A

anni0301

En arbetskompis har sin rottis-tik lös här på jobbet. Hon är i vanliga fall riktigt glad å go - utom idag. Hon låg på en soffa och jag gick fram å pratade med henne som jag brukar. Hon hukade ned sig (har ej gjort förr) å kollade upp på mig. Viftade ej på svansen. Jag tänkte inte nämnvärt på det utan kliade henne bakom örat som vanligt å gullade. Då visar hon helt plötsligt tänderna och hugger mig i handen :eek: :eek: :eek:
Inte alls hårt, det kändes knappt - hon fick en hård smäll på nosen direkt å sen gick jag därifrån. Har inte sagt ngt till ägarinnan som är lite speciell....

Vad gjorde jag för fel? Hon såg ju lite mysko ut i och med att hon hukade sig... men att bitas? varför reagerade hon så? *ej kunnig på vovvars beteenden*

//Tacksam för svar

Sv: Hundbiten

En hund som ligger och vilar ska man inte gå fram till och gulla med om det inte är ens egen hund då.
Naturligtvis ska du ta upp detta med ägaren.

Det är i princip omöjligt att svara på varför hunden gjorde som den gjorde. Man skulle ha behövt vara där och sett det. Du borde dock ta upp det med ägaren för nafs utan varning är inte acceptabelt.

Hunden kan ha ansett att du störde eller vad sjutton som helst, men ska man ha sin hund med på arbetsplatsen så lär man se till att liknande inte händer. Man får hålla koll på hunden och säga till arbetskamraterna om man ser att hunden vill vara ifred.

Dåligt lärd... Har samma på jobbet, men ack så tuktad hon är av ägaren, på ett rätt o bra sätt... Men kommer man till under huvet eller kliar på fel ställe kan hon morra till... Men då säger man bara barskt NEJ så lägger hon sig o skämms....

Sen är faktiskt rottisar inga mys-pys hundar i "alla väder"...

Ok.. tack för era svar. Ska prata med "matte".

Men varför ska man inte kunna gå fram till en hund som ligger å vilar? (har ju umgåtts med hunden nästan dagligen i fyra månader) Vem som helst kan komma fram till våra hundar där hemma när de ligger å myser i hundhuset eller inne på köksgolvet - de skulle aldrig göra nått sånt. (jämthundar)
Är det rätt att försvara hunden med att "det är faktiskt en rotweiler"? Är det då försvarbart att hon högg mig i handen för att jag ville kela? Även om hon nu tyckte att jag störde och tydligen inte alls ville ha några klappar - är det då ok att bita mig i handen - JAG kunde ju inte veta detta?:confused:

Själv tycker jag att det är helt oförsvarbart. Även om hunden (vilken hund som helst) tycker att en människa är för närgången så ska den väl inte bitas? eller? Ok i en väldigt trängd situation men jag höll ju inte fast vovven på soffan, bara kliade med fingrarna bakom örat.
Ok att den morrar (det gjorde inte denna tik) och säger "sluta, jag vill inte att du står här" så ska den väl ändå inte hugga om människan inte fattar signalerna? (som jag då denna gång eftersom hon tydligen visade missnöje genom att huka sig å inte vifta på rumpan å sen visa halvsekundenn innan hon bet mig...)

Senast ändrad av en moderator:

Om min hund ligger och sover så är hon ju rätt förvirrad om man väcker henne. Hon rycker ofta till och undrar vem det är. Skulle det inte vara husse eller jag så skulle hon nog bli hysterisk... Det är bra att prata med hunden och få lite ögonkontakt när de sover om man inte äger hunden innan man sträcker fram kroppsdelar...

Anledningen till att man inte ska gå fram till andras hundar när de vilar är att just det som hände dig kan hända. Det är inte acceptabelt och ska inte försvaras med att hunden är Rottweiler, men lik förbaskat kan det hända. Det är ju hemskt onödigt och därför är det bättre att låta bli en vilande hund.

Att huka och låta bli att vifta på svansen är en sorts signal för hundne att visa att den vill vara ifred. Dock ska det följas av dova morrningar som stegras innan det blir bett. Hunden i ditt fall varnade alltså, men inte tillräckligt tydligt för att du skulle förstå. Jag ser samma beteende på min hund då hon ligger och sover och inte vill att matte ska klänga på henne. Då får hon vara ifred, men om jag så ville så ska hon acceptera att jag grejar med henne ändå. Jag kan däremot inte garantera att hon skulle vara lika eftergiven mot någon annan.

Hon sov inte... hon låg på soffan å kollade in vad vi pysslade med så det var inget hastigt uppvaknande heller :(

Visst ska hundar få vara ifred... jag vill ju heller inte ha nån klängande på mig hela tiden ;)
Jag har lärt mig nu att inte lita på denna dam. Jag vet att jag aldrig i mitt liv kommer ha kvar en hund om den beter sig så här. har två småbarn hemma och de skulle aldrig i livet kunna läsa en hund vilket skulle i detta fall kunna vara förenat med fara.
Jag tänkte ju att "hmm.. va knepigt hon reagerar.. hon som brukar vara så glad.." i nästa sekund drog hon upp överläppen å naffsade.
Men jag har blivit påmind om en läxa som man lärde sig som barn
"hälsa aldrig på främmande hundar" :p Fast jag trodde man kunde lita på denna lilla tjej - men icke!

Bra att du tänker berätta för ägaren! Ägaren har rätt att veta. Det finns sedan ägare som inte accepterar eller tror på dig iom att dom inte själv sett själva händelsen och kanske skyller på dig och säger att du gjort hunden nått?! Sånt händer, men huvudsak är att det kommer till ägarens vetskap och sedan är det upp till ägaren att ta till åtgärder så att det inte händer igen.

En regel som man lär barn som bor med hundar är att när hunden sover skall hunden vara ifred. Bra regler som förhindrar det som hände dig. Men du tycker att du känner hunden och hunden känner dig efter att ni har träffats i 4månader. Och så borde ju vara fallet.
Vill hunden vara i fred så får den morra eller gå undan!

Vi hade en hane som vi så här i efterhand misstänker hade ont någonstans. Man såg det inte på honom, men när han var 8år började han morra ibland när man tog i hans bakdel. Han naffsade mig i handen två gånger när jag skulle lyfta på tassarna för att ta bort is/snö åt honom, iom att han var en sådan enormtbra jakthund behöll vi honom trots dessa händelser. I övrigt var han en snäll och go hund som älskade allt och alla, men tillslut kom dagen då han helt plötsligt nafsade en 7årig pojke i handen......då fick vi ta det jobbiga beslutet....han blev 9år....:cry:

Orsaken till varför denna hund högg dig kan vara många. Kan även vara så att den hade ont någonstans och därav ville vara ifred och var lite extra kinkig (är ingen vet. så detta är ju lite spekulation speciellt när man inte känner hunden).......är givetvis oacceptabelt att den beter sig så, men alla beteenden brukar ha en orsak!

Därför är det bra om händelsen kommer till ägarens kännedom!

Montéryttare skrev:
Dåligt lärd... Har samma på jobbet, men ack så tuktad hon är av ägaren, på ett rätt o bra sätt... Men kommer man till under huvet eller kliar på fel ställe kan hon morra till... Men då säger man bara barskt NEJ så lägger hon sig o skämms....

Att vara tuktad är för mig inget positivt - det handlar om att tvinga och underkuva, ofta med våld. Men med tanke på dina åsikter i "katt-dödar-tråden" så tycker du kanske att det är rätt uppfostringsmetod...

Här känns det som om det är en hund som inte litar riktigt på folk, lite vek kanske, som kände sig trängd och försvarade sig. Inte som en hund som är dåligt uppfostrad. Det försvarar naturligtvis inte beteendet, en sund hund varnar tydligt innan.

Montéryttare skrev:

Inga hundar är "myspys hundar i alla väder" Hundar är individer och har bra och dåliga dagar precis som vi människor. Att klappa hundar direkt på huvudet är i alla händelser inte att rekommendera. Det kan verka lite dominant. Man sträcker fram en öppen hand först och "frågar om hunden vill hälsa". Låt hunden komma fram först.
Hälsningar hunddagis fröken

det förvånade mig bara att hon helt plötsligt betedde sig så här för annars är hon superglad å det spelar ingen roll vad man gör med henne så viftar hon på svansen och är med på noterna. Har ju klappat henne förr på samma ställe i samma soffa utan reaktion. Men hon kanske ska löpa eller nått å är lite extra stingslig :p

Vissa hundar är lite knepiga på det viset och ska därför hållas under uppsikt av sin ägare. Jag har själv en hund som inte är pålitlig med folk och vet hur viktigt det är att hålla koll på en sådan hund.

Däremot kan dessa hundar fungera alldeles utmärkt med den egna familjen. Det varierar från hund till hund och beror på vad de har för problem med främmande. Min egen skulle inte komma på tanken att mopsa mot familjen och även om hon skulle göra det så tar hon en tillsägelse på en gång.

Det där med att lita på hundar är lite knepigt. Jag litar på min egen därför att jag kan läsa av henne och vet hur hon fungerar, men jag litar inte fullt ut på någon annans hund. Däremot har jag förtroende för deras ägare.

Fendi skrev:
Inga hundar är "myspys hundar i alla väder"

Nej men av min egen erfarenhet av rottisar så är dom "speciella" kräver mer uppfostran... Om man har sen för mycket som en kel hund så är det lätt att den tar över och går bakom lydnad...

Montéryttare skrev:

Vadå dåligt lärd? jag tycker det osar okunskap lång väg när jag läser vad du har skrivit här och i "katt-tråden". Hundar är individer och det handlar inte alltid om uppfostran.
Sen skäms inte hundar på det sättet du skriver. Är bara vi människor som vill tro det.

Hej!
En rottweiler "pratar" inte lika mycket som andra hundar gör.
Att huka sig kanske var hennes /hans sett att säga låt mig vá ... alla hundar morrar inte först.

Sedan kan det ju vara fler saker. HUnden kanske inte mådde bra eller hade en dålig dag (vaknat på fel sida) Det kan hända den bästa. Men det är ju inget försvar när den bet dig.

Ta upp det med ägaren men säg även som du skrev att det inte var hårt.

Grana skrev:
Vadå dåligt lärd? jag tycker det osar okunskap lång väg när jag läser vad du har skrivit här och i "katt-tråden". Hundar är individer och det handlar inte alltid om uppfostran.
Sen skäms inte hundar på det sättet du skriver. Är bara vi människor som vill tro det.

Det som står i katt råden tar vi där... Okunskap är det inte, utan mer hur jag väljer att handla i en situation när liv står på spel.....

En hund får inte bita en människa pådet sättet som den här hunden tycks ha gjort...

Montéryttare skrev:
En hund får inte bita en människa pådet sättet som den här hunden tycks ha gjort...

sant, men vad ger en människa tillåtelse att gå fram till en "främmande" hund som vilar om man inte känner hunden?
hunden verkar ju uppfattat det som hotfullt....

Montéryttare skrev:

Läs vad hon skrev ordentligt...

anni0301 skrev:
Då visar hon helt plötsligt tänderna och hugger mig i handen :eek: :eek: :eek:
Inte alls hårt, det kändes knappt

Jag skulle inte ens kalla det för att hunden bitit henne, snarare att hunden markerat att hon ville vara i fred....

Montéryttare skrev:
Nej men av min egen erfarenhet av rottisar så är dom "speciella" kräver mer uppfostran... Om man har sen för mycket som en kel hund så är det lätt att den tar över och går bakom lydnad...

vart får du allt ifrån varför skulle en Rottweiler kräva mer fostran???

de kräver en fast men ärlighand som vilken hund som helst me lite tryck i sig...

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar