Hundar "för" glada, kattungar

Luff

Trådstartare
Vi hämtade vår nya katter för en vecka sedan. Dom är 11 veckor och hur fnattiga som helst.
Hundarna (Cane Corso 1,5 år gamla) är vääääldigt förtjusta - eller inte. Vet inte hur jag ska tolka det hela. Jaga dom - det vill dom, ingen tvekan. Vår gamla katt försvann för i midsomras - dom gillade honom även om det var brutal tasskärlek ibland, men han kunde bli förbannad och då var det nog.
Nu lever vi med kompostgaller överallt. Dom får inte vara på samma ställe. Katterna har stundvis tillgång till hela huset så dom ska lära sig. Nu har dom dessutom börjat klättra över avspärrningarna...
Min plan har varit att så småningom så slutar vovvarna bry sig.
Vad tror ni?
Vänjer dom sig vid varandra?
Ska jag ta mer aktiv del i tillvänjningen?:confused:

Sv: Hundar "för" glada, kattungar

Jag tror inte hundarna kommer "sluta bry sig" så länge dom tillåts stressa upp sig och gå i jaktmode. Jag tycker svaret är enkelt - sätt gränser! Lär hundarna att ge fan i katterna. Vi introducerade en katt i en hundflock med fyra hundar som inte var kattvana, och den ena hunden är en jaktidiot med avsikt att döda. Vi satte gränser, lärde hundarna att ge fan i katten och det har aldrig varit några problem.

Dom får inte stressa upp sig. Jag bryter direkt. Känner också att det inte blir bra om dom får stå och spänna sig. Men om dom (den ena) står och vänligt viftar på svansen så får dom kika. Den andra är ordningsman så hon ska säga till syrran OCH är mer stressad av katternas kikande och bus.

Jag skulle inte tillåta ens vänligt intresse, det kan slå över snabbt. Speciellt om katten springer iväg.
Min hund fick inte bry sig om katterna alls. Får inte det nu 3 år senare heller eftersom jag föder upp och en stor hundtass på en kattunge kan vara förödande.
Hon har helt enkelt fått lära sig att katterna dom ger man fan i.
Jag kan ha henne utan problem med 4 veckors kattungar, givetvis under uppsikt. Men eftersom katterna "inte finns" i hennes värld så funkar det kanon. De små får då också vänja sig vid hund på ett tryggt sätt då de aldrig behöver känna sig trängda eller hotad av hunden. Hon finns ju liksom bara där men bryr sig inte om dom.

Jag tror det beror väldigt mycket på ras och individ, hur pass mycket inbyggd jakt/aggressivitet de har. Jag har varit i nästan samma situation som du för många år sedan, två ettårsgamla, helvilda och storvuxna hundar (boxer och Golden retriever) och en ny kattunge. Jag var ung och naiv, och tänkte inte ens tanken på att det kunde bli problem - och det blev det inte heller.

De jagade visserligen kattungen ibland så blomkrukorna rök, men däremellan låg de i en stor hög på golvet, medan alla tre slickade varandra och kattungen spann som en motor.

Några år senare, när den första katten tragiskt nog var borta, bestämde sig en fullvuxen strykarkatt för att flytta in hos oss. Jag gömmer aldrig deras första möte i ytterdörren. Dörren stod öppen, hundarna, som fortfarande var väldigt livliga, var på väg ut i full fart, när katten dyker upp i dörröppningen och bara stirrar ut dem. Effekten var komisk. Båda hundarna tvärnitade, vek åt sidan och vände bort huvudet åt varsitt håll, medan katten majestätiskt tågade in mitt emellan dem, med svansen i vädret.

Från den dagen och allt framgent var det katten som bestämde i huset, men de blev så småningom väldigt goda vänner och sov alltid i samma säng.

Idag hade jag nog inte varit lika lättsinnig - med små kattungar och två stora hundar som kan hetsa upp varandra, tar man definitivt en risk, och det kan gå överstyr väldigt snabbt. Men det är ju ändå trevligare om de blir vänner än att de bara ignorerar varandra, och det finns många exempel på katter och hundar som blivit bästisar,

Kan du inte försöka med att vänja dem sig katterna en i taget? Börja med den snällaste av hundarna och en av kattungarna i samma rum.

Jag avledde henne inte utan helt enkelt nej, du får inte titta eller intressera dig för dom. Kan hunden nej ordentligt så ska den ju lyssna på det.
Har sagt nej, går och lägg dig så hon fått lägga sig och slappna av ist.

Var helt inne på din linje, det är klart det går. Men sen så var kissarna sååå småååå och jag fegar.

Jag har gjort som du Shark.
Men nu är kissarna inte sämre än att dom tar sig igenom våra avspärrningar.
Så för en timme sedan fick Fiffi (stora CC) minsann veta att om du kommer närmare så FRÄSER jag, varpå hon slirande slängde sig bakåt från den ENORMA (not) kisse hon trott sig kunna skrämma.
Så det blir nog bra det här.

Bara för att hunden lär sig att inte bry sig om katterna betyder inte det att de inte har glädje av varann. Men det sker på kattens villkor utan att katten behöver bli stressad!
Vill katten ha hundens närhet så går den till hunden. Men hunden går inte till katten.

För mig är det viktigt att katterna inte behöver bli stressade i sitt eget hem, vilket de blir om en hund är för på och ev till och med jagar dem och en glad tass på en liten katt kan vara förödande.
Min hund vet att katterna låter vi bli såvida de inte kommer till henne, men ngt överdrivet intresse är inte ok.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151359093371159&l=39a4e1bc5e

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151765379391159&l=7347ff71ef

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151646331711159&l=bb9f213054

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151545375231159&l=c99a2468d8

Senast ändrad:

Gosiga bilder. Vi har en gemensam bekant.
Vi fortsätter jobba på tillvänjningen.
Ordningsvakten Fiffi kan inte släppa kontrollen, stundvis så glömmer hon sig men sen måste hon passa monstren.

Min riesen är alldeles för intresserad av nya kattungen. Dels för intresserad även ur ett vänligt perspektiv, dels så går han in i jaktläge.. Han är kattvan, men med katt som både tål och uppskattar tough love. Kattungen är hundvan, men 35 kg hund mot knappa kilot kattunge är en fördömd ekvation oavsett. En tass över ryggen och det är tji kattunge.

Katten fräser inte eller något åt hunden (tyvärr), men vi kör munkorg, koppel och vattenspruta här, och i övrigt separerat. Han får titta på kissen, men han får inte "låsa" på den (ens om han ligger still med hakan i golvet), och han får absolut inte göra minsta utfall.

Det kommer ta tid det här - därom råder ingen tvekan. Att tycka att han inte får bry sig om den alls tror jag inte är genomförbart då han ju får "hålla på" med den andra katten? Men kattungen kommer vara off limits länge, man får titta men inget mer. Och jag ser det som liggandes väldigt långt fram i tiden innan de får vara i samma rum utan strikt uppsikt (vilket kommer ge problem, men de får jag försöka trolla fram någon lösning på)

Skulle jag inte göra något, så han kommer aldrig mer än skenbart sluta bry sig. Han kan säkert sluta vara fixerad vid det hela tiden, men han kommer "tända" vid första bästa tillfälle..

Att kattungarna är så små kan bero på att dom är 11 veckor och enligt lag måste dom vara minst 12 veckor innan dom säljs............

Dom är inte små - men i jämförelse med bamsevovvarna så.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 434
Senast: Asko
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 493
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar