Hund som rider på andra hundar

Aningsfull

Trådstartare
Efter andra löpen har min lilla dvärgpinscherflicka börjat rida ganska flitigt på greyhounden. Vad beror detta betéende på? Hon har inte visat tendenser till detta förut utan det började när hon löpte.
Hon gör det dessutom när han redan är ganska "låg". Klipper jag klorna på honom eller lägger om nåt sår eller liknande så brukar det inte dröja länge innan hon kommer och så kör karusellen igång. :o
Eftersom att han är väldigt ranglåg och inte säger ifrån henne själv så brukar jag be henne gå därifrån då man märker att han helt klart blir besvärad av detta. Men vad beror det egentligen på och är det ren tillfällighet att det börjat nu?
Kanske ska tillägga att hon är snart 18 månader.

:D

Sv: Hund som rider på andra hundar

Men samtidigt är hon världens räddaste i så många andra sammanhang. Fast mot Harry är det väl iofs hon som bestämmer, bara för att han är den mest ranglåga hund jag någonsin mött. Alla andra hundar kryper hon för. :confused:
Kan det göra att hon rider på honom ännu mer, för att där kan hon hävda sig?

Hon är ju könsmogen fysiskt och psykiskt och det är helt naturligt att hon testar sin status i flocken. I detta fallet genom att dominera den andra hunden.
Hur hon är ute bland andra hundar har inte så mycket att göra med hennes plats på rangskalan i den egna flocken.

Jag måste då säga att hon testar den ganska bra.. Hon är ihärdig. :o Om man inte avbryter henne rider hon på i flera minuter och stackars Harry ligger och tittar sig omkring och ser ut att vilja sjunka genom jorden.

Det är svårt ändå med en hund som är så feg, så rädd, så låg och i andra sekunden tuff och ranghög.

Jo visst är det så.
Eftersom du är ledaren, så avbryt henne när hon rider.
Om hon är lite vek och feg, så behöver du ju knappast ryta och skrämma slag på henne, för att hon ska avbryta ?

Jag personligen tillåter Inte mina hundar att rida på varandra.

Nej, ofta räcker det att säga till henne att det räcker, och räcker inte det är det bara att kolla på henne med sträng blick så förstår hon vad som gäller.
Blev mest bara förvånad över att hon börjat hålla på så här helt plötsligt. :o

Hon har ju blivit vuxen i både kropp och knopp..och som sagt det är inget onaturligt att hon testar/befäster sin rang i flocken.

Det behöver inte ha med dominans att göra. Om hon gör det vid löp, så kan det vara en sexuell sak. Tikar som löper rider gärna på andra oavsett kön.

De kan även för valpar och unghundar vara en lekinvit, men då detta sker vid löp antar jag att det har med det sexuellta att göra.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 597
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 264
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama