Hundar ska inte hälsa i koppel?

P

Popkorn

Efter att ha hängt runt lite här på hund så har jag läst en del om att hundar
inte ska hälsa i koppel. Men ingen förklarar varför? :)

Sv: Hundar ska inte hälsa i koppel?

Det blir väldigt spänt med matte/husse precis bredvid plus att ingen av hundarna kommer undan.

Hundar bör inte hälsa i koppel, hunden kan känna sej "trängd" eftersom den inte kan hälsa på ett normalt hundsätt. nos mot nos i sträckt koppel är som gjort för att starta "bråk". Min terrier låter jag aldrig hälsa i koppel, hon går bra om de allra flesta hundarna. Men i koppel kan hon göra utfall trotts att hon i vanliga fall är ganska undergiven och älskar andra hundar.

Sen om det är för att "skydda matte", osäkerhet, eller pga av att hunden känner sej trängd är olika berorende på hunden..

Efter att ha hängt runt lite här på hund så har jag läst en del om att hundar
inte ska hälsa i koppel. Men ingen förklarar varför? :)

Ska och ska. Jag vill inte att mina hundar lär sig att andra hundar är intressanta på promenad. Det underlättar i träningen och skapar ingen situation där hunden börjar bli för intresserad (vilket kan leda till utfall eller bara allmän dryghet där hunden vill prompt fram till andra hundar för att hälsa). Mina får bara leka med hundar på bestämda tillfällen som i ex. parken, på gården etc. Men aldrig på promenad där vi möter hund.

Förutom detta finns det risk för att hundarna känner sig trängda = bråk. Okända hundar vet jag ju heller inte om hur de är och beter sig med andra hundar, vännernas hundar känner jag och är trygg med. Sen är det även en smittorisk att sniffa på massa okända hundar.

Allt ni säger låter vettigt, jag har försökt läsa lite om hundmöten och så men jag hittar mest bara om folk som problem.
Jag vill mest läsa rent generellt.

Är lite hönsmammig av mig så jag undrar, vad gör man om det blir bråk då?
Om man har koppel känns det som man kan få tag i hunden snabbare men
det är säkert bara något jag inbillar mig.

nos mot nos i sträckt koppel är som gjort för att starta "bråk". ..

Varför då ha ett sträckt koppel?

Kl*
När min hund hälsar på en annan hund i koppel så har jag hängade koppel så min hund kan hälsa på ett normalt sätt så att säga. Och det har aldrig varit några problem. Så jag ser inga problem att låta min hund hälsa i koppel, men så läser jag av både min hund och den andra hunden innan jag låter dem hälsa. Är någon av hundarna spända så får dem inte hälsa på varandra.

Det blir väldigt spänt med matte/husse precis bredvid plus att ingen av hundarna kommer undan.

Har då aldrig blivit väldigt spänt med mig och min hund när vi hälsat på andra hundar. Inte ens spänt. Glad, nyfiken med en viftande svans, så beter sig min hund.
Och hundarna kan väl komma undan? Bättre än om de skulle vara lösa, skulle den ena hunden inte gilla läget utan vill dra sig undan så kan man ju bara ta undan den andra hunden genom att korta kopplet. Är båda lösa så lär ju den ena hunden inte komma undan utan att ha den andra hunden efter sig

Senast ändrad:

Jag brukar titta om min hund (snart ett år) blir rädd, då går vi därifrån! Samma sak gäller när folk nästan skriker; "ÅÅÅååh så söt hund!" då säger jag att min hund är rädd o så går vi därifrån.. kanske jag gör fel men enligt mig är det ialla fall inget fel på hunden.. Dels så när vi hälsar på hundar låter jag mitt koppel vara hängande o det blir aldrig något bråk, däremot kan hon ta svansen mellan benen och går under mig som om hon vill att jag skyddar henne.

Allt ni säger låter vettigt, jag har försökt läsa lite om hundmöten och så men jag hittar mest bara om folk som problem.
Jag vill mest läsa rent generellt.

Är lite hönsmammig av mig så jag undrar, vad gör man om det blir bråk då?
Om man har koppel känns det som man kan få tag i hunden snabbare men
det är säkert bara något jag inbillar mig.

Jag själv tycker att det känns säkrare att låta hundar hälsa i koppel. Man ha mer kontroll och kan snabbt ta undan ena hunden om det skulle bli spänt mellan dem.
Innan jag låter min hund hälsa på en annan hund så läser jag av båda hundarna. Sen tar jag såklart reda på om ägaren till den andra hunden är snäll.
Om allt är OK så låter jag dem hälsar på varandra, kollar hela tiden på hundarna och läser av dem. Skulle en av dem helt plötsligt inte gilla läget så ta jag undan min hund.

Nu skrev jag inte specifikt om dig och din hund. Utan alla hundar generellt.

Tror du hunden själv vet att den kan komma undan i koppel? "Om något händer släpper husse/matte kopplet och jag kan fly".

Jag själv tycker att det känns säkrare att låta hundar hälsa i koppel. Man ha mer kontroll och kan snabbt ta undan ena hunden om det skulle bli spänt mellan dem.
Innan jag låter min hund hälsa på en annan hund så läser jag av båda hundarna. Sen tar jag såklart reda på om ägaren till den andra hunden är snäll.
Om allt är OK så låter jag dem hälsar på varandra, kollar hela tiden på hundarna och läser av dem. Skulle en av dem helt plötsligt inte gilla läget så ta jag undan min hund.

Instämmer.

Jag låter aldrig mina hundar hälsa lösa först på någon hund. Framförallt inte äldre hunden som är osäker på andra hundar. För henne är det koppel på som gäller. Först när hon har bekantat sig ordentligt med annan hund får hon träffa den lös.

Men, då gör jag också så att jag inte låter hundarna hälsa direkt. Träffar jag någon som mina hundar ska få springa och leka med sedan så går jag och ägaren och pratar ett tag först, tar en promenad med hundarna så att de får varva ner, lulla runt lite med den andra nära utan att de har hälsat osv. Då blir det väldigt lugn stämning och sedan när hundarna väl släpps så blir det sällan någon stor grej av det och de kan leka fint.

jag låter inte min hund hälsa på annan hund i sträck koppel, man det finns folk som vill göra så, för att dom inte litar på hunden, eller är rädda att det ska bli bråk. Tycker det är lite synd, då det ofta inte är några problem om man agerar rätt från början.

Jag låter inte min hund hälsa på alla hundar, och ska hon hälsa på andra föredrar jag att göra som red_chili skrev, ta en promenad. vänta tills hundarna varvat ner. Sen låter jag dom hälsa.

Förlåt, om jag uttryckte jag konstigt. Men ser inget problem i att ha koppel när dom hälsar. Men om den andra hundägaren är osäker tycker jag att det är lättare om hunden är lös. (Nu pratar om hundar som jag känner sen tidigre) Förlåt, virrade till det innan.

Nu handlar ju inte tråden om dig o din hund.
Själv låter jag aldrig okända hundar hälsa på varandra i koppel, finns ingen anledning till det.
Är det däremot hundar som kommer att träffas framöver så går man en promenad tillsammans med kopplade hundar som på så sätt får vänja dem vid varandra o sen släpper man dom lösa på ett inhägnat område så de får träffas o umgås på sina egna vilkor, men relativt säkert.

Jag brukar titta om min hund (snart ett år) blir rädd, då går vi därifrån! Samma sak gäller när folk nästan skriker; "ÅÅÅååh så söt hund!" då säger jag att min hund är rädd o så går vi därifrån.. kanske jag gör fel men enligt mig är det ialla fall inget fel på hunden...

Ja, du gör fel.

Det intressanta är nog inte så mycket om det ska vara koppel eller inte, utan varför hundar ska hälsa och hur man i så fall gör det på ett bra sätt.

Jag låter inte mina hundar hälsa på främmande hundar, ser ingen vits med det. Allt jag gör eller inte gör med mina hundar bygger ju på en tanke, att det ska tillföra något. Att hälsa på främmande hundar bygger inte upp något positivt eller lär mina hundar något. Om hunden ska lära sig att umgås tryggt med andra hundar och få glädjen att leka så är det inte hälsande på främmande som skapar det, utan ett bra upplägg för att långsiktigt bygga upp bra relationer med några få andra hundar och hundägare. Då blir frågan om koppel eller inte irrelevant. Istället blir frågan, hur introducerar man hundar som vi ska umgås med eller som vi ska lära känna på ett sätt som är bra och säkert och inte ger utrymme för bråk.

Först handlar det förstås om personkemi, att det är hundar vi vill umgås med och ägare vi vill umgås med. Sen handlar det om att skapa en bra miljö för de första kontakterna. Då är promenad tillsammans ett bra sätt. Ägarna är avslappnade, hundarna får tänka på annat än att gå och mäta med varandra, de blir bekanta med varandras lukter och märker att den andre inte är ute efter bråk. Sen kan det vara koppel av på en eller två av hundarna. Jag undviker alltid situationen att ägarna står bredvid och stirrar, som det lätt kan bli när hundarna är kopplade, eftersom det gör hela mötet "laddat" och hundarna kan känna att människorna också är med och mäter. Ryggen mot hundarna kan vara bra.

Så som du ser TS så är det med en fråga om vad man vill med hundmötena och varför. Mer än koppel av eller på. Det finns situationer där koppel på kan vara lämpligt men det handlar nog mer om situationen runt omkring. Om jag av någon anledning skulle tillåta en främmande hund att komma fram till oss skulle jag vilja ha koppel på den hunden så att jag kunde få undan den om det behövdes. Mina egna hundar lösa, eftersom jag litar på dem.

Förutom orsakerna som andra i tråden har tagit upp ( t.ex. lättare med bråk/spänning, undvika att bygga upp förväntan på att hälsa på andra hundar på promenader, smittorisk med noskvalster och annat osv) så är det för min och min hunds del av den enkla anledningen att han lätt kan trassla in sig och skada sig när han har koppel på. Han är en väldigt flamsig unghundsaktig hund som hälsar bäst när man går promenad, lös, tillsammans med annan hund. I koppel blir han lätt hoppig, flamsig och det skapar mer obehag för både honom och mig än om det är strikt icke-hälsande när kopplet är på medan det är varsågod att hälsa när han får tillåtelse och är lös. För oss har detta fungerat bra, han går fint vid sidan förbi andra hundar på promenaden och flamsar inte upp sig om det går förbi hundar på hundklubben nära förbi.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
968
Senast: Grazing
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
827
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka