Hundförsäkring

Philosophia

Trådstartare
Jag har ju inte tecknat någon hundförsäkring på tusen år och nya valmöjligheter har tillkommit sedan dess, bland annat val mellan rörlig och fast självrisk.

Fördelar/nackdelar med rörlig respektive fast självrisk? Vilket självriskbelopp vid fast självrisk respektive procent vid rörlig självrisk bör man välja? Jag får inte riktigt något grepp på vad det gör för kostnaden på försäkringen, särskilt inte när det gäller den rörliga varianten?

Jag har tänkt att välja max ersättning vid veterinärvård (50000 kr), tilläggsförsäkring för rehab. Leder och tänder går bort eftersom hon är över 4 månader. Däremot kan jag välja medicin som tillägg - är det värt det med tanke på att det endast täcker 800 kr/självriskperiod?

Sv: Hundförsäkring

Billy (DP) är försäkrad i Agria, 12 000 liv + 50 000 veterinärvård + 800 medicin.
Självrisk: 1100 + 15% rörlig.
Årspremie: 2810 (tror att det kommer höjas eftersom han är över ett år nu)

Hittills har vi varit hos veterinären hela 0 gånger :angel:

Det som är drygt med rörlig självrisk är att det kan bli ungefär hur dyrt som helst om man har otur.
Det som är bra med rörlig självrisk är att det inte behöver bli så himla dyrt om man inte har otur.

Jag tror att jag fick några självrisksalternativ att välja mellan när jag tecknade försäkringen.

Vi valde Agria eftersom vi har alla andra försäkringar i Agria/Länsförsäkringar, men jag tror att just min ras är billigare hos if - så det kan vara värt att kolla upp.

Så man väljer alltså inte antingen rörlig eller fast självrisk, utan både och?

Jag inser att jag borde ha läst villkoren ordentligt innan jag hämtade valpen, nu har jag fullt upp och kan inte koncentrera mig på att läsa.

Agria kommer det att bli av samma anledning som för dig. Vad baserar man förresten livförsäkringsbeloppet på? Är det köpesumman?

Jag har ju inte tecknat någon hundförsäkring på tusen år och nya valmöjligheter har tillkommit sedan dess, bland annat val mellan rörlig och fast självrisk.

Fördelar/nackdelar med rörlig respektive fast självrisk? Vilket självriskbelopp vid fast självrisk respektive procent vid rörlig självrisk bör man välja? Jag får inte riktigt något grepp på vad det gör för kostnaden på försäkringen, särskilt inte när det gäller den rörliga varianten?

Jag har tänkt att välja max ersättning vid veterinärvård (50000 kr), tilläggsförsäkring för rehab. Leder och tänder går bort eftersom hon är över 4 månader. Däremot kan jag välja medicin som tillägg - är det värt det med tanke på att det endast täcker 800 kr/självriskperiod?

ÅHHH!!! Blev det en tik?

Vad gäller försäkringar så har jag IF (=dyr, men skönt med fast självrisk) och Folksam som båda varit bra.

Medicin har jag inte inkluderat, istället sparar jag varje månad på ett buffertkonto "hund" för oförutsedda utgifter.

Var har uppfödaren sin Dolda Fel försäkring?
Inte nödvändigt med sama bolag men det är bra mycket enklare OM det skulle vara ett DF att man har samma.
Jag skulle åtminstonde första året ha i samma bolag, jo jag vet att uppfödarens ansvar är 3 årigt, men trots allt brukar de flesta DF visa sig första året.

Du har en god poäng. Å andra sidan har jag väldigt god erfarenhet av mitt vanliga bolag och jag har även andra djur försäkrade där (samt hem-, sjuk- och livförsäkring). Eftersom de aldrig tidigare har krånglat utan alltid betalt ut utan att knussla så byter jag ogärna. Uppfödaren har alltså inte samma bolag som jag.

*KL*
I varje fall, nu när jag skulle fylla i försäkringen on-line så går det inte att gå vidare om jag anger en livförsäkring på mer än 6000 kr. :confused: Jag vill ha valpen försäkrad till inköpspriset. Vad tror ni, om jag tecknar försäkringen nu (vilket jag gärna vill, man vet aldrig vad som kan hända innan det blir måndag och det går att ringa Agria) och väljer en livförsäkring på 6000 kr, kan jag ringa och ändra det på måndag till 10000 kr eller finns det en risk att de nekar?

Angående försäkring så har jag insett att mina djurförsäkringar i If är billiga. Jag tänker aldrig mer ha rörlig självrisk för det lönar sig verkligen i längden att ha fast självrisk.

Exempel: Svärpäronens hund fick åka in till Skara med kollapsad luftstrupe. Spenderade 3 dagar där inne och slutnotan gick på 48.000:-. De hade 1200:- i självrisk plus 15%. Kostnaden för dem blev alltså 8.400:-. Hade det varit någon av mina hundar hade det bara kostat 2500:-. Min försäkring är inte ens tusen kronor dyrare per år än deras, trots att jag har avelsextra på båda mina tikar och lite annat smått och gott.

Eller ring ett ombud:idea:
De jobbar hemmifrån och har inga kontorstider.
Om det är ombud värt namnet, så får du dessutom bättre service än om du ringer konoret.

Både min och smabons hund är försäkrad i IF och vi har inga planer på att byta. Vi har en fast självrisk på 2500 kr, ingen rörlig, maxbelopp på 50.000. rehab, medicin m,m ingår. Vi har tyvärr fått använda våran försäkring och det har aldrig gnabbats om något. För mig är det en trygghet att veta att så länge summan hamnar under maxbeloppet behöver jag bara betala 2500 kr, inte mer.

Min försäkring är inte ens tusen kronor dyrare per år än deras, trots att jag har avelsextra på båda mina tikar och lite annat smått och gott.
Betalar 3708 kronor per år för mina två hundar i Folksam, hos IF skulle jag betala 9577 kronor per år så det varierar nog väldigt. :)

Betalar 3708 kronor per år för mina två hundar i Folksam, hos IF skulle jag betala 9577 kronor per år så det varierar nog väldigt. :)

Olika raser kostar olika mycket att försäkra, skiljer kanske en del mellan bolag oxå, vilken riskgrupp de hamnar i.

Olika raser kostar olika mycket att försäkra, skiljer kanske en del mellan bolag oxå, vilken riskgrupp de hamnar i.
Det är jag väl medveten om, menar bara att det generellt inte går att säga att det alltid lönar sig med fast självrisk. Beror ju alldeles på hur mycket man behöver nyttja sin försäkring. Hade det varit min tik som fått kollapsad strupe hade jag fått betala nästan 11.000 istället för 2.500 men om det skulle vara det enda som händer som går på försäkringen under 10 år har jag ändå sparat 30 000.

Senast ändrad:

*KL*

Jag ringde ett ombud på Agria igår så nu är hon äntligen försäkrad.

Jag tittade lite på If innan, men tycker att deras självrisk på 2500 kr var väldigt hög. Så det fick bli Agrias variant med självrisk på 1100 kr/15%. Sådant som blodprovstagning, röntgen, ultraljud och klobrott tycker jag alltid går på omkring 2000 kr så jag vill gärna ha en försäkring som betalar ut även vid mindre veterinärräkningar. Visst blir det ganska dyrt per år, men jag räknar kallt med att Dafne kommer att bli en vildbasare precis som sin föregångare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 817
Senast: Reykur
·
A
Hästmänniskan Vad tycker ni, vilka erfarenheter har ni? Liv 35 000 kr + 50 000 veterinärvård Folksam, 120 dagar, självrisk 2600 kr + 10% Med...
Svar
16
· Visningar
3 472
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper... 12 13 14
Svar
262
· Visningar
33 180
Senast: Lobelia
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 860
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka