Sv: Hundbiten

anni0301 skrev:
En arbetskompis har sin rottis-tik lös här på jobbet. Hon är i vanliga fall riktigt glad å go - utom idag. Hon låg på en soffa och jag gick fram å pratade med henne som jag brukar. Hon hukade ned sig (har ej gjort förr) å kollade upp på mig. Viftade ej på svansen. Jag tänkte inte nämnvärt på det utan kliade henne bakom örat som vanligt å gullade. Då visar hon helt plötsligt tänderna och hugger mig i handen :eek: :eek: :eek:
Inte alls hårt, det kändes knappt - hon fick en hård smäll på nosen direkt å sen gick jag därifrån. Har inte sagt ngt till ägarinnan som är lite speciell....

Vad gjorde jag för fel? Hon såg ju lite mysko ut i och med att hon hukade sig... men att bitas? varför reagerade hon så? *ej kunnig på vovvars beteenden*

//Tacksam för svar

Du har blivit kysst inge annat :devil:

blir man biten då blir det pekfingervalsen vid tagentbordet en tid framöver.

cagner skrev:
Hej!
En rottweiler "pratar" inte lika mycket som andra hundar gör.
Att huka sig kanske var hennes /hans sett att säga låt mig vá ... alla hundar morrar inte först.

Sedan kan det ju vara fler saker. HUnden kanske inte mådde bra eller hade en dålig dag (vaknat på fel sida) Det kan hända den bästa. Men det är ju inget försvar när den bet dig.

Ta upp det med ägaren men säg även som du skrev att det inte var hårt.

Hundar har inga dåliga dagar bara så du vet.

hur skulle det se ut om hundar hade dåliga dagar då vorde det ju knappast värt o ha en blindledarhund för då vore man starx död eller minhund som har en dålig dag det finns inte i en hund´s värld o ha en dålig dag men de kan ha bättre o sämre dagar men inga dagar som vi ha har.
För allt handlar om bettenden hos en hund så enkla är dom.

PIRU skrev:

hur skulle det se ut om hundar hade dåliga dagar då vorde det ju knappast värt o ha en blindledarhund för då vore man starx död eller minhund som har en dålig dag det finns inte i en hund´s värld o ha en dålig dag men de kan ha bättre o sämre dagar men inga dagar som vi ha har.

Alla individer av alla djurarter kan ha dåliga/bra dagar!
Har jag själv märkt på mina egna djur!

AlmetosDon skrev:

NEJ läs va jag skriver !!!

Så är det inte de har bättre o sämre dagar men inga botten napp eller så för allt handlar med hur man lärt in hunden.

För jag vet inte hur många gånger man varit på tävling så kommer förraren tillbax o säger hur fan gick hunden i dag som en kratta dansar???

Jo han går som du lärt den, NEJ så har den aldrig gått förrut säger han/hon då visa du den inte tydlgt nog pga. av dina nerver eller nåt annat för hunden gör som du lärt den.

Senast ändrad:

AlmetosDon skrev:

Då är det du som för dina hundar dåligt om du märker det så tydligt om de har såna toppar o dalar när du gör saker me dom

bara o titta på min egen 1000 träningar sen han gjorde ett dåligt skyddspass men bättre o sämre har han pga av olika anledningar.

för vi har fått in alla moment till bettenden så när vi tränar blir det en rytm båda vet vad som ska göras men vi gör det på en nivå varje dag mellan 90-110% men aldrig sämre.

PIRU skrev:
vart får du allt ifrån varför skulle en Rottweiler kräva mer fostran???

de kräver en fast men ärlighand som vilken hund som helst me lite tryck i sig...

Därför att det är en framavlad vakthund och inte sällskap som många har den till... även om det funkar väldigt bra!

Med lite "tryck"?

Montéryttare skrev:
Därför att det är en framavlad vakthund och inte sällskap som många har den till... även om det funkar väldigt bra!

Med lite "tryck"?

FEL IGEN!!!

Den är avlad som en boskasfösare från början!

Ni har båda rätt..

Rottwilerns förfäder användes både till att driva boskap Och till att skydda hjorden mot 2 och 4-benta inkräktare. Nu för tiden är den känd som en trevlig bruks och sällskapshund.

(enligt rasens historik)

Gnist skrev:
Ni har båda rätt..

Rottwilerns förfäder användes både till att driva boskap Och till att skydda hjorden mot 2 och 4-benta inkräktare. Nu för tiden är den känd som en trevlig bruks och sällskapshund.

(enligt rasens historik)

Intressant.. Tackar för info...

Var hundra år sen jag lästa alla faktaböcker som fanns, på 1900-talet :angel: :D

en hund me tryck är en hund med ett försvarspaket och ressionspaket så mena ja *sorry* att jag är otydlig

PIRU skrev:

hej det har du helt rätt i men det jag menade var att hunden kanske hade ont någonstans eller mådde lite dåligt...sedan ska hunden såklart inte bitas...och jag tror inte hunden bet hårt (hon skrev att det var löst). det var inget bett utan en hund somville säga till att den ville vara ifred och när inte människan uppfattade detta så naffsade hon...inte BET.

precis... hade hon velat hade hon säkert ätit upp hela handen, nu högg hon men samtidigt som jag drog bort handen så det blev inte alls hårt!
tack för alla intressanta diskussioner å tankar. Jag tror oxå att alla kan ha "sämre" dagar. En häst ex. ena dressyrpasset går den kanon, men nästa gång går den inte alls lika - alltså måste den ha en dålig dag?? Matte till tiken berättade att hon varit lite orolig senaste tiden, vankar av å an å piper så vet ska kolla upp henne. Hon blev förskräckt när jag berättade om händelsen men som sagt - det är kanske nått fysiskt fel på hunden å i kombination med att jag inte är så hundvan å att hunden inte mår 100 så blev det så här olyckligt. (fast jag tyckte ändå inte hon behövde bitas.. men så funkar dessa "skarpare" jyckar)

Ha det kanon där ute!

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar