Sv: Hund som rymmer, vad gör man?
Min hund har precis som din ingen jakt o vakt-instinkt.
kl svar till er andra:
Hunden sitter nu i sin hundgård när hon ska varva ner vilket inte varit nödvändigt idag pga av det "underbara" vädret.....vovven gillar svalkan iof.
När våra turister försvunnit åker eltråd upp vid muren, så får vi se om det gör sitt då.
Våran damm har inga ankor endast ngn skräddare...ett litet grustag utan växtlighet. Vår natur är tyvärr inte ankanpassad häromkring!
Jag skyller inte på grannhunden utan klargör att det är en bidragande orsak till hennes önskan att rymma. Självklart har jag ansvaret för min hund och det hon skulle kunna tänkas ställa till med.
Sannolikheten har dock varit störst att det som skulle hända var bil+hund....vilket oxå blir mitt problem genom skadestånd till bilägaren.
De djur som finns här fåglar i träd, räv, rabbis och det har börjat synas till rådjur (som ngn idiot planterat in) annars är det bara insekter, fisk och ormar. Det enda som skulle kunna locka är väl då rabbis och den är inte fredad...men inte ens dessa visar hon intresse för. Våra tamkaniner tvättar hon likaså kissarna.....större djur som lammen och hästar även hönsen är hon skraj för om de kommer för nära.
Som sagt trodde jag i min enfalld att problemet var löst då hon inte varit på rymmen sedan i vintras...då hon började sitt löp. Nu har hon rymt igen två gånger förra veckan en gång till dammen och en gång till grannen......dessa gånger har hon inte varit iväg ngn längre stund. Jag har snabbt upptäckt vad som hänt då hon inte behöver flåsa av mer än 10-15min.
Gick båda gånger över till grannen för att hämta, ena gången var hon inte där således fick jag gå ytterligare 50m och hämta henne vid dammen. Däremot när hon rymde under löpet försvann hon iväg nästan en timma ngn gång, aldrig längre.
Hon stack ju då när vi trodde att vi hade koll när hon var med: vid snöskottning, eldning etc. som tur var så var det inte under höglöpet....när vi förstod att det var löp fick hon inte vara lös något. (Mina tidigare hundar har drällt blod över hela världen under löp men inte denna)
Det har bara varit i löptider som hon stuckit tidigare...men nu är hon inte i löp därav min reaktion på att detta endast är ett otyg...två gånger på en vecka är ett mönster. Ville alltså veta om ngn hade tips på hur detta kunde tränas bort.
Min uppfattning har tidigare varit att ok hon sticker när hon löper...då måste vi ha extra koll och ha henne fast då, men annars håller hon sig där hon ska.
Men så är det inte längre.........vilket är trist för både oss och hunden, men som barnen får väl även hon ta konsekvenserna av det...
Hon har inte haft möjlighet att rymma efter andra gången nu, trodde att första tillfället nu var för att grannhunden lockade...och då grannhunden inte var hemma så borde hon inte vara intresserad av att sticka dit andra gången. (visserligen var hon inte där, så jag vet ej om hon var dit först eller inte) Granne och jag har iaf pratat och kommit överrens om att de ska få planerade playdates......
Så då blir förhoppningsvis alla nöjda och glada och att det väger upp stunderna i hundgården!
/Jenny