hunddagis i Göteborg

shayd

Trådstartare
Är inne på att skaffa en vuxen hund, anser mig ha ekonomi, kunskap och möjligheter att hålla hund utom den viktiga delen att jag precis som de flesta andra svenskar arbetar heltid.

Min pappa är pensionerad och bor på väg till jobbet och han har möjlighet att passa hunden de flesta arbetsdagar i veckan, har också en bror som har möjlighet att vara hundvakt dagtid. Problemet är det att jag inte vill lasta över hundpassandet på dom så att dom känner sig tvungna att offra sina aktiviteter för att passa min hund även om dom älskar hundar. Nu undrar jag då, hur fungerar det med hunddagis, gissar att man "prenumererar" på passning och bestämmer i förväg att hunden är där alla vardagar, 3 dagar i veckan eller liknande. Hur fungerar det annars med hunddagis, är hundarna inlåsta? aktiveras dom? hålls dom i flock? risk för ensamhet/mobbing? Har personalen djurvårdsutbildning?

Vet att det är olika på olika ställen men jag vill ha lite allmäna tips i alla fall. Bor i centrala Göteborg och har hört att det skall finnas dagis vid Klippan och i Torslanda, någon som vet något om det?

Tack på förhand!

Sv: hunddagis i Göteborg

Klippans hunddagis har köstopp eftersom det är flera års väntetider där. Dom tar heller inte emot brukshundar..typ: rottis, schäfer osv..Hundens hus vid Majvallen har alla hundarna i en grupp, så om du har en tik och den löper så måste den vara hemma. Hundens hus folket har utbildning men är snordyra..2500:- tar dom för heltid. Man lämnar hunden tidigast 07,15. Hunddagiset vid Bellevue tar enbart emot lugna/sävliga hundar eftersom det är handikappade människor som rastar dom och dom ska ju ha en chans att klara hunden också. Dagiset i Kålltorp kommer jag ej i håg om dom hade grupp eller inte, men där öppnar dom vid 7,30 tiden....tror dom tog 1800:- för heltid. Sen finns det ett dagis i Örgryta...Villa Vidablick tror jag dom hette. Det vet jag inte vad det är för något. Dom står i katalogen i allafall. Torslanda vet jag heller inget om.

Hundens Hus, att jag inte tänkte på det. Bor bara 3 minuters väg därifrån. Tyvärr funkar det inte om jag vill börja jobba tidigare och inte kan lämna hunden förrän vid 7.15. Funderar också på om det blir en tik eller hanhund jag skaffar. Vill ha en liten hund så hanteringsmässigt tror jag inte det blir tuffare med en hanhund men det blir kanske smidigare än en tik om det blir löpproblem på dagis. Har stor djurerfarenhet sedan tidigare men har inte haft egen hund.

Om man vill ha en tax och prova att jaga in den, är det för sent om man tar en hund som är 5 år gammal? Kommer inte att jaga med den men vill kunna aktivera med spårning mm.

Hundstjärnan finns också. Dom ligger precis vid Blå sjärnan typ. Tror dom tar 2500 i månaden, bara heltidshundar eftersom det är så många som vill ha platser. Där har dom flera små hundgrupper i "rum" med soffor och mattor och sådant. Givetvis rastas dom under dagen, både i rastgård och med promenader. Tror dom öppnar typ 7-7.30 någon gång. Tidigare än så är det nog svårt att få tag på tror jag. Även där får löptikar stanna hemma.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 978
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: Theodor
·
Övr. Hund Vi har lite bekymmer, ibland mer än lite, med hundvakt. Tyvärr har vi inget vettigt hunddagis i närheten (det finns ett, jag har mailat...
2
Svar
28
· Visningar
9 995
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar