Hund som (plötsligt) beter sig konstig när hon klappas

Alindra2000

Trådstartare
Min 8 åriga tik har börjat bete sig märkligt. Hon har artros i en armbågsled men utöver det har hon mestadels varit frisk. Nu senaste veckorna har hon börjat bete sig märkligt när man klappar henne. Klappar man henne så blir hon helt tossig och slänger sig mot en som om det är det bästa som någonsin hänt och beter sig som att ingen någonsin klappar henne. Ibland reagerar hon som hundar normalt gör när man ”kliar på rätta stället” bara av en lätt klapp på ryggen (hon kliar helt hysteriskt med tassen i luften när man klappar henne försiktigt). Klappar man mot svansroten beter hon sig som vissa tikar kan göra när de löper (lyfter rumpan och backar mot en), kan tilläggas att livmodern opererades bort när hon var 4 år. Det här är alltså ngt helt nytt och det är verkligen extremt.

Jag har pratat med veterinär som tyckte vi kunde avvakta några v men ska nu ringa och boka en tid eftersom det inte försvinner.

Har någon en tanke om vad det ens kan vara? Hon verkar inte må dåligt annars.

Nja.. Dels är hon superfin i pälsen (då brukar de ju bli lite luggslitna här och där av kliande är min erfarenhet) och sen kliar hon ingenting själv. Det är bara när man klappar henne som hon blir sån.
Min mammas hund gör likadant, särskilt när man klappar och kliar bak mot svansroten så liksom nästan står han och juckar i luften. Vi har varit på utredning för allergier, svamp you name it och vets utlåtande var helt enkelt att han tycker det är skönt. Lite som när vi får en riktigt skön ryggmassage :D

Min mammas hund gör likadant, särskilt när man klappar och kliar bak mot svansroten så liksom nästan står han och juckar i luften. Vi har varit på utredning för allergier, svamp you name it och vets utlåtande var helt enkelt att han tycker det är skönt. Lite som när vi får en riktigt skön ryggmassage :D
Fast det här är annorlunda. Det började pang en dag bara och gäller all beröring (man kan klappa henne som om hon vore av glas och få samma reaktion). Det är nu så pass att sonen inte ens vill klappa henne längre för han blir omkullknuffad varje gång för att hon blir så hårdhänt. (Från att ha varit världens försiktigaste med barn).

Har bokat tid nu hos vet iaf. Så hoppas jag de hittar ngt.

Fast borde det inte klia allmänt? Hon reagerar ju bara när vi klappar henne. Har bara sett hundar som kliar sig själva också när det fått det?
Jo, men beröring kan utlösa mer klåda.
Säger inte att det säkert är det, men om inte veterinären har annan idé skulle jag nog vilja kolla för det.

Har en vän vars schäfer är allergisk. När han har skov är det inte alltid han kliar sig själv men att klappa är helt uteslutet för då drar han igång på alla växlar. Alltid fin i pälsen om de inte blivit tvugna att raka pga hotspot eller sånt.

Hoppas att det är något tillfälligt och lättbotat så det inte är nåt allergiskt er hund har drabbats av, verkar hemskt att behöva leva med.

Min gjorde så när hon började få ont i rygg och höfter. Däremot vägrade hon till en början visa tecken på smärta vid undersökning hos vet men med tiden ökade smärtan och kunde des vid undersökning och likaså hennes beteende så till slut lade vi ihop två och två. Hon gör så för att rörelse och massage lindrar ju spänningar och smärtan.

Min nuvarande blir stressad i meningen extra allt när han har ont. Extra glad, extra gosig, extra energisk - extra allt. Antagligen för att inte visa/fokusera på smärtan utan han varvat upp så det tar över.

Han upplevs alltså inte "negativt stressad" av någon oinsatt, utan bara "väldigt glad och energisk". Jag som känner honom, vet att även om han har vissa anlag för bokstavskombinationer och är högenergisk så är det där ett överslagsbeteende som är stressat och negativt.

Så jag skulle dels som långa redan föreslagit fundera på klåda och allergi - men också smärta. Hittas inget skulle jag diskutera med vet att pga artrosen prova sätta henne på smärtstillande och antiinflammatoriskt en period och se om det blir skillnad.

Hoppas ni får ordning på vad det är!

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025