Hunden kräktes- hur göra med mat idag?

superstar

Trådstartare
Igår kväll kräktes min valp (4 ½ månad) rejält. Först 4-5 högar (får det plats så mycket i en liten valp-mage?) och sen säkert tio gånger till då det bara kom upp magvätska, slem. Mycket slö och loj efter det, såklart. Vet egentligen inte vad det berodde på men antar att hon ätit något olämpligt.

Idag mår hon till synes bra, är precis som vanligt. Har kissat två gånger på morgonen och är pigg och glad.

Hur skulle ni göra med maten nu? Vänta några timmar till och sen ge som vanligt? Hon har vanligtiv fri tillgång. Koka ris och ge henne det först? Sårt att veta...

Ullis

Sv: Hunden kräktes- hur göra med mat idag?

kräks de bara lite (alltså under en begränsad period, inte i mängd) så ger jag som vanligt. en valp hade fått några små uppblötta portioner med någon timmes mellanrum.

Hon kräktes jättemycket... Men mår som sagt bra idag. Kanske kan ge litegrann av den vanliga maten då?

Nu har hon bajsat också så det är inte stopp bakåt i alla fall!

Ullis

Jag skulle börja med att ge ris. Sedan ris och kokt vit fisk. Skulle vänta till imorgon att ge vanlig mat förutsatt att hon varit bra i magen hela dagen idag. Det viktigaste är vätska. Tänk på att små valpar snabbt blir uttorkade.

ge lite grann och avvakta någon timme. händer det inget så kan du fortsätta ge små portioner tills hon har fått hela frukosten (en tredjedel/fjärdedel av vad hon äter under en hel dag).

fast är det verkligen nödvändigt? hunden har kräkts upp allt den hade i magen och inget mer? bajsar normalt? jag var sådär jättenoga i början av mitt hundägande, och kokade varje gång labben hade satt i sig saker som han kräktes/fick diarré av (det hände ofta!). men så provade jag att ge det vanliga torrfodret och det har aldrig varit något problem.

givetvis fortsätter jag med ris och fisk de tillfällena han har varit riktigt dålig och fått svälta några dygn.

Beror på vad man har för hund tror jag. Systern till min ena hund har otroligt känslig mage. Henne tar det en vecka för att komma i normal matrutiner efter att hon varit dålig och kräkts/haft diarre. Den hunden måste man svälta ca 1 1/2 dag, sedan lite lite ris flera gånger om dagen. Brukar ta ca 5 dagar innan hon kan äta vanlig mat utan att bli dålig igen.

Skulle säkrert gå att ge ts hund vanlig mat på en gång men jag skulle inte chansa på en så pass ung hund.

Tack för alla svar :bow:

Nu har jag lite tips att gå efter, men hon får nog fasta några timmar till, till att börja med.

Tänk vilken tur att buke finns :love:

Ullis

Jag brukar ge A-fil. Först bara fil och om det går bra så häller jag lite A-fil på det vanliga uppblötta torrfodret. Jag upplever att det lugnar ned oroliga magar.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna