Hund som talar om när något händer, ta till vara på det?

lakrits

Trådstartare
Min ena hund har börjat med en liten egenhet jag inte varit med om förut och vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

När telefonen ringer här hemma och det har gått ett par signaler så börjar hon yla.
Vanligtvis svarar man ju efter 2-3 signaler men om det går fler då börjar hon.

Vi gjorde ett litet test alldeles nyss och hon sprang då mot trappen och ylade, vår son var på övervåningen.
Det var som om hon talade om för han däruppe att det ringde.
Hon var inte stressad, nervös eller något liknande utan precis som vanligt.
Vi andra var här nere fast utom synhåll för henne.

Är det en ful egenskap och man ska försöka ta bort det eller är det något man kan ta till vara på i andra sammanhang?

Sv: Hund som talar om när något händer, ta till vara på det?

Så gjorde mammas hund också :D

Det beror kanske på vart man bor och hur ofta hunden är ensam hemma och hur ofta telefonen ringer...men om mamma var ute i trädgården så började hunden yla, ja då visste hon att det ringde...ELLER så var kl 12 och det Ringde o några klockor på P1...

OT så har jag en vän som hade en jacko( papegoja) När dom lämnade huset ringde alltid telefonen, dey var pippin som visste att dom alltid kom tillbaka när han "ringde" :rofl:

Hahaha.........det lät intressant :laugh::

Anledningen till att jag frågar är väl lite om man kan ta till vara på det vid andra saker..tex. vid sök osv.

Och hur går man till vida i så fall....OM man nu ska använda det och det inte ses som något dumt.

ja absolut!
lär hon sig att ni lyssnar när hon säger något så stärker det flockbeteendet och kan rädda liv

Såg ett program i fm. om servicehundar och här handlade det om epilepsi. De testade en hund för att se om den passade och i några av testerna skulle den gärna göra i från sig ljud.

Nu menar inte jag att våran ska bli servicehund kanske men då kom jag på att hennes "tillsägande" kanske kan vara en bra sak och att man kan använda det på fler sätt.

Hon gör faktiskt likadant när hon behöver gå ut och vi inte är tillräckligt uppmärksamma.

Ska vi belöna henne när hon ger sig i från ljudet vid de olika tillfällena? När hon vill ut förstår jag att hon ska belönas men då kan vi göra det med det andra också?

Har tränat henne lite med klicker men det har legat lågt ett tag nu men kanske man kan använda den?

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 971
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
765
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka