Hund som skrik/gnyr, hjälp!

Amk

Trådstartare
Vår tik på 1,5 började gny för någon timme sen, och dessa ljud kom mer och mer frekvent och liknar snarare skrik än gnyenden allt eftersom tiden går. Hon äter fortfarande, och har kissat. Hon ser ut som att hon ska spy, men ingenting kommer upp. Har ätit lite yoghurt nu för en stund sedan med god aptit, samt några bitar konserverad sparris som uppfödaren sade var bra om de får nåt som fastnar i magen.

Har ni några idéer om vad detta kan vara? Veterinären tyckte vi skulle avvakta, och strax därefter somnade lilla Lovis och sover nu.

Sv: Hund som skrik/gnyr, hjälp!

Jag är rätt cool med att avvakta i många fall, menkräkningar utan att det kommer något kan vara ett tecken.på magomvridning. Är det magomvridning är det urakut!

Jag hade varit orolig

Tänker också på magomvridning. Typiska symtom är att hunden försöker spy, men inget kommer upp. Känns buken hård? Svullen? Magomvridning börjar med gasbildning. Ibland stannar det där, men om magsäcken börjar vrida sig är det akut. Det kan bli delvis eller fullständig magomvridning. Konstigt nog sker många magomvridningar nattetid, så håll koll. Om du misstänker det så sätt dig i bilen och kör mot närmsta djursjukhus. Ring sjukhuset under bilfärden. Hunden kan dö inom 30 min - en timme i värsta fall. Miniform är droppar mot kolik hos spädbarn kan minska gasbildningen och ge en mer tid. Liknande finns för hund, men man kan ge miniform. Hoppas det är något annat.
En samlingslänk om magomvridning (engelska)

http://www.globalspan.net/bloat.htm

En kort film om en akita som får magomvridning (överlever) Familjen filmar hunden, men förstår inte vad som händer först. Sen ringer de djursjukhuset och åker in akut. Filmen är unik och används i studiesyfte vid veterinärutbildningar i USA. Familjen har gett tillåtelse för att sprida info och rädda liv.

http://www.youtube.com/watch?v=U1WrT2719yo

Nu är vi på väg mot Strömsholm,men har en bra bit dit. Lovis har blivit flåsigare och mer matt,.och gnyr inte lika ofta. Håll tummarna för att det inte är magomvridning.

Håller tummarna för att allt ska gå bra! Fick själv åka in lite halvakut ikväll, men som tur var visade det sig "bara" vara tonsillit, jag trodde något hade fastnat.

Oj, vad många som tittat, hoppas verkligen allt gått bra, har tänkt på TS flera gånger idag :(

Tack för alla era tankar!

Vi kom hem för bara ett par timmar sedan, så vi är rätt möra alla tre... därmed sagt att Lovis är tillbaka hemma. Vi kom in igår vid 01:30, och veterinären klämde då på magen för att se om det var magomvridning vilket hon direkt avskrev då Lovis inte var spänd i magen. Sedan fick hon smärtstillande, och slutade då med sina skrikutbrott. I bilen upp kom dessa utbrott mer och mer sällan, så det klingade av något redan innan vi kom till Strömsholm. Veterinären hörde henne dock gny/skrika, och tyckte definitivt att det var en tydlig indikation på att hon hade jätteont någonstans. Lovis kändes igenom då, med smärtstillande i kroppen, och de hittade ingenting märkligt.

Idag hadedet smärtstillande gått ur kroppen, och de har undersökt på nytt. Hittade en liten ömhet i armbågar och bog, samt lite, lite i höften. Det kan bero på överansträngning (hon lekte vilt med en labrador igår), men vi ska till en ortoped med henne i höst för att se om det finns kvar då och undersöka vidare i så fall.

Blodvärdena var fina, och nu väntar vi bara på svar ang. fästingsjukdomarna. Tills dess ska hon vila, så det blir några lugna dagar nu framöver. Summa summarum vet vi inte vad det var som gjorde så ont på henne igår, men hon är helt bra nu och vi håller verkligen tummarna för att det var en engångshändelse.

Så skönt att det inte var magomvridning! Tycker ändå ni gjorde HELT rätt som åkte in med henne mitt i natten. Er hund kan vara glad att hon har så omtänksamma ägare! Hoppas hon kryar på sig och att hon aldrig mer behöver ha så ont!

Ja, i efterhand hade vi ju kunnat propsa på att få ut DV, men hade det varit en magomvridning hade det varit slöseri med tid. Det är förfärligt när hundarna har så ont, jag trodde hjärtat skulle brista när hon skrek som hon gjorde. Mycket skönt att hon fick smärtlindring och att hon är kollad av duktiga veterinärer.

*kl

Nu har provsvaren kommit, och Lovis har visst både Borrelia och Anaplasma. Påbörjar medicinering idag, och hoppas på en piggare hund framöver. Jag tror dock inte att detta hade med hennes smärta i måndags att göra, men kanske med reaktionen vid böjproven i armbågen.

Trist med både borrelia och anaplasma, inte kul nåt av det. Men "skönt" ändå att veta vad som är felet.

Säg inte det. Min mammas pomme började skrika till omotiverat, och när ibland när man bara nuddade honom. Han började även gnälla/skrika och bita på sig själv. Visade sig vara anaplasmos.

Nejmen, vad märkligt... träffade en bekant idag som är veterinär, och han sa precis som du att båda sjukdomarna kan ha de mest märkliga symptom. Tack för att du delade med dig. På sätt och vis är det ju skönt om det var pga det som hon skrek, eftersom vi ju kan behandla mot det.

Nu har Lovis börjat äta medicin, och än märks ingen skillnad men jag antar att det kan ta några dagar. Hon är vrålpigg i ca 10 min, och sen blir hon helt slut och blir alldeles glansig i ögonen, vilket hon alltid blivit när hon varit trött/övertrött. Vi kör med fortsatt vila, och håller tummarna för att hon snart är fit for fight igen... och daghusse som varit så lugn för att vi haft en så lugn hund. Ha!

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 421
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka