Hund vs Häst folk

M

Montéryttare

Jag trodde vi var ett o samma "pack" ;) Men nu när jag halkat in här i hund-lägret så känns det som att det är mer krig än vänlighet... Den ena rasen är livsfarlig å om du har barn får du aldrig ha en "sån" hund, o din hund är inte lydig om den inte kan bla bla bla.... Sen om man inte ÄGT en hund så är du en nolla osv osv osv....

Ridfolk känns som mer öppna, hjälpsamma och ser över gränserna...

Jag vet att jag kastar sten i glashus nu :angel: ;) men jag måste bara fråga..... Eller vart finns dom glada hundägarna ? :p

Sv: Hund vs Häst folk

En förklaring till att det är en hel del tjafs med hundar och bland hundfolk, och dessutom mellan hundfolk och icke hundfolk!
Är kanske att till skillnad från hästar så ska hundar passa in i samhället. De delar bostad med oss och ska bo mitt i stan bland alla andra helt ointresserade vanliga människor. Det här innebär en himla massa krav och anpassningar hit och dit, hundfolk får mkt skit och det gör att man vill att alla andra hundägare också ska "sköta sig".

Nån som förstår vad jag spånar runt i? Och kan uttrycka sig bättre? :angel:

Sen kan jag tänka mig att hela rasgrejen är annorlunda med hundar, och kanske även avelsbiten till viss del och utställningssvängen.

Mvh Ishtar

Den stora skillnaden är att kraven på hund och hundägare är mycket större än på hästar och dess ägare. Det beror naturligtvis på att hunden lever med oss i vår vardag. Samtidigt så skaffas det hundar till höger och vänster utan vare sig vana eller kunskap. Inom hästvärlden rekommenderas det hästvana föräldrar, tränare eller i alla fall ridskola. Någon vana och kunskap ska man ha innan man skaffar sig egen häst.

Det är därför det blir motsättningar i hundvärlden. På ena kanten finns de som inget kan och som inte heller vill lära sig. På den andra finns de som arbetar med hundar, kanske tävlar på SM-nivå och ställer höga krav på kunskap. Eftersom de har så diametralt motsatt syn på hund och hundägare går de inte ihop.

Och det är en enorm skillnad på att ha ägt och tränat några hundar och inte haft någon alls. Jag trodde att jag kunde en del när jag skaffade min första hund eftersom familjen alltid haft hundar av varierande sort, men ack vad jag bedrog mig.

Tycker tongångarna på hästforumen (ffa foder & hästvård) är Minst lika "otrevliga" som här inne :angel:

Om det drällde av "kottar" i de andra hästrelaterade forumen, som hade synpunkter på allt och mycket liten kunskap och ändå "minsan vet bäst" så skulle den också få mothugg :cool:

Vi är alla snälla, glada och trevliga hundägare, men precis som alla andra djurägare, så går många av oss igång på okunskap i kombination med "veta bäst"-attityd och ovilja att Lära sig av de som kan mer....

Gnist skrev:
Vi är alla snälla, glada och trevliga hundägare....

Vilken tur! Det var det jag ville höra, har ju bara trevliga hund-bekanta :D Så jag tänkte väl att det måste finnas såna här ;)

Gnist skrev:
Vi är alla snälla, glada och trevliga hundägare, men precis som alla andra djurägare, så går många av oss igång på okunskap i kombination med "veta bäst"-attityd och ovilja att Lära sig av de som kan mer....

Jag håller med dig helt och fullt. Dock är det ibland svårt att på ett sånt här forum avgöra vem som faktiskt kan mer, och vem som bara har en annan åsikt och hävdar att den är den rätta.

Jag tycker att man ofta får bra tips, uppmuntran och glada tillrop här. Dock har det den senaste tiden tagits upp ämnen som inbjuder till både starka åsikter, känslor och stor okunskap. Då har det blivit en del skrikande...

jag tycker mig ha sett en bunt ganska otrevliga trådar tex om ridtravare på hästforumen också!
Jag som är mera häst än hund har dock ALLTID blivit mkt trevligt bemött här på hund!

Ibland vill man bara retas också :angel: Jag älskar att dra saker till sin spetas bara för att få folk att tänka utanför sina egna ramar. Ibland så måste man se utanför sina perspektiv. Att det finns folk med andra behov, åsikter och sociala värderingar. Olika intressen krockar och det ger olika slutresultat. Ibland kan man behöva överdriva för att folk ska reagera och tänka efter inte bara hur DE känner, utan hur ANDRA känner. Det är nästan det viktigaste tycker jag.

Jag har en granne som jag faktiskt är skitsur på för att hon har en hund hon inte kan hålla. Hon har ärvt hunden efter sin döda make och han var nog "lite för snäll" mot hunden säger hon. Hon gillar ju hunden och så, men skulle ju aldrig själv köpt den osv osv. Ibland har saker sin förklaring även om man inte gillar den...

Jo absolut. Jag är själv en motvalskärring som gillar att provocera. Dock verkar det inte gå hem så väl hos hela klientelet när vi som är sånna sysslar med sånt. Kan det bero på ålder eller är det någon annan "brist" tror du...? ;)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 826
Senast: Fruentimber
·
Relationer En vän till mig, en som jag har känt länge, har två hundar. Hen är en ganska udda person som inte umgås med så många utan lever mest...
Svar
17
· Visningar
3 870
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar