SweetSunday
Trådstartare
Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet och varit taggad på klickerträning och all annan träning. Nu har vi haft bakslag i inkallningen så jag måste ha långlina på honom ute i skogen för att jag ska kunna få fatt på honom och när det gäller klickerträningen verkar han bara tro illa om mig och springer iväg och lägger sig i sängen... Han går på medicinering för magkatarr just nu vilket innebär att jag tre gånger om dagen är jätteelak (enligt honom) och ger honom tabletter (gjort detta i drygt 2 veckor). 1 gång i veckan duschar jag honom pga pojkväns allergi vilket han också hatar samt kloklippning 1 gång i veckan som är bland det värsta som finns i hans mening. Har dessa gånger jag "tvingar" honom att göra detta gjort att jag förlorat hans tillit? Vi tränar just nu på att leka (lek- och belöningsutveckling) varje dag och gör många roliga saker i skogen. Han sover gärna med huvudet på min arm och tycker om mig på så sätt. Men han tror att allt jag ska göra kommer vara något han inte tycker om och jag vet inte hur jag ska vända mönstret? Så fort jag ropar på honom och tar fram godis och klicker blir han misstänksam. Vi kan göra de trick han redan kan då jag inte behöver visa eller göra något annorlunda, men när vi ska lära in nytt blir han orolig (om jag t.ex. sitter ner för att enklare kunna lära in vacker tass eller tar fram rekvisita som ex en pall som han ska lära sig sitta på osv, normalt sett står jag upp). Han är 8 månader så en del kan säkert ha med slyngelålder och grejer att göra, men jag får känslan av att han inte litar på att det kommer bli kul och att jag inte ska göra något han inte vill... Jag kan inte gärna sluta ge honom medicinen och han är för smart för att lura i honom den med godis (eftersom han dessutom inte är särskilt matintresserad). Vad kan jag göra för att bygga på hans tillit till mig igen? Känns som att han är avvaktande och misstänksam (samtidigt som han glatt kan leka med mig om och vill vara nära när han är 100% säker på att inga tabletter kommer ges...)
Blir så ledsen när han inte vill vara med mig och vi kan göra kul saker ihop...
Blir så ledsen när han inte vill vara med mig och vi kan göra kul saker ihop...