hundars gångarter

P

paxmojo

har funderat lite över vilka gångarter hundar har. trav och galopp har man ju sett såklart, men finns de hundar som har nån annan gångart? som tölt hos islandshästar?

Sv: hundars gångarter

Många hundar går i passgång, vilket jag ogillar...

Tur att jag inte har hundar som går i den gångarten

Cronis skrev:
Många hundar går i passgång, vilket jag ogillar...

Tur att jag inte har hundar som går i den gångarten

Jag har alltid fått för mig att hundar passar för att minska belastningen på leder o.s.v. var nämligen och hälsade på hos några som har en blandrastik på snart 1 år och hon passade nästan hela tiden samt gick som en gammal hund (lite stelt) inbillade jag mig iallafall.
Briardhannen min syster hade pasade då han blev trött och han hade dåliga höfter redan från början.

Men det finns kanske hundar som bara gör så av naturen eller!?

Intressant spekulation.

Vet dock inte om det finns raser som gör det "av naturen".
Men annars så finns det ju hundar som passar mer än andra hundar.

min ena passar när han blir uppspelt eller om tempot är det rätta. ganska vanligt bland labradorer har jag förstått. några raser som dobermann och OES passar helt naturligt. det är en energisparande gångart som inte alls behöver betyda att hunden är sjuk eller har ont. men om en hund helt plötsligt börjar passa utan att ha gjort det förut bör man nog ta den till vet.

vad det gäller andra gångarter så har jag sett hundar som galopperar med frambenen och travar med bakbenen när de blivit lite uppspelta. det ser rätt roligt ut.

Jag läste en artikel ang passande hunda. Det kunde bero på olika saker. Bla så var passgång en slags ekonomigångart, den är lika snabb som trav, men inte lika uttröttande. Hundar kunde passa om tex: föraren gick för långsamt, då är det ett sätt att anpassa rytmen efter föraren, höftledsfel var en orsak, äldre hundar kunde börja passa pga reumatiska smärtor, hundar som är uttröttade kunde passa, förhållandet mellan mankhöjd/längd/vinklar på hunden hade också en bidragande orsak, arbetande hundar, och då främst vallhundar kan passa mycket för att spara på krafterna...osv. en ras är ju tydligen inskriven i rasstandarden att den ska ha passgång, och det är Old english Sheepdog.

Vi hade en Bouvier des Flandres och hon passade mycket, hon blev 12 år och hade inga problem med höfterna utan dog av en hjärnblödning..Min blandrastik passar också och har alltid gjort det, hon är 14 år nu och är iofs "gammalstel" men har aldrig haft höftproblem(Sch/BC)

(knapplån)

Hundar som har lång rygg passar gärna för att det är fysiskt lättare? Alltså det är bekvämt :)

Min gamla flat som är ganska lång i ryggen passar helst om han får bestämma medan den lite mer kompakta yngre hanen i stort sett aldrig passar om vi inte är i ett tempo preciiiis mellan skritt och trav så det är svårt att välja.

Javan

Skulle vilja hävda tvärtom.... Min hane är högre än vad han är lång och går oftast i pass. Ska jag ha upp honom i trav måste han trava på snedden, s.k "crab-walk". Inte helt ovanligt på dobbisar. Min tik som är längre i ryggen travar alltid om vi inte hamnar i ett tempo som är ngt för fort för skritt men alldeles för långsamt för trav....

paxmojo skrev:
har funderat lite över vilka gångarter hundar har. trav och galopp har man ju sett såklart, men finns de hundar som har nån annan gångart? som tölt hos islandshästar?
Labben och lagotton kan: skritt, trav, galopp, pass, tokfnatt (dvs. sätter rumpan under sig och bara rusar), fyrsprång, galopp med frambenen och jämfota med bakbenen.....bland annat. Fast du kanske menade "riktiga" gångarter :p .

Lånar...

Min egen spekulation är att hundar passar för göra det enkelt och lätt för sig. Sen tror jag det också har med hur fort man går med dom mm. Går jag i rask takt så travar mina och går de lösa så travar dom. Men går jag sakta och de är i koppel så kan de passa.
Småhundar passar väl sällan, och det tror jag beror på att just för de är små och normal takt för oss är också en bra takt för dom att gå i.

Men som sagt, detta är vad jag själv tror och ser att det är så hos mina hundar.

Min Petit Basset Griffon passar också. Han brukar passa när det går i mellantempo mellan skritt och trav, eller om han börjar bli trött.
Ser iallafall himla kul ut...

Min fd hund hade lite för lång rygg och att hon var en aningens lat..Hon passade när tempot var lite slött...Men om man livade upp henne så travade hon. Fast när det inte var brådskande..så tog hon till passen. Enda gången det var besvärligt var i lydnaden vid inkallning..då hade hon nada brottomt. Kom i maklig pass ;)...Men så fick vi ju alltid: Dåligt tempo på bedömningarna också...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 741
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama