är då bäst?

Tack! :)

Senast ändrad:
Sv: Hundgrindar eller hundbur?

Jag föredrar bur framför grindar.

Vi har en bur från Proline den är krocktestad och tüv godkänd.
Är inne på vår andra bur från det märket och vi är 100% nöjda med den.

Många tycker att MIM är bra hundburar men jag tycker det är skräp och för många dåliga lösningar framförallt i förhållande till priset.
Jag har helt enkelt högre krav för att vara nöjd men det är ju en smaksak.

Bur, alla gånger. Har en kompis som voltade med bilen, rutorna gick sönder och hunden som satt bakom galler/grindar hoppade ut på motorvägen. Det slutade väl den gången men sedan dess använder matte bur...
Har kompisar som köpt bilbur från Tyskland på nätet, bra burar till mindre än halva priset mot hur mycket de kostar här. Själv har jag en från Robust som jag är nöjd med men den var rätt dyr så nästa bil får nog en importerad bur.

Bur är ju självklart säkrast men frågan är om du får plats med två så stora hundar i en bur som går in i en megane?

Annars finns ju grindar från jeppe, ru-produkter m.fl.

Det får man definitivt, en Megane har lika stort lastutrymme, om inte större, som en V7. Jag har en MIM dubbelbur i min -07, man får in även den största XXL-buren.

Jag föredrar bur framför grindar.

Vi har en bur från Proline den är krocktestad och tüv godkänd.
Är inne på vår andra bur från det märket och vi är 100% nöjda med den.

Många tycker att MIM är bra hundburar men jag tycker det är skräp och för många dåliga lösningar framförallt i förhållande till priset.
Jag har helt enkelt högre krav för att vara nöjd men det är ju en smaksak.

Länk till Proline?
Tack. =)

Bur, alla gånger. Har en kompis som voltade med bilen, rutorna gick sönder och hunden som satt bakom galler/grindar hoppade ut på motorvägen. Det slutade väl den gången men sedan dess använder matte bur...
Har kompisar som köpt bilbur från Tyskland på nätet, bra burar till mindre än halva priset mot hur mycket de kostar här. Själv har jag en från Robust som jag är nöjd med men den var rätt dyr så nästa bil får nog en importerad bur.

Har du länk till företaget i Tyskland?
Ush stackars din kompis och hennes/hans hund. :(
Hoppas dom mår bra idag.
Tack!

Senast ändrad:

Bur är ju självklart säkrast men frågan är om du får plats med två så stora hundar i en bur som går in i en megane?

Annars finns ju grindar från jeppe, ru-produkter m.fl.

Jo dom får plats, min mamma har en megané och det är superstort utrymme jämfört med en v40. Hon har ju retrievers också. :)

Vad är ru-produkter, har du länk?
Ja jeppe är bra grindar har tänkt på dom samt på KE-produkter http://www.ke-produkter.com/
Tack!:)

Det får man definitivt, en Megane har lika stort lastutrymme, om inte större, som en V7. Jag har en MIM dubbelbur i min -07, man får in även den största XXL-buren.

Har hört att MIM-burarna är bra, en kompis som är hundförare och kör v70 får plats med den stora buren också i sin bil.
Det jag tycker blir lite instängt är den nya designen där dom satt en stor plåtgrej framför själva grindarna i MIM-burarna. http://www.mim.se/produkter/00365.jpg
Har för mig att den inte var designad så innan, undrar varför dom ändrat?
Men säkra är dom i allafall. Faller valet på bur så får den ju vara krocktestad helst.
Tack!

Senast ändrad:

Bur är klart bäst.
Jag har grindar men min ena hund skulle inte få plats i en bur. En bur tar bort ganska mycket yta. När jag bara har en hund ska jag köpa bur.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag undrar om du kan tipsa/rekommendera någon av dessa bilburar? Vilken hundbur tycker du funkar bäst? Mina krav är: - Dubbelbur...
Svar
3
· Visningar
1 886
G
Övr. Hund Jag har en hund på drygt 48 kg och cirka: 60 cm hög (det är väldigt svårt att mäta hans höjd eftersom han inte vill stå stilla så det...
Svar
7
· Visningar
1 860
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Någon med erfarenheter? Jag har bara sett ett enda på nära håll, och dom hundarna trivdes i sitt släp i alla fall. Bra med utrymme...
2
Svar
29
· Visningar
11 761
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?