Hundbur i baksätet?

TinyWiny

Trådstartare
Jag klurar och klurar på en bra lösning för hunden. Som det är nu så får han inte åka bil alls vilket ju begränsar väldigt mycket.
Sele har jag slagit ur hågen, det är alldeles för dålig säkerhet tycker jag.
Bagaget är upptaget av min rullstol.
Ge mej tips! Vilka burar kan man ha i baksätet? Jag hittar inget om några rekomendationer på några tillverkares hemsidor och buke vet ju allt :D
Hunden är ca 35 cm hög och väger 14 kg.

Sv: Hundbur i baksätet?

Den enda jag känner till är en Schweizisk variant som påminner mycket om en MIM bur, fast den är för katter o små hundar, spänns fast i säkerhetsbältet.
sele är nog säkrare för en hund i den storleken.
Eller fäll ner ett säte/två för rullstolen så kanske du får plats med en hundbur?

Vad har du för typ av bil? Om du har en stor bil kanske rullstolen går in i baksäet/på golvet stående i baksätet?

Jag har en bilbur anpassad för baksätet. INTE en utställningsbur som går att fälla ihop ( vilket inte lämpar sig för bilen anser jag ).

Där har min Staff åkt innan vi skaffade oss ordentlig kombi, en Schnauzer får också plats ( mellanvarianten ).

Jag har en gulliver IATA bur som har uttag för att spänna fast bältet.Fast jag har den för flygning och på utställning då den har hjul.(extra utrustning)

Den enda jag känner till är en Schweizisk variant som påminner mycket om en MIM bur, fast den är för katter o små hundar, spänns fast i säkerhetsbältet.
sele är nog säkrare för en hund i den storleken.
Eller fäll ner ett säte/två för rullstolen så kanske du får plats med en hundbur?

Du vet inte vad den buren heter? Kanske finns den i större också?
Jag gillar inte sele och min hund tycker att det är obehagligt att åka i stor bur till och med. Han vill sitta trångt i bilen. Jag har åkt med honom i baksätet lös och han illflåsade hela tiden och kändes väldigt stressad. I sin vanliga bur ligger han och sover lugnt.
Rullstolen är väldigt tung, den väger 15 kg, och är otymplig så jag tror inte att det skulle fungera att lyfta in den om man fällde sätena tyvärr. Det skulle bli så högt att lyfta då. Man skulle också få fälla alla baksäten för att den skulle få plats.

Vad har du för typ av bil? Om du har en stor bil kanske rullstolen går in i baksäet/på golvet stående i baksätet?

Ja det kan kanske gå. Jag tror att mittgrejen är för stor men det går ju att prova när det är torrt ute. Är det smutsigt ute så smutsar man ju ned hela sätet och det är ju inte så kul. Tyvärr är det nog bara min sambo som skulle orka lyfta in den då och jag åker ju ofta med hemtjänsten eller med min ledsagare. Jag får ju tänka på deras ryggar också.

Jag har en bilbur anpassad för baksätet. INTE en utställningsbur som går att fälla ihop ( vilket inte lämpar sig för bilen anser jag ).

Där har min Staff åkt innan vi skaffade oss ordentlig kombi, en Schnauzer får också plats ( mellanvarianten ).

Det låter ju intressant! Vad är det för en bur?

Jag har en gulliver IATA bur som har uttag för att spänna fast bältet.Fast jag har den för flygning och på utställning då den har hjul.(extra utrustning)

Jag fick googla på vad det är för en bur men en sådan hade jag inte velat ha i bilen. Plasten lär gå sönder och hunden fara all världens väg om det händer en olycka.
Jag har en liknande till katterna men den ställer jag på golvet så att det inte ska bli sådan kraft vid kraftig inbromsning.

Ring till 'Jeppe burar' eller nagon annan som gjor burar och grindar sa kan du sakert fa forslag pa hur du kan losa det.

Ja han ligger still men inte i bilen för där blir han så stressad och vill upp och se ut. Det är så han har åkt när vi har varit tvungna att ha med honom sedan rullstolen kom in i mitt liv men då har jag varit tvungen att hålla ned honom och det känns inte bra.

petra_el hade samma länk som du ovan från skåne men där stod det ju faktiskt att det är ok att ha en bur på andra ställen än just i bagaget. Det har jag inte hittat någon annanstans så tack :)

Jag har läst varenda länk på google känns det som men där hittade jag egentligen inget. En hel massa om burar men inget om just alternativet att ha den i baksätet.

Det jag är rädd för är att buren ska komma farande. Att det inte ska gå att sätta fast den ordentligt. Men visst borde det räcka med bilens bälte och sedan spännband i bilens lastöglor under/på sätet? Eller ska man kanske dra spännband till lastöglorna i bagaget också?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en bur som har två hela sidor och galler fram och bak, vilket gör att smutsen stannar i buren lite bättre. Den är skräddarsydd efter min bil och min hund och jag är mycket nöjd. Den var inte så värst dyr heller. Min är till bagaget, men jag vet att han bygger till baksäten också. Skicka ett PM om du är intresserad, jag antar att man inte får lägga ut länkar.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund på ca 14 kg har alltid åkt i bur och trivs med det. Men eftersom jag pga av sjukdom inte kan köra bil längre så kommer jag...
Svar
12
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka