Hunden "pratar" med förbipasserande ute, vad menas?

N

Nozer

På senare tid har våran kille börjat "prata" med människor man passerar ute.
Det låter som en blandning mellan ett ylande och en "gurgling" ungefär. Dvs inget morr eller skall eller så alls.

Hunden ifråga är det snällaste man kan hitta. orden arg/aggresiv/ilsk finns inte i den här hundens värld. Utan snarare glad/pussig & älskar alla, e väl de orden som stämmer in bäst.

Han vill jämt fram o hälsa o leka med människor man träffar. Alltid glad o social =)

Grejen e bara att det här ljudet han ger ifrån sig är ibland lite smått pinsamt, då andra människor utan hundvana tror att han e farlig, o därför låter =/

Jag som ägare vet juh att han bara vill fram o hälsa o leka, o aldrig skule göra en fluga förnär.
Men vad är det för ljud, o vad betyder det?

Är en Siberian husky, o dom är juh väldigt pratiga av sig. Flera med liknande hundraser som gör såhär?


/Tobbe
 
Sv: Hunden "pratar" med förbipasserande ute, vad menas?

Haha det låter nästan precis som min hund, nåt hon nyligen har börjat med nu när hon närmar sig året. Fast hon pratar inte med alla, mest de hon känner och inte på promenader utan mer när vi står still eller hon ligger nånstans och det kommer nån. Jag tycker bara det är roligt för hon är mer åt det ylande hållet så de låter i så hemskt. Min är en border collie så det är långt ifrån vad du har för ras.
 
Sv: Hunden "pratar" med förbipasserande ute, vad menas?

Min husky pratar också. Precis som du skriver kan ju folk tro att han är aggresiv, men jag upplever att de flesta tar det för vad det är:

-TJENA! SKA VI LEKA? VAD HETER DU? HAR DU NÅTT ATT ÄTA?

Om jag ser att någon blir rädd brukar jag säga att det betyder just det. Eller prata högt med min hund:

- Nej, tyst. Hon/han vill inte hälsa.

Har genom åren upptäckt att de två alt. fungerar ganska bra.
 
Sv: Hunden "pratar" med förbipasserande ute, vad menas?

Jag har inte en liknande ras, men min hund gör så när vi möter folk ute. Ibland lägger hon sig även på mage och ålar sig mot personen och gnyr.

Jag gör som någon annan skrev, pratar högt och säger: "Nä, alla vill inte hälsa på dig!" elr "Nä, du känner inte väl inte honom/henne?"

Precis som din hund är hon väldigt social och tycker att alla man inte känner ska lära kännas..:angel:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 318
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 068
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp